Starkare koppling till Megane DTI

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Starkare koppling till Megane DTI

Post by Robin »

Måste ha tag på en starkare koppling till min Megane DTI 1,9 -99 Phase 1 sen den börjat slira när ja ökat effekten i den.

Någon som vet om det finns några andra kopplingar som passar ? typ från 2,016v eller dylikt ?

/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Starkare koppling till Megane DTI

Post by Bengt »

Robin wrote:Måste ha tag på en starkare koppling till min Megane DTI 1,9 -99 Phase 1 sen den börjat slira när ja ökat effekten i den.

Någon som vet om det finns några andra kopplingar som passar ? typ från 2,016v eller dylikt ?

/Robin
Hur många mil har den gått ?...Möjligen 172Hk kopplingen Clio .
Kan ju även vara lammelen som är sliten nu !!!! .
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Jaa det är det ja vill veta om den passar. Bilen har rullat
29000mil och effekten är uppskattad till ca 150hkr och strax över 300nm och jag antar att det är vad en original håller för. Så att byta till en ny original känns onödigt då effekten knappast gå ner utan upp =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Robin wrote:Jaa det är det ja vill veta om den passar. Bilen har rullat
29000mil och effekten är uppskattad till ca 150hkr och strax över 300nm och jag antar att det är vad en original håller för. Så att byta till en ny original känns onödigt då effekten knappast gå ner utan upp =)

Har svårt att tro det är annat bult mönster På Tryckplatta mellan din och 172Hk Clio . Men vem kan ge rätt svar ? :roll:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

172hk har typ 200Nm så då behöver du en sinter om den skall tåla 300 Nm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Starkare koppling till Megane DTI

Post by Robin »

Hmm fick en påminelse idag när jag var och härjade med bilen. hjulspinn 1:an 2:an och trean slirar kopplingen.. *suck*

Tony eller Dennis..ni som har lite koll. Kan man byta koppling utan att lyfta motorn ? Och finns det några Renault original kopplingar som passar som är starkare ?

Eller tips ideer på andra lösningar som är relativt enkel
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Starkare koppling till Megane DTI

Post by Tony »

Robin wrote:Hmm fick en påminelse idag när jag var och härjade med bilen. hjulspinn 1:an 2:an och trean slirar kopplingen.. *suck*

Tony eller Dennis..ni som har lite koll. Kan man byta koppling utan att lyfta motorn ? Och finns det några Renault original kopplingar som passar som är starkare ?

Eller tips ideer på andra lösningar som är relativt enkel
Mekandet har nog dennis bättre koll på ,men skulle tro att du kan sära på lådan så mycket att det går att byta kopplingen med motorn kvar iaf.
Har samma problem själv med kopplingen,bromsad till 153hk och 363Nm.. du vet inte hur stor koppling du har nu, såg att det finns en 90hk med 200mm koppling och en lite starkare med 220mm. dvs ingen är 215mm som cliosport och megane 16v.. jag har typ 230mm men min har dubbelmassa svänghjul och sånt tror inte du har det..
ev tror jag att du skulle kunna bygga om en orginal lamell till sinter.. finns ju puckar och nita fast så det borde funka,kan ju räcka med orginal tryckplatta till det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Starkare koppling till Megane DTI

Post by Robin »

Ja iofs .. Vet du vart man kan lämna in för att få den omnitad. Så har jag gjort på 21:an. Original tryckplatta fast med sinterkoppling. Det håller.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply