"Intressant" iakttagelse av "dåligt-lager-ljud" e.d

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

"Intressant" iakttagelse av "dåligt-lager-ljud" e.d

Post by Baggis »

Läste med förskräckelse tråden om han vars generators remskivehaveri fick högst otrevliga följder. Förskräckelse för att min RX4(2.0 bensin) hela vintern har haft nått skärande ljud för sig vid gaspådrag en kort stund efter kallstart. Låter tycker jag som ett lager som är på upphällningen, liksom ett skärande/ylande ljud.

Så imorse när jag startade och hörde det igen så rusade jag ut ur bilen och slet upp huven för att hinna fånga det innan det försvann. Gasade direkt på spjället på samma vis som inifrån bilen, men inte ett knyst av det taskiga ljudet hördes! Hmm..!

Igen med huven och in i bilen igen, gasade igen och vips så var ljudet där igen! Raskt ut igen under huven och säkert som amen i kyrkan så var det borta...!

Huven stängdes ännu en gång och denna gång hördes det inte ens inifrån bilen, mest troligt pga att "tidsfönstret" var passerat då. Det pågår inte så länge efter start.

Men hur 17 kunde det försvinna med öppen huv och t.o.m återkomma en gång efter det med stängd huv??

Fascinerande minst sagt, haha!
Last edited by Baggis on 09 Mar 2010, 14:11, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
BRN

Re: "Intressant" iakttagelse av "dåligt-lager-ljud" e.d

Post by BRN »

Hörs ljudet konstant om du drar upp oljestickan ett par centimeter?
min megane -04 hade ett mysko ljud som visade sig vara en slang till vevhusventilationen som drog tjuvluft och gav ett ljud som kan tolkas som du beskriver det. i så fall kostar det ca 1600:- att åtgärda...
finns en tråd någonstans där jag skrivit inlägg om detta.
Björn Nilsson - Motala
Baggis

Post by Baggis »

Det hörs ju bara vid gaspådrag, inte vid jämna motorvarv, så "konstant" är det inte alls. Har lite svårt att tro att det skulle vara luft som låter så. Liknar väldigt mycket hur generatorn i en Omega jag hade började låta när den fick dåliga lager. Blir också väldigt svårt att kunna kolla vad som händer med uppdragen oljesticka om det är så framledes att det inte hörs om man öppnar huven, hehe! Men allt är värt att testa så ska försöka :)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
BRN

Post by BRN »

Ljudet på min kom vid gaspådrag samt periodiskt på tomgång när den var kall, så jag hade inget för att åka till verkstan för då var den ju uppvärmd. Jag misstänkte att det kunde vara nåt i spjällhuset som kärvade, när mekanikern lättade lite på oljestickan kom ljudet tillbaka konstant... det blev väl "rundgång" i systemet då.

Det kan ju vara värt att prova? blir ju billigt i så fall, inte var det någon fara att åka med heller sa de.
Björn Nilsson - Motala
Baggis

Post by Baggis »

Aha, då är jag mera med i hur du menar! Jo, såklart ska jag testa det du föreslår! Så att den tog tjuvluft märktes inte på annat sätt för dig än det ljudet?
BRN

Post by BRN »

Nej, det gick ju inte illa eller så. Antar att kretsen till vhv inte påverkar nåt på samma sätt som tjuvdrag till insugsluft gör? Är ju ingen bilmek själv, vänder papper på kontor :wink:

var ett återkommande "blåsljud" mest när den var kall så det var ju svårdiagnostiserat... men meken jag pratade med hade haft en volvo med samma fenomen ett par dagar innan så han tvekade inte...
Björn Nilsson - Motala
Baggis

Post by Baggis »

Har nu testat två ggr att lyfta på oljestickan några cm, men det börjar inte låta då.

Kan även konstatera att det knäppa jag beskrev med att det bara hörs när jag gasar till inifrån bilen, inte när jag står med öppen huv och gasar till inifrån motorrummet även skedde idag!
Baggis

Post by Baggis »

Det hela är ännu knäppare än jag trodde! Hade frun inne i bilen vid en kallstart då jag hörde gnäll/skrik-ljudet. Rusade ut och öppnade huven, gasade därifrån, hörde *inget* onormalt där *samtidigt* som frun hörde ljudet inne i kupén! Gasade några ggr och samma fenomen... Igen med huven, in i bilen och vips så hörde jag det även en kort stund innan det som vanligt slutade då nog lång tid hade gått efter starten.

Verkligen fascinerande vad som kan få det att låta så inifrån, med tydlig riktning från motorn, utan att det hörs under huven! Måste testa stänga av kupéfläkten ifall den har nått med saken att göra, även om det känns långsökt. Annars kanske det skulle kunna vara något som "skallrar" en tid efter start och som då bara hörs inifrån. Lite som när ett stödlager i kardanaxeln börjar vara dåligt, då ylar det inne i bilen medan det kan vara tyst på utsidan.
Baggis

Post by Baggis »

Nu har jag kortvarigt lyckats fånga ljudet medan jag var under huven och gasade. Det låter någonstans från generatorn eller i dess närhet. Tyvärr är det ju många snurrande grejer där så det skulle behöva låta en längre tid så att man hinner bättre lokalisera det hela.
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

Har du bytt kamremmen? Kan ju vara så simpelt som ett spännhjul till denne som inte blivit bytt vid service?
Vattenpump?

Generator remmen kan du lyfta av och snurra på eventuella spännhjul för att se om de börjar kärva.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply