Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 27
- Joined: 01 Aug 2006, 22:41
- Firstname: Mikael
- Surname: Hjeltman
- Location: Kristinehamn
Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Jag såg något inslag i något nyhetsprogram för ett tag sedan om skenade bilar där något gått fel och där föraren sedan inte lyckas stänga av motorn utan hamnar ute i terrängen med rusande (?) motor. Gäller alltså bilar med Start/stopp-knapp. Enligt samma inslag skulle man känna till knepet, d v s att man ska hålla in knappen i tre sekunder för att motorn ska stängas av (under färd).
Finns det inte någon sådan funktion på Laguna? Jag har provat att under vanlig körning hålla in knappen men får inget resultat alls av det.
Finns det inte någon sådan funktion på Laguna? Jag har provat att under vanlig körning hålla in knappen men får inget resultat alls av det.
Mikael Hjeltman - Kristinehamn
Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
finns en väldigt stor knapp nere vid fötterna håller man nere den så stannar både bilen och motornLe capot wrote:Jag såg något inslag i något nyhetsprogram för ett tag sedan om skenade bilar där något gått fel och där föraren sedan inte lyckas stänga av motorn utan hamnar ute i terrängen med rusande (?) motor. Gäller alltså bilar med Start/stopp-knapp. Enligt samma inslag skulle man känna till knepet, d v s att man ska hålla in knappen i tre sekunder för att motorn ska stängas av (under färd).
Finns det inte någon sådan funktion på Laguna? Jag har provat att under vanlig körning hålla in knappen men får inget resultat alls av det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Den knappen i mitten för att vara tydlig.Tony wrote:finns en väldigt stor knapp nere vid fötterna håller man nere den så stannar både bilen och motornLe capot wrote:Jag såg något inslag i något nyhetsprogram för ett tag sedan om skenade bilar där något gått fel och där föraren sedan inte lyckas stänga av motorn utan hamnar ute i terrängen med rusande (?) motor. Gäller alltså bilar med Start/stopp-knapp. Enligt samma inslag skulle man känna till knepet, d v s att man ska hålla in knappen i tre sekunder för att motorn ska stängas av (under färd).
Finns det inte någon sådan funktion på Laguna? Jag har provat att under vanlig körning hålla in knappen men får inget resultat alls av det.
Tur att du inte kan stänga av tändningen under färd vad händer med rattlåset tror du om du stänger av
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 27
- Joined: 01 Aug 2006, 22:41
- Firstname: Mikael
- Surname: Hjeltman
- Location: Kristinehamn
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Poängen i det nyhetsinslag jag såg var att de som råkat ut rusande motorer inte orkat med att bromsa den kraft motorn utvecklade. Jag vet att man normalt sett har mera bromskraft än vad man har motor - men med stark motor, kanske automatlåda och slitna bromsar - kan det gå åt fanders? Därför skulle tydligen Volvo (och andra?) ha denna funktion med nödstopp vid tre sekunders tryckning.
Mikael Hjeltman - Kristinehamn
Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Renault Grand Espace 2.0 dCi (175 hk automat) Privilège -09
Citroën Xantia V6 Break Exclusive -01
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Vill se den hispiga kärring som har sinnesnärvaro att hålla i stoppknappen tre sekunder om bilen skenar. Obs! nu finns det manliga kärringar också som är lika hispiga så det var inte menat som någon diskrimering
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
jag köper inte att man inte skulle kunna övervinna motornsutvecklade kraft,
iaf inte i en normalstark bil,frågan är om man en skulle kunna göra det på en sportbil som oftast har bromsar som klarar bromsa in bilen från farter upp mot 300km/h.
så själv köper jag inte att bromsarna inte skulle klara jobbet..
och kör man manuellt är det bara att använda den vänstra knappen, antingen så går motorn upp till varvstoppet lr kastar den ut interna delar och då stoppar det oftast åxå
iaf inte i en normalstark bil,frågan är om man en skulle kunna göra det på en sportbil som oftast har bromsar som klarar bromsa in bilen från farter upp mot 300km/h.
så själv köper jag inte att bromsarna inte skulle klara jobbet..
och kör man manuellt är det bara att använda den vänstra knappen, antingen så går motorn upp till varvstoppet lr kastar den ut interna delar och då stoppar det oftast åxå
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Prova tryck 2 ggr snabbt. Men se till att vägen är rak och du inte vinglar med ratten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Det funkar har provat..Dennis wrote:Prova tryck 2 ggr snabbt. Men se till att vägen är rak och du inte vinglar med ratten.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Hua!! låter otäckt! Faller reläet till rattlåset också?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
kommer inte ihåg men jag tryckte några ggr så stannade motorn då tryckte jag till lite snabbt så startade den igen.Dennis wrote:Hua!! låter otäckt! Faller reläet till rattlåset också?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
rattlåsen går inte i förrän man tar ut kortet
Tim Olofsson Olofström
R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Hur är det om man har handsfree?timolo wrote:rattlåsen går inte i förrän man tar ut kortet
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
HAHA! Er galghumor är fortledes på topp!
Jag har också många ggr funderat på hur det kan bli så att man hamnar i geografin pga skenande bil som inte går att få stopp på... Läste nånstans att bromskraften är normalt bortåt 10 ggr större än motorns kraft, så hur det inte då skulle gå att fetbromsa fast den skenande plåtlådan fattar jag inte. Möjligen kan jag tänka mig att vid halt väglag med en bakhjulsdriven bil som man försöker bromsa fast med maxdrag på bakhjulen att man då inte får nog med bromskraft på bakhjulen så det blir tvära oönskade sidoförflyttningar som leder till terrängbesök.
Jag har också många ggr funderat på hur det kan bli så att man hamnar i geografin pga skenande bil som inte går att få stopp på... Läste nånstans att bromskraften är normalt bortåt 10 ggr större än motorns kraft, så hur det inte då skulle gå att fetbromsa fast den skenande plåtlådan fattar jag inte. Möjligen kan jag tänka mig att vid halt väglag med en bakhjulsdriven bil som man försöker bromsa fast med maxdrag på bakhjulen att man då inte får nog med bromskraft på bakhjulen så det blir tvära oönskade sidoförflyttningar som leder till terrängbesök.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Joakim16v wrote:Hur är det om man har handsfree?timolo wrote:rattlåsen går inte i förrän man tar ut kortet
3 ggr på knappen och motor dör..inget rattlås.. först när du lämnar bilen och den låser dörrarna, först då låses rattlåset. Iaf i min bil
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Vanlig fotbroms , parkeringsbroms och vänsterfoten med dom nya Nike skorna stoppar allt. Är det så att det inte hjälper , sikta på närmst träd
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013