Jag är rädd för Renault
Moderator: Forumpolisen
Jag är rädd för Renault
Kamrater, jag är tvungen att köpa en clio sport tourer automat pga den skrotnigspremien som renault har, men har aldrig haft förttroende för franska bilar. Hur är de i service och hur är kvaliteten?
Kim Johansson
Toyota
Det bli nog toyota för att jag tror inte på att turkarna kan producera en vettig bil. Det är precis av samma anledningen vi inte köper ryska bilar i Ryssland längre. Manjana quality, sen spenderar man halva livet på renault verkstad, nej tack.
Kim Johansson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Med så mycket kunskap som du besitter är nog Toyota enda valet. Hoppas att du inte dör av tristess.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Jag är rädd för Renault
Ja Toyota verkar ju vara ett vettigt val i dessa dagar...lite problem att bromsa med och lite svårt att hålla hastigheten, är ju bara bagateller
Patrik Landell - Västerås
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
Laguna 2.0S RXE -98 Hgv
Bytt alldeles för mycket....
underdimensionerade bromsar verkar det som ocksåpalla wrote:Ja Toyota verkar ju vara ett vettigt val i dessa dagar...lite problem att bromsa med och lite svårt att hålla hastigheten, är ju bara bagateller
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Toyota
Vart är du ? Du har inte svarat sen ditt förra inlägg. Eller har du inte fått stopp på bilen eller vad nu Toyota är för nått turkiskt mög!!!lidokain wrote:Det bli nog toyota för att jag tror inte på att turkarna kan producera en vettig bil. Det är precis av samma anledningen vi inte köper ryska bilar i Ryssland längre. Manjana quality, sen spenderar man halva livet på renault verkstad, nej tack.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Sorry, men jag har inte behov av att besöka skrotenjohn wrote:Vi får nog åka runt o leta både bil o person
___
john wrote:Vi får nog åka runt o leta både bil o person
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re:
Ja det är likadant varje gång ,dom som har en fransk bil e helnöjda och dom som inte har det klagar på dom . Tomma tunnor skramlar mest ! Eller köp en Merssa eller opel och se dom rosta bort på en "grisblink " !danna wrote:Ja Toyota är ju felfria (NOT!).
Jag var lite skeptisk till att köpa en fransk bil men jag är helnöjd med med nya clion, visserligen har har den bara gått 3000 mil men jag har inget att klaga på.
Älska Franskt ! Det är riskfritt !
Michael Andersson
Som oberoende bilservicetekniker (fast med huvudintresse Renå)så tycker jag att toyota och andra japsare med tillverkningsår från ca 87-99 var som urverk i 10år eller 20,000mil men när det ena kriteriet uppfyllts så kom ett fel sedan så han man inte laga de andra lika fort som den gick sönder, innan var det INGA fel!!!
Nu däremot så verkar japsarna ha kvalitets missar lite här och var och får fel när som.
Europeerna däremot har ganska lika kvalitet, troligen därför att ingen av bilfabrikanterna har "tillverkat" en bil på flera år, de är bara sammansättningsfabriker. Underleverantörerna däremot tillverkar alla bilmärkens system som bromsar,motorstyrning, klimatsystem, m.m.
Intressant är dock att se olika bilproducenters konstruktionslösningar. Lågseriemärken som Saab och Volvos utveklingsavdelningar verkar inte ha råd att prata med varandra när tex klimatsystem och utformning av instrumentbräda ska göras utan det där kupéfiltrets placering och byte det får meken ta hand om
Ja Hejja Renault. Europeiskt sett billiga delar och lättskruvat, de måste ha tänkt på det franska tempramentet (även hos mekaniker) när de konstruerat. Är det bökigt och besvärligt så har man gjort på fel sätt!
Nu däremot så verkar japsarna ha kvalitets missar lite här och var och får fel när som.
Europeerna däremot har ganska lika kvalitet, troligen därför att ingen av bilfabrikanterna har "tillverkat" en bil på flera år, de är bara sammansättningsfabriker. Underleverantörerna däremot tillverkar alla bilmärkens system som bromsar,motorstyrning, klimatsystem, m.m.
Intressant är dock att se olika bilproducenters konstruktionslösningar. Lågseriemärken som Saab och Volvos utveklingsavdelningar verkar inte ha råd att prata med varandra när tex klimatsystem och utformning av instrumentbräda ska göras utan det där kupéfiltrets placering och byte det får meken ta hand om
Ja Hejja Renault. Europeiskt sett billiga delar och lättskruvat, de måste ha tänkt på det franska tempramentet (även hos mekaniker) när de konstruerat. Är det bökigt och besvärligt så har man gjort på fel sätt!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
En granne skulle lämna in sin Senic för 12.000-milaservice(tror jag det var).
Bilia önskade 16.500:- extra för att byta kamremmen - utöver kostnaden för servicen.
Han har även bytt ett antal tändspolar.
Jag försökte hjälpa honom byta strålkastarlampa men gick bet = verkstadsjobb.
Men jag har själv ägt 3 Renault 16.
1965 + 1967 + 1990TS.
För mig helt felfria bilar.
Utom TS:en. På den råkade jag skjuta tillbaka parkeringsbromsen lite för snabbt(tror jag)
Nästa gång jag ansatte parkeringsbromsen så låste sig vajern nere vid brythjulet så jag fick kapa den under bilen för att få bakhjulen att rotera.
Alla bilar var nog bättre förr = mer servicevänliga = mindre elektronik och plast(-rem till kamaxeln).
Bilia önskade 16.500:- extra för att byta kamremmen - utöver kostnaden för servicen.
Han har även bytt ett antal tändspolar.
Jag försökte hjälpa honom byta strålkastarlampa men gick bet = verkstadsjobb.
Men jag har själv ägt 3 Renault 16.
1965 + 1967 + 1990TS.
För mig helt felfria bilar.
Utom TS:en. På den råkade jag skjuta tillbaka parkeringsbromsen lite för snabbt(tror jag)
Nästa gång jag ansatte parkeringsbromsen så låste sig vajern nere vid brythjulet så jag fick kapa den under bilen för att få bakhjulen att rotera.
Alla bilar var nog bättre förr = mer servicevänliga = mindre elektronik och plast(-rem till kamaxeln).