Försvinner kylarvätska i min RX4
Moderator: Forumpolisen
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Nej, ingen skillnad på glykolblandningen. Men ja, från kallt (-30) till +90 är det stor skillnad. Tänker mig också att slangarna är styvare så att det kan läcka av det skälet också?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Min hypotes är att när vätskan svalnar från 90grader till -30 (även om det inte fryser) så expanderar det ju en del och pressas då ut genom den läckande vattenpumpen?
Det kanske även bidrar till lagerljudet vid kallstart eftersom lagret är blött från vattnet?
Det kanske även bidrar till lagerljudet vid kallstart eftersom lagret är blött från vattnet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Det där var nått nytt för mig, att kylarvätskan skulle expandera i volym när den går från +90 till -30! Trodde det var precis tvärtemot, att det blir mindre i volym, åtminstone när det är så kallt som -30.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Nja, om jag inte minns fel så är densiteten högst för vatten vid 3.98°C.
dvs, det borde vara vid denna temperaturen som systemet är tätast (om det är 100% vatten).
Under fryspunkten expanderar rent vatten med upp till 9%
Glykol i sin tur har en kokpunkt på runt 198°C fryspunkten ligger på -13°C
Blandar man glykol med vatten 50-50 sjunker fryspunkten till typ -40°C och även kokpunkten höjs till 108°C istället för 100.
Dvs. vid -40°C = är volymen =<9% sen är det ganska linjärt.
dvs, det borde vara vid denna temperaturen som systemet är tätast (om det är 100% vatten).
Under fryspunkten expanderar rent vatten med upp till 9%
Glykol i sin tur har en kokpunkt på runt 198°C fryspunkten ligger på -13°C
Blandar man glykol med vatten 50-50 sjunker fryspunkten till typ -40°C och även kokpunkten höjs till 108°C istället för 100.
Dvs. vid -40°C = är volymen =<9% sen är det ganska linjärt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Intressant! Såklart vet jag att fruset vatten, is, expanderar. Liksom att vatten är tyngst vid c:a +4. Annars skulle det bottenfrysa i sjöarna, vilket inte vore så lyckat Men har inte tänkt på vad vatten-glykol-blandningar får för effekt på volymen, dvs att vattnets volym skulle öka även då det är ofruset fast under fryspunkten.
Å andra sidan finns ju ett expansionskärl, vilket väl är till för att hantera en expanderande kylarvätska, även om den är kall.
Å andra sidan finns ju ett expansionskärl, vilket väl är till för att hantera en expanderande kylarvätska, även om den är kall.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
expansionskärlet sitter väl ovan motor och kylare, det är väl för att samla just ånga?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Nja, borde inte det funka som i ett värmesystem i ett hus? Dvs det är till för att utjämna den volymskillnad som uppstår vid olika temperaturer? Man ska ju aldrig ha expansionskärlet fullt med vätska, något som även gäller i värmesystem, för att luften som finns där ska kunna pressas samman och ge plats för den expanderande vätskan.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Jo det är likvärdiga system
frstn, ang dina bromsar. kolla om ex. autofrance.se har ett servicekit med ny dammask o liknande.. tror det kan vara värt att slipa lite på kolven om den kärvar.
frstn, ang dina bromsar. kolla om ex. autofrance.se har ett servicekit med ny dammask o liknande.. tror det kan vara värt att slipa lite på kolven om den kärvar.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
"frstn, ang dina bromsar. kolla om ex. autofrance.se har ett servicekit med ny dammask o liknande.. tror det kan vara värt att slipa lite på kolven om den kärvar."
Där sa du nått! Det ska jag kolla upp! För det kan definitivt vara en tänkbar orsak att det är rost å gegga på kolven som får den att kärva.
Där sa du nått! Det ska jag kolla upp! För det kan definitivt vara en tänkbar orsak att det är rost å gegga på kolven som får den att kärva.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Detta fenomen med försvinnande kylarvätska höll sig helt borta från i våras tills nu för en tid sedan när det blev kallare. Inte en droppe fyllde jag under den tiden och nu går det i princip volymen mellan max- och min-märkena på expansionskärlet på en vecka! Skulle kanske bytt vattenpumpen på "chans" medan det var varmare(garagelös), men hade effektivt förträngt det under sommaren
Får nog låta nån verkstad fixa ett byte snart, ohållbart med en sådan åtgång, risk att köra med för låg nivå om jag glömmer kolla...
Får nog låta nån verkstad fixa ett byte snart, ohållbart med en sådan åtgång, risk att köra med för låg nivå om jag glömmer kolla...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Försvinner kylarvätska i min RX4
Klokt att se över pumpen om det är där läckan är. Gjorde en överslagskalkyl på tryckökningen i ett slutet system. Konstaterade att tryckökningen i en 50%-glykolblandning är ca 25% pga temperaturändring då temperaturen går från 5 grader upp till 95 grader i systemet. I punkten för läckaget ökar glappet när det är kallt, kanske tillräckligt för att vätskan ska kunna pressas ur när systemet kyls ner utifrån. Trycket finns ju kvar rätt länge i systemet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.