Startspärr Renault Megan-99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Janne G

Startspärr Renault Megan-99

Post by Janne G »

Hej
Som ny medlem i forumet tänkte jag berätta en skräckhistoria. Vi skulle på skidsemester till Funäsdalen. Min familj åkte några dagar tididgare men på fredagen åkte jag och min svärmor i hennes Renault Megane -99 från Örebro. Resan gick bra och vi anlände Funäsdalen sent fredag kväll. Nästa morgon när vi vaknade var det till mina barns förtret
- 27 grader kallt.
Senare på eftermiddagen var det lite mildare och med motorvärmaren i tänkte vi att vi skulle flytta undan bilen, men icke! Den startade inte startmotorn gick runt men motorn tänder inte. Jag lade inte märke till dioden för startspärr då utan gjorde några startförsök tills batteriet började tappa ork. På kvällen läste jag i instruktionsboken om startspärrsystemet och blev på det klara med att det var den som "inte medgav start" (efter att man vridit om nyckeln till tändningsläge började dioden blinka snabbt). Efter samtal med Rejmes i Örebro kom vi fram till att vi skulle få reservnyckeln uppskickad för det var troligtvis den som orsakade felet.
Vår semester var slut men min sambos systers familj var fortfarande kvar i stugan. Nyckeln anländer men dioden för startspärr beter sig likadant som tidigare. Efter ytterligare samtal med Rejmes säger de med hjälp av reg.nummer på bilen att det är generatin II på startspärrsystem som inte har några förbikopplinskoder eller liknande som kan ta oss förbi startspärrren. De berättar att ett vanligt fel är att vatten tränger in vid antennen och mottagarn för centallåset blir blött och slår ut startspärr systemet. Nu är det verkstad som gäller. Bilen körs med bärgare till Sveg där närmaste Renault verkstad finns. De gör en snabb koll på bilen och meddelar att de inte har rätt kunskap och utrustning i sin vekstad utan vill skicka bilen vidare till Hudiksvall för att en expert ska få titta på bilen men att delarna kommer att gå på minst 10 000 kronor och sedan arbetskostnad...
Jag funderar nu på att försöka få hem bilen till Örebro. Jag har tittat lite på nätet efter "gör det själv" lösningar men finner inga. Finns det någon som har kunskap eller erfarenhet av detta så hör av er.
Jan Gustavsson
Dennis
Forumpolis

Re: Startspärr Renault Megan-99

Post by Dennis »

Som vanligt så är det nog anennringen runt tändlåset som inte stämmer så den känner inte av nyckeln korekt. Den är en "dum" enhet och behöver inte kodas om.
Någon mottagare i taket finns inte på -99. IR-fjärren försvann med 98'a
Dåligt att en auktoriserad verkstad inte kan koppla upp sig med diagnos utan de ska flytta runt den.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply