Frambromsar, ligger på + nöter belägg, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

Frambromsar, ligger på + nöter belägg, Scenic RX4

Post by Baggis »

Några dagar efter att jag köpt bilen ifjol i augusti så blev det varmgång i vänster frambroms. Tog lös beläggen och försökte pressa tillbaka kolven. Det gick inte förrän jag först hade pumpat ut den lite till. Därefter har det inte varit varmgång vad jag vet, fast det har varit svinkallt så länge så det kanske inte har märkts så tydligt.

Häromveckan så blev det dock tydligt varmt igen, blev akut på fredag, just när vi skulle iväg till fritidshuset 15 mil bort. Tog snabbt lös beläggen och fann att det inre var nästan helt bortnött! Pressade tillbaka kolven, gick bra att pressa tillbaka den en bit utan att pumpa ut den först som förra gången. Fick dock pumpa ut och pressa tillbaka omväxlande några ggr för att få in kolven längre. Fick inte in den helt i stressen iaf. Borde den gå att pressa in helt i ett svep? Om inte, vad göra för att få till det?

Lade dock märke till att det verkade vara själva beläggen som liksom hade "fastnat" och inte ens med en mejsel vill gå att pressa isär. Tog lös dem och skrapade glidytorna på oket och testade igen. Då gick det bättre.

Så frågan är om detta är något som brukar förekomma på den typen av ok och vad jag ska göra åt det?

Till saken hör också att förra ägaren hade bytt belägg onormalt ofta också, så frågan är väl om det inte brukar "ligga på" tidigare också...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Tony
Forumpolis

Re: Frambromsar, ligger på + nöter belägg, Scenic RX4

Post by Tony »

kolven skall bara vara att pressa in, om den går trögt är något fel, är damasken hel?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis

Re: Frambromsar, ligger på + nöter belägg, Scenic RX4

Post by Baggis »

Vad jag såg då som hastigast så är damasken hel. Måste köpa nya belägg och byta snarast så då kan jag kolla noggrannare. Det som förvånar mig lite är just att kolven verkar vara "enkelriktad", främst första gången jag hade isär det. Bromsen funkar ju bra så den kan pressa ihop som den ska, men gick inte alls att pressa åt andra hållet. Tycker det borde vara trögt åt inget eller bägge hållen.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply