Renault original eller inte...?
Moderator: Forumpolisen
Renault original eller inte...?
Vad har församlingen för åsikter angående val av oljefilter och luftfilter? Finns det någon stark anledning att köpa Renaults original, eller är 'piratdelarna' lika bra till 1/3 av priset?
Olja? Några åsikter om snåltemas dyrast olja kontra en mellanprisad märkesolja? Skillnaden i pris är ju fortfarande till STOR fördel för snåltemas "premiumolja".
Olja är ju en av de viktigaste och samtidigt enklaste detaljerna i en motor, men det är i princip fullkomligt omöjligt för en lekman att bedöma kvalitet. Gör man fel här så visar det sig ju inte inom några månader, utan snarare på några års sikt. Följderna blir en i princip förstörd motor och/eller stora problem och svindyra servicekostnader.
Olja? Några åsikter om snåltemas dyrast olja kontra en mellanprisad märkesolja? Skillnaden i pris är ju fortfarande till STOR fördel för snåltemas "premiumolja".
Olja är ju en av de viktigaste och samtidigt enklaste detaljerna i en motor, men det är i princip fullkomligt omöjligt för en lekman att bedöma kvalitet. Gör man fel här så visar det sig ju inte inom några månader, utan snarare på några års sikt. Följderna blir en i princip förstörd motor och/eller stora problem och svindyra servicekostnader.
Anders Gyll : Göteborg
Re: Renault original eller inte...?
Personligen kör jag med filter från Autofrance, oftast inte Renault original-förpackning, men samma tillverkare tror jag.
Olja kör jag ELF Competition STI 10W40 i min gamla 21 turbo..
Olja kör jag ELF Competition STI 10W40 i min gamla 21 turbo..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Hej! Olje filter kan du köpa vilket du vill men snåla inte på oljekvaliten köp en bra kvalitets olja.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Vill nog säga att Purflux filtret är bäst för det har dubbelveckat filtermaterial=större area och lägre tryckfall. Purflux tillverkar originalfilter till bla Renault, Citroen, Peugeot.ior69 wrote:Hej! Olje filter kan du köpa vilket du vill men snåla inte på oljekvaliten köp en bra kvalitets olja.
Ett filter med högt tryckfall ger sämre flöde.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem