Råd vid gängpaj styrled!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Glider
Posts: 26
Joined: 22 Apr 2010, 13:06
Location: Umeå

Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Glider »

Jahaa man är en sopa :oops:

När jag drog tilbax styrled efter mitt lager å damask byte så drog jag gängpaj så muttern bara snurrar.
Dock så sitter leden på plats!

Vad tror ni?

Kan jag sätta en ny mutter ovanpå och skjuta på problemet tills nästa styrleds byte, eller är det bara fram med kap maskinen :?
Patrik Gavelin
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Robin »

Jag tror inte du har dragit gängpaj utan leden snurrar i kulan. Ibland kan man lägga press på leden med en domkraft och knacka lite på den med gummiklubba. annars kan man göra en fuling om du får bort den att göra små jack i konan så den biter fast lite bättre.

Muttermaskin brukar kunna reka lös dom också. En bra sådan då. Annars äre lilla rondellen som löser det mesta. Dom är juh inte så dyra dom där lederna
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Glider
Posts: 26
Joined: 22 Apr 2010, 13:06
Location: Umeå

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Glider »

Tja ba...
Japp gängpaj på styrleden, tog en öppen nyckel och muttern bara snurrar runt och går ej att ta lös heller!
Så jag borrade igenom och satt en sprint [smilie=001_005.gif]
Patrik Gavelin
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Robin »

Ok...inte riktigt med på hur du löste det men då funkar det då =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Strimbo »

Robin wrote:Ok...inte riktigt med på hur du löste det men då funkar det då =)
han borrade nog ett litet hål under muttern o satte en saxsprint.

Vettefasen vad bes säger om det men :)
Daniel S

Renault Laguna -98
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Tony »

Glider wrote:Tja ba...
Japp gängpaj på styrleden, tog en öppen nyckel och muttern bara snurrar runt och går ej att ta lös heller!
Så jag borrade igenom och satt en sprint [smilie=001_005.gif]
om du menar änden som sitter i spindel så kan den lätt snurra eftersom det är en kona och då gör man som föregående talare lägger på tryck så går det att dra åt nu har du ju inte dragit fast den..låter ju säkert och bra lossnar styrleden så kan jag lova dig att det går rent åt helvete, bilen kan volta om hjulet tvärställer sig.. låter som ett riktigt "förstör det själv" jobb totalt livsfarligt åxå [smilie=nono.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Glider
Posts: 26
Joined: 22 Apr 2010, 13:06
Location: Umeå

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Glider »

Det är ej leden under spindeln utan leden till själva styrningen där konan går under och upp i spindeln. Borrade ovanför muttern och sattde en sprint.

Om det ska gå upp så skall sprinten gå lös, muttern kliva över gängorna som den ej vill kliva på eftersom den bara snurrar samt släppa från spindeln.


Är detta no no?

Isåfall blir det att åka förbi polaren och lägga en svets!

Mvh
Patik
Patrik Gavelin
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Tony »

Glider wrote:Det är ej leden under spindeln utan leden till själva styrningen där konan går under och upp i spindeln. Borrade ovanför muttern och sattde en sprint.

Om det ska gå upp så skall sprinten gå lös, muttern kliva över gängorna som den ej vill kliva på eftersom den bara snurrar samt släppa från spindeln.


Är detta no no?

Isåfall blir det att åka förbi polaren och lägga en svets!

Mvh
Patik
jag menar ju styrleden inte spindelleden,så vi menar samma sak med 100% säkerhet är det konan som snurrar och du tror att det är gängpaj, eftersom det snurrar har du inte dragit fast det ordentligt, därför hjälper det inte med att svetsa fast muttern,leden kommer glappa.. tryck upp leden med en domkraft och dra åt muttern ordentligt istället
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Glider
Posts: 26
Joined: 22 Apr 2010, 13:06
Location: Umeå

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Glider »

Önskar att det var så..........
Men när jag drog fast den så pumpade jag upp den med domkraften och körde med mutterknakare just pga att jag ej vill att den skulle snurra på konan!
Men drog fast leden och körde gängpaj,.
För muttern snurrar bara.
EJ konan
Patrik Gavelin
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Tony »

Glider wrote:Önskar att det var så..........
Men när jag drog fast den så pumpade jag upp den med domkraften och körde med mutterknakare just pga att jag ej vill att den skulle snurra på konan!
Men drog fast leden och körde gängpaj,.
För muttern snurrar bara.
EJ konan
OK kasta styrleden och köp en ny då, det där är ju livsfarligt dessutom så kan jag lova att det glappar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Glider
Posts: 26
Joined: 22 Apr 2010, 13:06
Location: Umeå

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Glider »

Okej, blir en ny styrled!

Trodde inte att det var sådana krafter i styrleden.
Att den kan bryta av stålsprinten och rensa gängorna!
Patrik Gavelin
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Robin »

Det är väl inte så stor chans att den ramlar av. Men får man ett liiitet spel så konan inte nyper i fästet så kan den skramla/slå sig lös på dåliga vägar. Och som föregående säger så finns risken att hulet ställer sig på tvärn och pajjar sjukt mycket på bilen och kanske dig.

En ny led kan inte kosta många kronor över 200:- så jag tycker det är det enda rätta att kapabort styrledsbulten och byta ut leden.

En sprint tål inte mycket när det väl sätter igång och rör på sig :roll:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Glider
Posts: 26
Joined: 22 Apr 2010, 13:06
Location: Umeå

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Glider »

Japp nu är styrleden lös.

Kapade bulten på mitten och precis som tidigare sagt så hade den ej nypit fast ordentligt.
Ett litet slag på leden så föll den lös....

Blir att handla en ny på Autoparts imorgon, 308 kr !

Synd att vi ej har biltema i umeå ännu 179kr ! :(

Ska försöka att mäta och räkna gäng så man inte åker på en framvagns inställning!

Har nu bytt lager, damask, klossar, skivor och nu styrled puhuuu
Patrik Gavelin
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Joakim16v »

Kolla med autofrance, han brukar vara lite billigare på det mesta..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Råd vid gängpaj styrled!!!

Post by Göte J »

Det finns en snikvariant på att kolla Toe-in/Toe-out med. Gör ett verkyg av en bit läkt (träribba) som du slår i två 4 tums spik i på spårvidds avstånd. Lägg verktyget bakom framhjulen och sätt två tejpbitar slitbanan på däcken just ovanför där spikspetsarna pekar och markera med fiberpenna just var spikspetsarna pekar. Rulla sedan fram bilen så långt att teipen kommer just ovanför verktyget som du nu lagt framför hjulen och läs av var spikhuvudena pekar. För säkerhets skull kan man ju kolla på flera ställen runt hjulet men om det inte skevar ska rersultatet bli samma över allt. Om man är noggrann blir det precisionen hyfsad 1 mm skillnad ser man lätt. Och det kostar gratis!
// Göte J
Post Reply