17" fälgar till Renault Laguna II V6 2002?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hanz

17" fälgar till Renault Laguna II V6 2002?

Post by Hanz »

I höstas köpte jag vinterdäck (16") till bilen, tillsammans med ett par 16" plåtfälgar som enligt bythjul.se skulle passa, men då jag monterat på däcken och skulle på med hjulen på bilen så passade inte framhjulen pga. att bromsarna tog i fram.

Orkade inte med mer krångel och eftersom sommarfälgarna (16") ändå var så slitna så fick vinterdäcken hamna på dessa istället.

Nu ska jag beställa sommardäck + fälg, men då blir jag ju osäker igen på vad som passar, eftersom 16" plåtfälgar INTE passade, medans mina 16" sommarfälgar passade.

Kan jag helt enkelt köpa 17" fälgar istället, så räcker detta för att inte bromsarna ska ta i?

Skulle t.ex dessa passa: http://www.gummihuset.se/Product/Produc ... 25&id=5489
Hans Johansson
bo johansson

Re: 17" fälgar till Renault Laguna II V6 2002?

Post by bo johansson »

Hej Ronneby, Karlskrona speaking!
När jag för några år sedan köpte plåtfälgar 16 tum till min Laguna 2 2002 v6 automat funkade det bra. Om jag inte kommer ihåg fel köpte jag fälgar och däck av gummihuset. Är du söker på att du inte fått 15 tums fälgar! De passar Laguna 2 med mindre bromsok=mindre motorer!
Bo J
Enligt Ahlbergs bil finns det enbart två laguna 2 V6 i Blekinge!
Bo Johansson
Hanz

Post by Hanz »

Nä, det var 16" tum, vilka skulle passa sa bythjul. När jag köpte bilen för några år sedan (av bilfirma) så följde det med 16" vinterhjul, som inte heller passade (de hade inte testat, men de SKULLE passa sa de).

Nu passade ju som sagt inte 16" däcken heller, och inte vågade jag chansa på 17" heller eftersom bilfirmor, försäljare och allt annat haft fel. Så nu beställde jag 18" häromdagen istället. Det BORDE passa iaf. eftersom Lagunan har hyggligt stora hjulhus. Att det sedan kanske ser lite malplacerat ut med 18" däck på en äldre Laguna är ju en annan sak, men det kan jag leva med. ;)
Hans Johansson
Tomas N

Post by Tomas N »

Hejsan.
När jag köpte vinterdäck förra vintern så tog dom också i oken.
Problemet var inte att fälgen inte passade utan det var balansvikterna som tog i. Firman fick helt enkelt sätta balansvikterna på den innre kanten i stället.
Tyvär så repades fälgarna sönder när jag backade ut från firman, men dem beställde genast nya fälgar till mig. Snacka om kanon service :D .
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
bo johansson

Post by bo johansson »

Äk till Ahlbergs bil i Karlskrona och du får 16 tums fälgar som passar. Min erfarenhet är också att balanseringsvikterna måste sättas fast på traditionellt sätt och inte limmas fast på insidan av fälgen. Det gäller också originalfälgarna 16 tum.
Att sätta på vinterdäck som passar 18 tums är mindre lämpligt det gäller också 17 tums fälgar. Dessutom är inte Lagunan godkänd med 18 tumms fälgar. Laguna 2 v6 är endast godkänd med 16 och 17 tums fälgar.
Bo J
Bo Johansson
Hanz

Post by Hanz »

Nja, det var inte i balanseringvikterna det tog i, utan i insidan av själva fälgen. Har som sagt både fått fel fälgar från bilfirman, samt då jag köpt nya, trots att de skulle passa, men nu spelar de ju ingen roll längre.

18" tummarna är sommardäck/fälg, vinterdäcken hamnade på 16" originalfälgarna som sommardäcken satt på innan.

Sen är ju 18" godkänt att köra med, sålänge rullomkretsen inte diffar mer än 5%.
Hans Johansson
Post Reply