Drivaxel problem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
teddysoft
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2010, 16:28
Location: Kopparberg

Drivaxel problem

Post by teddysoft »

Hej.

Beställde höger drivaxel ifrån Autofrance AB och fick den i fradags, monterade den igår och det går bara att sätta den på ett enda sätt så att sprinten går i.

Använde mig utav dom sam satt på den gamla drivaxeln då dom var i väldigt bra skick, glad som jag var hade jag dragit åt alla muttrar enligt instruktionsboken och monterade fast däcket som sista grej.

Sedan satt jag mig bakom ratten och la i 1:ans växel, släppte på handbromsen och började sakta släppa på kopplingen för att krypköra ut ifrån gården.

I samma sekund som jag vet när jag når drivläget innan jag rör gasen (håller koll på varvräknaren) så känner jag hur bilen vill rulla iväg, så hör jag hur bilen börjar varva upp lite och jag kommer ingenstans, släpper gasen, trycker ner kopplingen o bromsen samt stänger av o lägger i friläge.

Då säger min vän att jag inte har nån drivning, så jag går ut och hissar upp bilen igen.
Tar bort allt som behövs och tar loss den nya drivaxeln och till min förvåning när jag drar ut den ifrån ljulnavet (sprintarna var borttagna också) så sitter den inre drivknuten fortfarande kvar.

När jag drar loss den så ser vi att det är 2st små svetspunkter som har lossnat, och var dom som höll ihop själva intre drivknutens kugghjul med drivaxelns kugghjul.

Allting annat på drivaxeln är helt och ser jätte fint ut, ingen drivknut är trasig förutom vad vi tror är dom där 2st svetspunkterna som vi såg.

Jag har ännu inte fått fakturan ifrån Autofrance AB och skall ringa Benny där imorgon Måndag och fråga vad man ska göra, då jag anser att det verkar mer eller mindre som ett fabrikatfel.

Om nu inget går att göra (i värsta fall) går det att svetsa den inre knuten som dom verkar ha gjort på fabriken fast helt runt om istället för dom 2st svetspunkterna dom gjorde?

/Ted
Ted Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Drivaxel problem

Post by Tony »

drivknutarna sitter väl på splines..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
teddysoft
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2010, 16:28
Location: Kopparberg

Re: Drivaxel problem

Post by teddysoft »

Yes, och nu har vi kommit fram till att det är fabrikatfel på drivaxeln som jag fick.
tog med mig den till ssab där en vän jobbar i borlänge, och han o några till sa att svetsningen som hade varit gjort på den ifrån fabrik var fel samt att den själva inre drivknutens splines var 0,5mm för stora än vad själva drivaxeln var som den satt på.

Så tack vare det, när jag hade släppt tillräckligt på kopplingen så tog dom svetspunkterna all stryk ifrån motor/växellåda som jag fick det beskrivet så att allt kuggade över sig själv.

Ska ringa Benny imorn och se om man kan lösa detta.

/Ted
Ted Andersson
teddysoft
Posts: 5
Joined: 08 Apr 2010, 16:28
Location: Kopparberg

Re: Drivaxel problem

Post by teddysoft »

Pratade med Benny nyss och han skulle beställa en ny drivaxel åt mig och skicka hem en returlapp så jag kan skicka ner den gamla som det var fel på.

Så på torsdag blir det att meka igen ^^ , tur att det bara är att sätta dit den nya sen då allt redan är nerplockat på bilen ^^
Ted Andersson
Post Reply