Hur få spindelleden ur spindeln? (Renault Megane Scenic -01)
Moderator: Forumpolisen
Hur få spindelleden ur spindeln? (Renault Megane Scenic -01)
Jag håller på att byta spindelleder på en Renault Scenic (Megane) -01 men får inte ur den ur spindeln...
Jag har lossat de 2st M12 bultar+låsmutter som håller fast spindelleden i länkarmen + genomgående bulten+skruv som klämmer fast leden i spindeln men skiten sitter fast ändå... se bilder;
Jag har försökt bända isär med huggmejsel där klämbulten klämmer ihop spindeln över leden men det är så tjockt material så verkar inte ge nåt resultat där heller?
Jag har provat med att bryta ut(ner) den med en brytgaffel (avsedd för ex spindelleder) men får den inte att rubba på sig 1 mm ens...
Nya spindelleden
Nya spindelleden
Nåt bra tips hur jag ska göra???
Eller tips om någon kulledsavdragare som löser problemet?
Det gör ju inget om gamla spindelleden går sönder men vill ju inte ha en halv spindelled kvar i spindeln, känns jobbigare...
Jag har lossat de 2st M12 bultar+låsmutter som håller fast spindelleden i länkarmen + genomgående bulten+skruv som klämmer fast leden i spindeln men skiten sitter fast ändå... se bilder;
Jag har försökt bända isär med huggmejsel där klämbulten klämmer ihop spindeln över leden men det är så tjockt material så verkar inte ge nåt resultat där heller?
Jag har provat med att bryta ut(ner) den med en brytgaffel (avsedd för ex spindelleder) men får den inte att rubba på sig 1 mm ens...
Nya spindelleden
Nya spindelleden
Nåt bra tips hur jag ska göra???
Eller tips om någon kulledsavdragare som löser problemet?
Det gör ju inget om gamla spindelleden går sönder men vill ju inte ha en halv spindelled kvar i spindeln, känns jobbigare...
Renault Scenic 16V Euroline -01
Re: Hur få spindelleden ur spindeln? (Renault Megane Scenic -01)
Våld och går det inte med det så försök med mer, försök att slå in en kil som du gjort och låt den sitta, eftersom du skall ha bort spindelleden kan du slå lite på den när du gjort det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Bekymret är att du inte får något mothåll när du använder dina krafter. Jag hade nog dragit fast spindelleden i bärarmen igen och sedan nyttjat MYCKET 5-56 på klämman. Sedan in med gaffeln och slå. Om man bänder isär klämman för mycket blir det svårare att få isär den eftersom hålen inte längre blir parallella.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jag brukar knacka in ett stämjärn eller dyl. i springan i spindeln, då vidgar den sig lite, dessutom tycker jag det är lättare att få bort den om den sitter kvar i bärarmen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Värme är inte fel på sånt som är fast rostat.Fram med gasbrännaren.dit med vektyget o brän på tills fästet är glödgat.Så brukar det lösa sig.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99