Lite LagunaII-frågor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Michailoff
Posts: 6
Joined: 11 Apr 2010, 20:39
Location: Norrköping

Lite LagunaII-frågor

Post by Michailoff »

Är på gång att kanske köpa en Laguna 1,8 kombi 01/02. Urskön att köra med oupplyst ACC-display förstås... Har sett en förklaring på hur man fixar det här på sidan, vågar man sig på det om man inte är utbildad mekaniker? Kan man riskera att döda hela ACC:n?
Nästa fråga rör den avtagbara dragkroken. Hur får man den på plats??? Försöker att trycka in den i hållaren på bilen men det känns som om det tar emot. Skulle behöva få in kroken ett par centimeter till minst! Sedan finns det ingen låscylinder på kroken, spelar det någon roll? Kan man använda kroken ändå?
Måste man få dit kroken om bilen ska besiktas?

Vill för övrigt som nykomling tacka för ett fantastiskt forum!
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lite LagunaII-frågor

Post by Stymie »

Med för- och efternamn i signaturen ökar chansen till svar. Gå till Kontrollpanel -> Profil -> Signatur och skriv in...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lite LagunaII-frågor

Post by Stymie »

Som Laguna II-ägare kan det vara bra att börja läsa här:
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=25&t=9796

Vad gäller displayen så är det busenkelt och ofarligt om man har en lödkolv med fin spets och minsta lilla lödkunskap.

Kroken... beror väl på vilket fabrikat det är? Är det en originalare eller något annat märke som är eftermonterat? De flesta tillverkarna har monteringsanvisningar på webben. Min Kovilkrok ska föras på vågrätt och sedan vridas upp i position.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Lite LagunaII-frågor

Post by martenb »

Om det är samma krok som jag har så måste du först vrida reglaget så att den står på röd, sedan går den att stoppa in, då slår den om till grönt. Vad den lilla låsnyckeln har för funktion vet jag inte, jag har inte lyckats låsa.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Post Reply