Acc strul. Laguna II 2003
Moderator: Forumpolisen
Acc strul. Laguna II 2003
Som rubriken lyder så har jag lite strul med min acc. Det är ju 2 zons acc. Märkte det idag då det var hyffsat varmt ute. Det är på förarsidan som det blåser full värme oavsett om jag ställer ner temperaturen på 16 grader. På passargerarsidan funkar det som det ska.
Kan det vara något spjäll som kärvar alternativt någon spjällmotor som gått sönder?
Mycket tacksam för svar.
Mvh Fredrik
Kan det vara något spjäll som kärvar alternativt någon spjällmotor som gått sönder?
Mycket tacksam för svar.
Mvh Fredrik
Fredrik Pettersson Nybro
Re: Acc strul. Laguna II 2003
Hej
Hade liknande problem med min -04 när jag hade den, men då var det ingen värme istället, hittade inget fel så jag provade att koppla loss batteriet i 10 minuter och sen provade jag efter jag kopplat på batteriet igen, sen funkade allt igen. Läste någonstans att spjällen kan "tappa" var gränslägena är och då skulle man kunna göra detta för att nollställa lägena, hoppas det funkar, enkel operation
/Roger
Hade liknande problem med min -04 när jag hade den, men då var det ingen värme istället, hittade inget fel så jag provade att koppla loss batteriet i 10 minuter och sen provade jag efter jag kopplat på batteriet igen, sen funkade allt igen. Läste någonstans att spjällen kan "tappa" var gränslägena är och då skulle man kunna göra detta för att nollställa lägena, hoppas det funkar, enkel operation
/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Hejsan och tack för svaret. Dessvärre har jag redan provat detta utan framgång. Jag har iaf konstaterat att spjället alt motorn inte rör sej när jag höjer och sänker temperaturen på förarsidan. Men när jag gör samma sak på passargeraesidan så hör man en motor som går lite tyst.
Någon som vet vart spjället och motorn sitter?
Någon som vet vart spjället och motorn sitter?
Fredrik Pettersson Nybro
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Allt sitter i mittenpaketet. Kika in ovanför pedalstället. Du borde kunna se lite där. PM:a din mail så skickar jag ett litet blad som kanske kan ge lite idéer.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Så råkade jag idag ut för samma fel - dock omvänt, kommer enbart kall-luft på förarsidan. Dock märks en viss temperaturförändring mellan maxlägena så nån spjällrörelse har jag nog. Skall prova med pluspols-reseten först men annars vill jag gärna också ha det lilla bladet Stymie...PM:ar min mail med förhoppningar om detta...
Annars då Taskolle - nån framgång med problemet hittills eller?
Annars då Taskolle - nån framgång med problemet hittills eller?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
På min hjälpte det med pluspols-reseten. Tog dock ett tag och några frusterade vridningar mellan maxlägena på värmekontrollvreden innan allt plötsligt bestämde sig för att fungera normalt. Får se hur länge...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Pluspolsreseten höll en (1) dag och gick sedan ej att upprepa men nu har jag forskat mer i bekymret. Det går att komma åt spjället som är boven utan allt för mycket besvär genom att ta bort den lilla plastpanelen vid gaspedalen samt att sedan skruva bort den järnbalk som då blottar sig (4 bultar). Innanför den ses två spjällmotorer varav den nedre av dessa styr värmeblandningen. Mycket riktigt stod denna helt stilla oavsett temperaturinställning. Tog lös denna motor och provkörde med batterliaddare - fungerade ua. Mätte spänningen i kontakten - 6-9v pendlandes oavsett inställning på vredet - märkligt (12v motor). Började misstänka hela ACC-enheten men kopplade som prov på motorn igen och stängde av och på systemet och därefter fungerade motorn - den kör åt vardera hållet och känner av ändlägena och fungerar därefter - fråga mig dock inte vad felet var... =) Kontaktfel?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10