Bagageluckeknappen trasig

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Luke

Bagageluckeknappen trasig

Post by Luke »

Hej!

Knappen/handtaget som man trycker in för att öppna bagageluckan har lossnat på min Megané -02. Det går att trycka in den och öppna men den hoppar ut/lossnar när man stänger igen.

Verkar inte vara något trasigt på själva "knappen". Någon som vet vad som kan vara orsaken till att den lossnat? På Helmia säger dom att det inte går att köpa bara en ny knapp utan då måste man köpa hela handtagsdelen vad det nu innebär. Men som sagt, verkar inget trasigt på "knappen".

Tacksam för hjälp!
Lucas Kling, Karlstad.
appelgren

Re: Bagageluckeknappen trasig

Post by appelgren »

Samma sak hände på min...

I bakkanten på knappen sitter en fjäder som hålls kvar med en låsbricka, om låsbrickan ramlar bort eller går sönder så sitter inte knappen kvar. Min knapp hade gått sönder och låsbrickan var borta. Som tur är så hittade jag fjädern inne i bakluckan och tryckte dit knappen, satte på fjädern och låste fast den i bakkanten med ett litet buntband och superlim. Det har fungerat i 2 år efter den provisoriska lagningen så jag har inte brytt mig om att leta efter en ny knapp på skroten.
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
Luke

Re: Bagageluckeknappen trasig

Post by Luke »

appelgren wrote:Samma sak hände på min...

I bakkanten på knappen sitter en fjäder som hålls kvar med en låsbricka, om låsbrickan ramlar bort eller går sönder så sitter inte knappen kvar. Min knapp hade gått sönder och låsbrickan var borta. Som tur är så hittade jag fjädern inne i bakluckan och tryckte dit knappen, satte på fjädern och låste fast den i bakkanten med ett litet buntband och superlim. Det har fungerat i 2 år efter den provisoriska lagningen så jag har inte brytt mig om att leta efter en ny knapp på skroten.
Får ta och skruva bort och se om jag hittar nån lös fjäder nån stans. Tack för tipset!
Lucas Kling, Karlstad.
Post Reply