Startspärrsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mange777

Startspärrsproblem

Post by mange777 »

Hej allihop!

Jag är helt ny här, tillika helt nybliven ägare till min första Renualt, en Clio från 02, 1.2 liters motor, superfint skick, pedantskött av tidigare ägaren.

Köpte den begagnad för 14 dagar sedan, besiktigad u.a samma dag som jag köpte den. Allt var frid och fröjd första veckan. Sedan började den trilskas när jag skulle starta. Alla lampor tändes men sedan stendöd. När jag tog ut nyckeln började den lilla röda lampan i mitten blinka. Läste manualen och fattade att startspärren hade aktiverats. Sedan lät jag nyckeln vara kvar i första tändningsläget tills lampan släcktes och det var inga problem fram tills igår. Blev till att ta busen till jobbet :twisted: Den var död vad jag än gjorde. Köpte nytt batteri till fjärren efter jobbet idag. När jag skulle låsa upp bilen idag eftermiddag så var centrallåset helt ur funktion. Centrallåsknappen inne i bilen blinkar när jag trycker på fjärren.

Vad skall jag göra för att överhuvudtaget komma in i bilen?
Detta är OERHÖRT frustrerande kan jag tillägga!!!

Här verkar finnas en hel del personer som är slipade på det här med bilar och Renualt i synnerhet, hjälp mig snälla. Jag är, bör tilläggas, helt kass när det kommer till att mecka. Bilar skall starta, punkt slut. Jag köpte en såpass här fin bil för att slippa sådant här.

Hoppas någon orkade läsa...
Magnus Andersson
Baggis

Re: Startspärrsproblem

Post by Baggis »

Den började krångla just precis när du drog på starten? Om ja så får det mig att tänka på att bilens eget batteri kanske är på upphällningen? Med all elektronik som finns i dagens bilar så är det viktigt att batteriet är fungerande, främst vid start då mycket ström krävs. Kan också tänka mig att startspärren aktiveras om spänningen sjunker så lågt vid start att det blir som att koppla ur och i batteriet, men det kanske nån annan vet säkrare hur det är?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
mange777

Post by mange777 »

Tack för svaret. Eftersom centrallåset är stendött så kanske batteriet är slut pga upprepade startförsök. Den startade nästan igår morse, hostade ganska rejält utan att tända liksom. Ett par timmar senare när jag kom tillbaka ville den inte ens låsa upp sig. Svårt att komma åt batteriet då.

Några tips på hur fasiken jag skall bära mig åt för att ens kunna öppna dörrarna?
Magnus Andersson
Baggis

Post by Baggis »

Nog en dum fråga, men du har alltså inte ens ett nyckelhål i dörren, hehe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
mange777

Post by mange777 »

Nyckeln bara snurrar runt... :?
Magnus Andersson
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

massor med låsspray.
snurrar den på alla lås?

Vet inte om man kan komma åt underifrån och öppna huven för att ge den en spark med startkablar så centrallåset funkar?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
MickeMolle

Post by MickeMolle »

Hej !
Jag har haft samma problem på min Espace .
Jag fick efter kontakt med Volvo i Umeå prata med en duktig mekaniker som tyckte att jag skull leta någonstans upp till höger i handskfacket där det kanske kunde sitta ett relä med en säkring i .
Det gjorde det så efter att jag bytte den gick bilen igen.
Alltså en säkring som inte finns i listan på säkringar i bilens handbok eller i min verkstadshandbok som jag har!
Kan man inte låsa upp bilen med nyckelns fjärr går den inte att starta.
Jag lyckades komma in i bilen med nyckeln men den gick inte att starta. Billåsen används ju alldrig normalt när man har fjärr.
mange777

Post by mange777 »

Tack för svaren.

Jag kom efter många om och men in i bilen via nyckellåset. Bytte batteri och den startade klockrent.

Efter lite lusläsning av manualen och lite konsultation har förstått att det inte beror på startspärren.

Bilen gick som en klocka i en vecka efter batteribytet, men när jag skulle hem från jobbet idag startade den inte. Exakt samma problem som förut. Nå't sk*t med elen är det. Säkert ett relä eller något. Typiskt, jag kan absolut ingenting om sådant här!

Någon som har förslag?
Magnus Andersson
Post Reply