Vibbrationer i ratten och bilen?
Moderator: Forumpolisen
-
Vibbrationer i ratten och bilen?
Hej har en Laguna II -02 som jag skulle vilja ha lite tips om någon har haft liknade problem.
Jag har haft sommardäck på med två par däck och nu vinterdäck på och problemet kvarstår fast jag har balanserat däcken ett par gånger.
Vibrationerna kommer mellan 90 km/h till 120 km/h sen planar det ut.
Känns i hela bilen men mest i ratten.
Tacksam för svar!
//Mikael
Jag har haft sommardäck på med två par däck och nu vinterdäck på och problemet kvarstår fast jag har balanserat däcken ett par gånger.
Vibrationerna kommer mellan 90 km/h till 120 km/h sen planar det ut.
Känns i hela bilen men mest i ratten.
Tacksam för svar!
//Mikael
Mikael Tullgren
Re: Vibbrationer i ratten och bilen?
-Dålig kvalitet på däcken så det fortfarande är obalans.
-Orunda fälgar.
-Glapp i styr, spindelleder eller bussningar.
-Orunda fälgar.
-Glapp i styr, spindelleder eller bussningar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hände mig också på min megane -04 i våras när jag bytte till sommardäcken.
Satte framdäcken bak och fick vibrationer i bilen. de 2 däcken fram var nya så jag bad dem balansera om dem, men problemet kvarstod. Verkstan kom fram till att vänster bakfälg inte riktigt centrerade på navet! Verkmästaren undrade om jag hade rätt fälgar på... Ja, sa jag, de satt på när den levererades från fabriken 5 år innan. Jag har skiftat fram och bak förut. De visste inte riktigt vad de skulle göra så jag tog en stålborste till borrmaskinen och gjorde rent kransen på navet lite brutalt. Det blev inte helt bra, men bättre och nu har jag sålt den...
Satte framdäcken bak och fick vibrationer i bilen. de 2 däcken fram var nya så jag bad dem balansera om dem, men problemet kvarstod. Verkstan kom fram till att vänster bakfälg inte riktigt centrerade på navet! Verkmästaren undrade om jag hade rätt fälgar på... Ja, sa jag, de satt på när den levererades från fabriken 5 år innan. Jag har skiftat fram och bak förut. De visste inte riktigt vad de skulle göra så jag tog en stålborste till borrmaskinen och gjorde rent kransen på navet lite brutalt. Det blev inte helt bra, men bättre och nu har jag sålt den...
Björn Nilsson - Motala
-
Ok, det låter ju värt att testa att rengöra ordentligt (innan man börjar byta delar), de sa till mig på däckverkstaden att det var ca 0,5 mm till 1 mm glapp i centreringen men att det inte fanns så små centreringsringar. Det är original fälgar på bilen.
Mikael Tullgren
Ja, det var helt original fälgar på min bil också, alltså utan centreringsringar. "glappet" har alltid varit minimalt, men nu gled fälgen inte på navet ens med milt våld utan jag fick trycka dit den och dra fast med bultarna, förmodligen låg den inte emot helt runt om. det var som om den utskjutande ringen runt navet fått någon halvmillimeter större diameter... Det ska ju gå att hänga på fälgen och snurra den lite på plats men det var omöjligt.
Björn Nilsson - Motala
-
Okej, jag tror jag har problemet att fälgen är för stor. Men skall ner till verkstaden i helgen och kolla så det sitter ordentligt på innan man börjar beställa hem delar.
Mikael Tullgren