Renault Kangoo - bränslepump
Moderator: Forumpolisen
Renault Kangoo - bränslepump
Har en Renault Kangoo -99a som inte startar
Verkar som bränslepumpen inte går.
Nån som vet var den sitter ?
Nån som vet var bränslerelät/styrboxen sitter ?
Fick tips om en krockknapp som sitter i motorrummet, hur funkar den - är det bara att återställa genom att trycka på den, hur ser den ut ?
Verkar som bränslepumpen inte går.
Nån som vet var den sitter ?
Nån som vet var bränslerelät/styrboxen sitter ?
Fick tips om en krockknapp som sitter i motorrummet, hur funkar den - är det bara att återställa genom att trycka på den, hur ser den ut ?
Last edited by hhg58 on 07 Mar 2010, 08:23, edited 1 time in total.
Hans Hallberg
Re: Renault Kangoo - bränslepump
Startspärrslampan och krock knappen ok?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Pumpen sitter i tanken och prova skifta dom 2 svarta reläerna i relä
boxen vid batteriet. Ett av dom ä till pumpen.
boxen vid batteriet. Ett av dom ä till pumpen.
Jonas
Krockknappen är nästan för synlig - startade med en gång jag hade tryckt på den
Vad är det som gör att den löser ut ? är den på väg att lägga av ?
Hans Hallberg
Kan börja bli dålig men ibland räcker det med en stöt typ grop i vägen eller slag när man byter batteri.hhg58 wrote:Krockknappen är nästan för synlig - startade med en gång jag hade tryckt på den
Jonas
På väg hem från jobbet idag, allt OK & stannade i färjekön. Sedan dags att köra ombord så gjorde bilen bara ett par puffande när jag vred om startnyckeln.......
Lyssnade & hörde inte bränslepumpen som ju brukar gå några sekunder vid tändningstillslag.
Klämde på "krock knappen" i motorrummet, ingen skillnad.
Startspärrlampan funkar som den brukar (tror jag)
Efter hembogsering ser jag att den smalare svarta kabeln till batteriets minuspol är av, reparerar den men ingen skillnad
Hittar inget elschema till bilen heller trots idogt googlande.
Bilen är en Kangoo -04 med 1,2 liters 16ventilare.
TROR att bränslepumpsreläet, det enda lilla svarta i säkringsboxen vid batteriet, drar när jag vrider om nyckeln. Inga trasiga säkringar vad jag kunnat hitta, varken i säkrringsdosan till vänster om ratten eller i motorrummet.
Hur kommer jag åt pumpen ( sitter väl i tanken antar jag), min bilmodell är en Kangoo lastvariant, alltså 2 sitsig & golvet i lastutrymmet har inga luckor vad jag kan se
// Mats Jedmo
// Orust
Lyssnade & hörde inte bränslepumpen som ju brukar gå några sekunder vid tändningstillslag.
Klämde på "krock knappen" i motorrummet, ingen skillnad.
Startspärrlampan funkar som den brukar (tror jag)
Efter hembogsering ser jag att den smalare svarta kabeln till batteriets minuspol är av, reparerar den men ingen skillnad
Hittar inget elschema till bilen heller trots idogt googlande.
Bilen är en Kangoo -04 med 1,2 liters 16ventilare.
TROR att bränslepumpsreläet, det enda lilla svarta i säkringsboxen vid batteriet, drar när jag vrider om nyckeln. Inga trasiga säkringar vad jag kunnat hitta, varken i säkrringsdosan till vänster om ratten eller i motorrummet.
Hur kommer jag åt pumpen ( sitter väl i tanken antar jag), min bilmodell är en Kangoo lastvariant, alltså 2 sitsig & golvet i lastutrymmet har inga luckor vad jag kan se
// Mats Jedmo
// Orust
Ja efter lite felsökning visade det sig att bränslepumpen "fastnat".
En skrothandlare jag talade med sade "Klipp till tanken med en gummiklubba så startar den igen kanske, det är ganska vanlig ialla fall"
Tänkte lite, sedan monterade jag ur pumpen & blåste igenom den lite försiktigt med tryckluft & därefter monterade jag tillbaks den i tanken. Sedan fungerade pumpen igen.
Min fråga nu är om ni som varit med om detta & sedan "knackat igång" eller på annat sätt fått fart på pumpen, håller det i sig eller brukar den stoppa igen inom kort ?
// Mats
En skrothandlare jag talade med sade "Klipp till tanken med en gummiklubba så startar den igen kanske, det är ganska vanlig ialla fall"
Tänkte lite, sedan monterade jag ur pumpen & blåste igenom den lite försiktigt med tryckluft & därefter monterade jag tillbaks den i tanken. Sedan fungerade pumpen igen.
Min fråga nu är om ni som varit med om detta & sedan "knackat igång" eller på annat sätt fått fart på pumpen, håller det i sig eller brukar den stoppa igen inom kort ?
// Mats
Det är väl kolen i motorn som börjar kärva, inget ovanligt fel.
Köpte en golf av en kompis, pumpen hördes inte så jag slog till i golvet över pumpen, så startade den sen
Köpte en golf av en kompis, pumpen hördes inte så jag slog till i golvet över pumpen, så startade den sen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen