Låsknappar på dörrhandtag som lägger av

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Låsknappar på dörrhandtag som lägger av

Post by diksie »

På min förra Laguna hade jag en funktion som låste bilen när man rört sig ett visst antal meter från bilen. Fantastiskt genomtänkt, när man antingen hade famnen full av kassar eller sovande oungar [skånskt uttal]. Dock inte så på Scenicen där man måste fiddla efter knappen, har ett nyckelkort men jag använder mig av knapparna när man låser bilen. Det finns ju en knapp på varje dörr och är det nåt som kan få en att bli skallig så är det allt grävande i fickor efter nyckel &%¤#%.

Nu har knapparna börjat lägga av en efter en, bara förardörren kvar. Ett tag fick jag tillbaka funktionen för bakdörrarna. Men passagerardörren la av nu när det var så hiskeligt kallt.

Har pratat lite med hemma märkesverkstaden men de rycker på axlarna och tror jag behöver köpa nya handtag för 2 papp styck (har jag för mig). Kändes som att snubben säger detta i brist på bättre vetande. Detta bortsett från en felsökningsavgift som de helst inleder sodomiseringen med.

Är det ngn som vet vad problemet härrör från? Tror ni man kan använda sig handtag via den bildelsdatabasen som finns på nätet. Ett I-landsproblem visst, men man vill ju att sakerna ska fungera, i synnerhet om det snart är dags för byte.

Stort tack på förhand för eventuella tips eller kommentarer!!
Mvh
JOn
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Låsknappar på dörrhandtag som lägger av

Post by figgesoft »

säkert korrosion i någon kontakt eller i själva knappen.

kolla med www.autofrance.se vad Benny tar för nya,
eller sök efter begnagade på www.fbt.se
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Peoleo
Posts: 1
Joined: 18 May 2010, 15:29
Location: Torslanda

Re: Låsknappar på dörrhandtag som lägger av

Post by Peoleo »

Samma här 3 dörrlås som är ur funktion, går ej att låsa, med tryckknappen på dörrhandtaget.
Min är en Scenic II 2.0 sport 2007.

Det är en liten tryckknapp innuti handtaget som blir fuktig. Man måste ta ner dörrklädseln o ta av dörrhandtaget från insidan för att byta den.
Renault påstår att jag är ensam om detta fel????
Konstigt att 3 av 4 dörrar är kassa med samma fel, snart så rasar väl den fjärde med :( :( :(
Peo
Post Reply