Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Moderator: Forumpolisen
Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Hej hej hallå dagboken...näärå..
Jag har haft en generator som har kvittrat lite till och från när bilen varit kall för att sedan bli tyst när den är varm. Så jag har bara väntat på att den ska pajja så man kan byta den.. inge mer med det...MEN ! två veckor sedan gick jag ut i vanlig ordning för att starta 30 000 mila pärlan utan motorvärmare i 27minus...spisen hostade igång och jag gick in och duscha... Stod i duschen och hörde pannan puttra på utanför fönstret för att helt plötsligt bli tvärtyst ??!
Detta har aldrig hänt förut någon gång att den tjuvstannat på tomgång. Gick ut och japp...den hade stannat..satt mig i och vred på nyckeln med starten orkade inte dra runt maskinen. Tänkte inte mer på det utan 27minus och med tänningen på i ca 10min så hade den väl dragit ur batteriet.
Öppnade huven och spanade lite och såg att remhjulet på generatorn hade nästan ramlat av generatorn !! remmen hade "kalvat" över och gått av. Jahapp tänkte ja..där gick den generatorn. Och trodde mig hade förklaringen på tjuvstoppet. Beställde i bättre beggad rackare på skroten och monterade ivrigt den på bilen i minus 21... trodde fingrar och tår skulle ramla av ! Laddade batteriet och vred om nyckeln..fortfarande samma..den orkade inte ??! Sprang in och hämtade 55ampere till och byglade på.. Den morrade till i startmotorn och drog runt doris utan bekymmer, men bilen vägrade att starta ??!
Anade det värsta ! Remmen hade tandat över ett hack så den tände fel. Rev isär ekipaget och hittade multiribbrem rester innanför kamkåpan..*suck* Linjerade upp motorn med den klassiska 8mm borren i blocket och kuggade tillbaka remmen.. Allt tog i ändå ? Stod från 09:00 till 15:00 idag ute och jävlades med detta men fick det inte rätt ?! tänkte jag måste vara helt slut i huvve ? Innan jag tänkte sänka (pärlan) i sundet kom jag på av nån konstig anledning att ta bort kamdrevet och hittade till min förvåning att drevet har vridit av krysskilen och förskjutit drevet på kamaxeln. Pricken över det underbara iet är också den att den brutalt härdade 8mm stålborren från biltema gick helt sonika av när jag och en kompis letade låshålet utan direkta påfrestningar.
Så nu har jag även en halv 8mm borr i oljetråget för den som vill låna !!
En lite knäckande berättelse...För er som har en illa låtande generator...Byt för f-n ut den illa kvickt..
Och en annan sak..alla ni Renault skador..ingen som har ett kamdrev till en 1,9DTI liggandes (Dennis =)..) För jag ger F-N inte upp..Saknar Diesel Trucken nå sjukt !
Ingen som kan hjälpa mig i denna permafrost !![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Jag har haft en generator som har kvittrat lite till och från när bilen varit kall för att sedan bli tyst när den är varm. Så jag har bara väntat på att den ska pajja så man kan byta den.. inge mer med det...MEN ! två veckor sedan gick jag ut i vanlig ordning för att starta 30 000 mila pärlan utan motorvärmare i 27minus...spisen hostade igång och jag gick in och duscha... Stod i duschen och hörde pannan puttra på utanför fönstret för att helt plötsligt bli tvärtyst ??!
Detta har aldrig hänt förut någon gång att den tjuvstannat på tomgång. Gick ut och japp...den hade stannat..satt mig i och vred på nyckeln med starten orkade inte dra runt maskinen. Tänkte inte mer på det utan 27minus och med tänningen på i ca 10min så hade den väl dragit ur batteriet.
Öppnade huven och spanade lite och såg att remhjulet på generatorn hade nästan ramlat av generatorn !! remmen hade "kalvat" över och gått av. Jahapp tänkte ja..där gick den generatorn. Och trodde mig hade förklaringen på tjuvstoppet. Beställde i bättre beggad rackare på skroten och monterade ivrigt den på bilen i minus 21... trodde fingrar och tår skulle ramla av ! Laddade batteriet och vred om nyckeln..fortfarande samma..den orkade inte ??! Sprang in och hämtade 55ampere till och byglade på.. Den morrade till i startmotorn och drog runt doris utan bekymmer, men bilen vägrade att starta ??!
Anade det värsta ! Remmen hade tandat över ett hack så den tände fel. Rev isär ekipaget och hittade multiribbrem rester innanför kamkåpan..*suck* Linjerade upp motorn med den klassiska 8mm borren i blocket och kuggade tillbaka remmen.. Allt tog i ändå ? Stod från 09:00 till 15:00 idag ute och jävlades med detta men fick det inte rätt ?! tänkte jag måste vara helt slut i huvve ? Innan jag tänkte sänka (pärlan) i sundet kom jag på av nån konstig anledning att ta bort kamdrevet och hittade till min förvåning att drevet har vridit av krysskilen och förskjutit drevet på kamaxeln. Pricken över det underbara iet är också den att den brutalt härdade 8mm stålborren från biltema gick helt sonika av när jag och en kompis letade låshålet utan direkta påfrestningar.
Så nu har jag även en halv 8mm borr i oljetråget för den som vill låna !!
En lite knäckande berättelse...För er som har en illa låtande generator...Byt för f-n ut den illa kvickt..
Och en annan sak..alla ni Renault skador..ingen som har ett kamdrev till en 1,9DTI liggandes (Dennis =)..) För jag ger F-N inte upp..Saknar Diesel Trucken nå sjukt !
Ingen som kan hjälpa mig i denna permafrost !
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Osis!! (men lite slarv också) Nä det x-tra drevet har jag redan använt till exakt samma sak.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Aha ok...jämarns ! Ja joh det är lite slarv också..det får ja erkänna..
Men du Dennis !? Du kanske har koll på vilka motorer detta drev sitter på. Känner nämligen en på en skrot här i krokarna. nr är 7700866844
Men du Dennis !? Du kanske har koll på vilka motorer detta drev sitter på. Känner nämligen en på en skrot här i krokarna. nr är 7700866844
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Inte så här på krokig höft, men ta med ditt gamla skadade och gämför, tror du kan använda kangoo dieslarnas drev tom vanlig fördelarpumpsdiesel spis.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Aha !
Mmm ska kolla om man kan jämföra dessa =)
Mmm ska kolla om man kan jämföra dessa =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Krokiga ventiler då? Lyfta toppen fixa lite runt sätena och i "grytan" Porta inte avgaskanalen det är bra om du behåller hastigheten på gaserna när de når turbon.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Ja joh..ja är lite lat plus att det är min bruksbil som står ute i snön. Har inget garage för tillfälle.. så det blir till att testat med nytt kamdrev och köra så..Men äre ventilsallad ställer ja den åt sidan och kör syster avställda femma GTE
Sen blir det portning och större turbo om man lyfter toppen..Är det speciellt på Diesel man inte ska porta avgasportarna ??
Sen blir det portning och större turbo om man lyfter toppen..Är det speciellt på Diesel man inte ska porta avgasportarna ??
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Kan meddela herrskapet att jag åkte på volvo och skulle beställa ett kamdrev. Känner nämligen en där så jag fick 10% rabatt. Det skulle landa på 900:-
Ringde Benny på Autofrance och han ville ha 400:- =)
Världklass ! =)
Även tändlägesgivaren till pappas laguna 2 kostade 390 hos benny och 926 hos Volvo.. MAn förstår hur dom klarar sig i denna ekonomiska kris....
Ringde Benny på Autofrance och han ville ha 400:- =)
Världklass ! =)
Även tändlägesgivaren till pappas laguna 2 kostade 390 hos benny och 926 hos Volvo.. MAn förstår hur dom klarar sig i denna ekonomiska kris....
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Nä det förstår jag inte
Om du inte handlar av dem hur ska de då ha råd till den fina glasentrén och nagelpetaren i informationen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Haha precis..Och den underbemannade personalen som inte kan ett jota om Renault
Fortsättning följer hur det fungerade med kamdrevet !
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Fortsättning följer hur det fungerade med kamdrevet !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Går det att ta bort oljetråget utan att lyfta ur motorn ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
om du har tur.Robin wrote:Går det att ta bort oljetråget utan att lyfta ur motorn ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Problem plus ångest skrivning ang toppras på Megane DTI -99
Ok ...då går det, för jag har tur =)
den startade nämligen idag med nytt kamdrev
går som ett jehu med borren skvalpandes i tråget
ska dock byta packning för den sölar, då kan man passa på att plocka bort borren
den startade nämligen idag med nytt kamdrev
![Racesmile :racesmile:](./images/smilies/racesmile.gif)
går som ett jehu med borren skvalpandes i tråget
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ska dock byta packning för den sölar, då kan man passa på att plocka bort borren
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: