Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 5
- Joined: 11 Apr 2010, 16:42
- Location: Helsingborg
Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
Hej,
har haft problem med min clio 1.6 16v -02, ett tag nu och skulle verkligen behöva lite råd och hälp.
Problemet jag har är att jag har ett missljud (skrapande, pulserande) från höger sida vid accerelation rakt fram men även och kanske främst vid vänstersväng, inte vid högersväng. Missljudet uppstår endast vid gaspådrag ej oberoende om jag svänger fram och tillbaka eller ej. Det hörs klart tygligast på ettans och tvåans växel men kan även antydas på treans växel. fyran och femmans växel i högre hastigheter hörs inget.
Det hela började med att klammern till damasken på drivknuten (yttre höger sida) hade gått sönder och jag troligtvis fått in sk*t i drivknuten så jag fick byta denna. Det var till råga på allt en specialmodell av drivaxeln med stödlager så inget annat än original passade. Detta var på märkesverkstad kan tilläggas. När jag fick tillbaka bilen var missljud fortfarande kvar! Dock tycker jag att det inte missljudet riktigt hade samma karaktär men verkligen inte långt ifrån. Jag ringde och klagade såklart och de tog in bilen igen för att kontrollera drivknuten igen.
De sa att de trodde att det berodde på ett lager i växellådan på vänster sida?? de hade tygligen lyssnat med stetoskåp de de avmonterar drivaxeln, men man behöver verkigen inget stetoskåp för att höra det missljudet. Och varför låter det tydligt från höger sida när det var ett lager på vänster utgående axel från växellådan.
Jag har även funderat på hjullager men de ska väl inte spela någon större roll om man gasar eller ej, det låter väl ändå?
Vad tror ni att felet ligger?
Tacksam för svar
//Fredrik
har haft problem med min clio 1.6 16v -02, ett tag nu och skulle verkligen behöva lite råd och hälp.
Problemet jag har är att jag har ett missljud (skrapande, pulserande) från höger sida vid accerelation rakt fram men även och kanske främst vid vänstersväng, inte vid högersväng. Missljudet uppstår endast vid gaspådrag ej oberoende om jag svänger fram och tillbaka eller ej. Det hörs klart tygligast på ettans och tvåans växel men kan även antydas på treans växel. fyran och femmans växel i högre hastigheter hörs inget.
Det hela började med att klammern till damasken på drivknuten (yttre höger sida) hade gått sönder och jag troligtvis fått in sk*t i drivknuten så jag fick byta denna. Det var till råga på allt en specialmodell av drivaxeln med stödlager så inget annat än original passade. Detta var på märkesverkstad kan tilläggas. När jag fick tillbaka bilen var missljud fortfarande kvar! Dock tycker jag att det inte missljudet riktigt hade samma karaktär men verkligen inte långt ifrån. Jag ringde och klagade såklart och de tog in bilen igen för att kontrollera drivknuten igen.
De sa att de trodde att det berodde på ett lager i växellådan på vänster sida?? de hade tygligen lyssnat med stetoskåp de de avmonterar drivaxeln, men man behöver verkigen inget stetoskåp för att höra det missljudet. Och varför låter det tydligt från höger sida när det var ett lager på vänster utgående axel från växellådan.
Jag har även funderat på hjullager men de ska väl inte spela någon större roll om man gasar eller ej, det låter väl ändå?
Vad tror ni att felet ligger?
Tacksam för svar
//Fredrik
Fredrik Öquist
-
- Posts: 5
- Joined: 11 Apr 2010, 16:42
- Location: Helsingborg
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
Är det ingen som har några förlag på vad som är fel?
Fredrik Öquist
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
har du hissat upp ett hjul i taget och känt om det är glapp i något hjullager?
Passa även på att snurra på hjulen så det inte även är en skev bromsskiva.
Fyllde dem på med växellådsolja vid bytet?
Passa även på att snurra på hjulen så det inte även är en skev bromsskiva.
Fyllde dem på med växellådsolja vid bytet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 5
- Joined: 11 Apr 2010, 16:42
- Location: Helsingborg
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
Har kollat efter glapp och kände inget där, har även kollat bromsarna och rengjort bromsoket och det verkar inte som bromsskivan är skev.figgesoft wrote:har du hissat upp ett hjul i taget och känt om det är glapp i något hjullager?
Passa även på att snurra på hjulen så det inte även är en skev bromsskiva.
Fyllde dem på med växellådsolja vid bytet?
Om dom fyllde på växellådsolja vet jag inget om, hur kan de påveka?
Antispinn har jag inte på bilen.
Fredrik Öquist
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
lite olja kan ju ge grader på drev i växelklådan = missljud.
kan också vara den inre drivknuten
kan också vara den inre drivknuten
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 5
- Joined: 11 Apr 2010, 16:42
- Location: Helsingborg
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
Får ta och kolla upp oljenivån i växellådan, finns det någon indikering av det någonstans, eller hur kollar man det?figgesoft wrote:lite olja kan ju ge grader på drev i växelklådan = missljud.
kan också vara den inre drivknuten
Fredrik Öquist
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
man fyller på med korrekt olja, när bilen står plant, tills det rinner över.
då är det fullt
Pluggen sitter på framsidan av växellådan (plastplugg)
då är det fullt
Pluggen sitter på framsidan av växellådan (plastplugg)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 5
- Joined: 11 Apr 2010, 16:42
- Location: Helsingborg
Re: Missljud vid accerelation, även efter byte av drivaxel?
Har ÄNTLIGEN hittat problemet!
Det var motorfästet på höger sida uppe vid topplocket, som en gummi kudde med tillhörande plåt som hade gått sönder och låg och var orsaken till dessa missljud.
upptänkte det av en slump, kunde knappt tro mina öron när jag endast efter att ja oljat in fästet, inte kunde höra missljudet längre. Efter alla dessa mekaniker som har felsökt och provkört bilen!
Så nu blir det bara till att laga fästet så är problemet helt löst!!
Det var motorfästet på höger sida uppe vid topplocket, som en gummi kudde med tillhörande plåt som hade gått sönder och låg och var orsaken till dessa missljud.
upptänkte det av en slump, kunde knappt tro mina öron när jag endast efter att ja oljat in fästet, inte kunde höra missljudet längre. Efter alla dessa mekaniker som har felsökt och provkört bilen!
Så nu blir det bara till att laga fästet så är problemet helt löst!!
Fredrik Öquist