Renault Senic -98 startar inte!
Moderator: Forumpolisen
Renault Senic -98 startar inte!
Det är en Renualt Megan Senic modell 98. med 1,2 liters bensinmotorn. Jag tar allt från början.
Det började med att generatorremen gick av när jag var på väg hem, och det brukar gå att köra ca 3 mil på batteriet men de gick inte nu och bilen stannade.
Bilen fick stå till dagen efter då jag bytte generatorrem och försökte starta bilen igen med starthjälp. Kylan ute var -26 grader konstant , bilen ville inte gå gång. Jag bogserade hem bilen och satte på långtids laddning av batteriet. Provade dagen efter med att starta bilen med laddat batteri, utan framgång. Dag tre provar med startgas bilen tänder till men inget mera.
Jag sätter dit min kupévärmare i motor rummet, provar dag tre med varma komponenter men inget start vilja, Köper nya tänd stift då de som satt där verkade svarta och lite brända, kollar med att sätta tändstiftet mot toppen för att kolla gnistan, det som sker är att den gnistar till första varven på startmotorn för att sedan sluta gnistra.
Jag kollade alla tänd stift och de gnistrar till men sedan dör de.
Jag har hällt i tre flaskor K-sprit i tanken har ca kvarts tank bensin ( har ej fyllt på sedan den stannade).
Jag hör hur bensinpumpen surrar till när jag vrider på tändningen .. men efter några försök att starta så stoppar den. Det är ju för att inte fylla cylindrarna med soppa.
Så har jag förstått att det är, men jag kanske har fel på den punkten.
Nu har jag haft cupevärmaren i motor rummet i fyra dagar, men jag får inte i gång bilen. Kammremen byttes senast på 12 tusen mil . mätarställningen står i dag på 19 tusen mil. En liten spricka har jag märkt i fästet i toppen för plastklumpen där tändkablarna sitter monterade, typ fördelar dosan. På fäsörat står märkningen 4a på alltså den kortaste tändkabeln.
Hjälp va har hänt .. Innan batteriet slocknade fungerade bilen hur bra som helst ingen miss tändning eller ryckig ojämn gång. Bilen har startat i alla väder och även i extremkyla utan motor värmare, den har alltid varit till pålitlig .Hjälp vad har hänt?
Det började med att generatorremen gick av när jag var på väg hem, och det brukar gå att köra ca 3 mil på batteriet men de gick inte nu och bilen stannade.
Bilen fick stå till dagen efter då jag bytte generatorrem och försökte starta bilen igen med starthjälp. Kylan ute var -26 grader konstant , bilen ville inte gå gång. Jag bogserade hem bilen och satte på långtids laddning av batteriet. Provade dagen efter med att starta bilen med laddat batteri, utan framgång. Dag tre provar med startgas bilen tänder till men inget mera.
Jag sätter dit min kupévärmare i motor rummet, provar dag tre med varma komponenter men inget start vilja, Köper nya tänd stift då de som satt där verkade svarta och lite brända, kollar med att sätta tändstiftet mot toppen för att kolla gnistan, det som sker är att den gnistar till första varven på startmotorn för att sedan sluta gnistra.
Jag kollade alla tänd stift och de gnistrar till men sedan dör de.
Jag har hällt i tre flaskor K-sprit i tanken har ca kvarts tank bensin ( har ej fyllt på sedan den stannade).
Jag hör hur bensinpumpen surrar till när jag vrider på tändningen .. men efter några försök att starta så stoppar den. Det är ju för att inte fylla cylindrarna med soppa.
Så har jag förstått att det är, men jag kanske har fel på den punkten.
Nu har jag haft cupevärmaren i motor rummet i fyra dagar, men jag får inte i gång bilen. Kammremen byttes senast på 12 tusen mil . mätarställningen står i dag på 19 tusen mil. En liten spricka har jag märkt i fästet i toppen för plastklumpen där tändkablarna sitter monterade, typ fördelar dosan. På fäsörat står märkningen 4a på alltså den kortaste tändkabeln.
Hjälp va har hänt .. Innan batteriet slocknade fungerade bilen hur bra som helst ingen miss tändning eller ryckig ojämn gång. Bilen har startat i alla väder och även i extremkyla utan motor värmare, den har alltid varit till pålitlig .Hjälp vad har hänt?
/Allex
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Renault Senic -98 startar inte!
Går startmotorn runt så länge du vrider på nyckeln?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Japp de gör den.
Var ut förut för att kolla gnistan igen. När grannen ska kolla gnistan så startar bilen den går ett tag och jag stänger av den i hopp om att den har "stått till sig" eller något. Men när jag satt tillbaka tändstiftet så var de samma sak igen.
Allt går runt och inga missljud eller nått, men den startar inte
Var ut förut för att kolla gnistan igen. När grannen ska kolla gnistan så startar bilen den går ett tag och jag stänger av den i hopp om att den har "stått till sig" eller något. Men när jag satt tillbaka tändstiftet så var de samma sak igen.
Allt går runt och inga missljud eller nått, men den startar inte
/Allex
Låter som bilen inte godkänner startnyckeln. Slocknar startspärrlampan?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Om det är den lilla röda lampan du menar så märkte jag nu att den beter sig lite knasigt.
När jag låser och låser upp bilen så blinkar den till som den ska. När jag slår på tändningen så lyser lampan, och när jag ska starta så blinkar lampan som en galning.
När jag låser och låser upp bilen så blinkar den till som den ska. När jag slår på tändningen så lyser lampan, och när jag ska starta så blinkar lampan som en galning.
/Allex
inte så konstigt att den inte startar då.. startspärr..AllexB wrote:Om det är den lilla röda lampan du menar så märkte jag nu att den beter sig lite knasigt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Om du har en reservnyckel prova med den. Annars byt nyckelfjärr.
Jonas
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Kan det vara magnetringen rund tändlåset som strular? Har denna bilmodell detta?
___
Det kan va ringen men det är inte så vanligt. Blinkar startspärren snabbt med tändning på så är det oftast nyckeln.Stymie wrote:Kan det vara magnetringen rund tändlåset som strular? Har denna bilmodell detta?
Jonas
-98 då är det IR fjärr = ingen antennringRTBTEK wrote:Det kan va ringen men det är inte så vanligt. Blinkar startspärren snabbt med tändning på så är det oftast nyckeln.Stymie wrote:Kan det vara magnetringen rund tändlåset som strular? Har denna bilmodell detta?
Recynkronicering av startspärrkod av båda nycklarna alternativt byta nyckelhuvud.
Jo på de med antennring är det ganska vanligt fel med just mottagaringenringen
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem