Kamrem gått sönder, vad göra?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
henlar001

Kamrem gått sönder, vad göra?

Post by henlar001 »

Hej!
Vår Renault Megane 2001 16v har havererat. Goda råd sökes!

Först undrar jag om det finns något enkelt sätt att konstatera att det verkligen är kamremmen som har gått av?

Kamremmen har bara rullat i 6'000 mil och 3,5 år. Försäkringen täcker inte eftersom bilen är för gammal och har gått för långt (15'000 mil). Det senaste bytet gjordes hos en auktoriserad Renaultverkstad.

Kan man kräva att Renault Sverige står för reparation efter som de rekommenderar byte vid 12'000 mil eller 5 år? Kom gärna med tips på hur vi skall gå till väga?

Hälsningar

Henrik
Henrik Larsson
Tony
Forumpolis

Re: Kamrem gått sönder, vad göra?

Post by Tony »

enklaste sättet att kolla att remmen är av är att kolla på remmen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Nån slags garanti borde du väl ha på arbete och materialet tycker man. Kolla med verkstan.

Som sagt lyfta bort kamremskåpan. Det är nog lättast att se om den är av.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
henlar001

Post by henlar001 »

Ok, tack!
Länge sen jag skruvade själv, tycker att det verkar rätt besvärligt att skruva bort kamremskåpan i Renaulten (hade en Passat tidigare och då var det väldigt lätt, typ knäppfästen). Men om någon vill ge några enkla steg för steg instruktioner provar jag gärna! Finns det risk att det ramlar ur trasiga delar när jag lyfter bort kåpan?

/Henrik
Henrik Larsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Den är ganska väl förpackad,för motorfästet sitter där uppe, enklast är nog i hjulhuset och där sitter en innerskärm ivägen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply