Hjälp - Lagunan startar inte när de är kallt ute!
Moderator: Forumpolisen
Hjälp - Lagunan startar inte när de är kallt ute!
Samma sak varje dag nu. Ca -15 och varje morgon så får jag gnugga startmotorn i omgångar i ca 5-10 minuter innan den startar!! När den dock startar går den som inget hänt, jämt och fint sedan startar den hela dagen utan problem (vid lunch och hemgång). För att sedan nästa dag vara samma sak igen (trots att den står med motorvärmare). Vad är fel? batteriet är nytt. Går hur bra som helst när den väl startat på morgonen. Laguna 2 -02. Hjälp behövs, för nu ligger lagunan snart riktigt illa till kan jag säga!
/Robert
/Robert
Re: Hjälp - Lagunan startar inte när de är kallt ute!
tempgivare kanske, kolla med dator om givaren visar rätt värde, kan åxå vara motorvärmaren som får motorn att tro att den är varm och inte kopplar in kallstarten (tror att motorn är varm) när du startar utan värmare tror den att den är kall och startar utan problem... bara en liten teori..Rogra96 wrote:Samma sak varje dag nu. Ca -15 och varje morgon så får jag gnugga startmotorn i omgångar i ca 5-10 minuter innan den startar!! När den dock startar går den som inget hänt, jämt och fint sedan startar den hela dagen utan problem (vid lunch och hemgång). För att sedan nästa dag vara samma sak igen (trots att den står med motorvärmare). Vad är fel? batteriet är nytt. Går hur bra som helst när den väl startat på morgonen. Laguna 2 -02. Hjälp behövs, för nu ligger lagunan snart riktigt illa till kan jag säga!
/Robert
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej
Nä motorvärmaren tror jag inte att de är, för ju kallare de är destå svårare är de att starta den, utan mv så startar den typ inte alls. Vart sitter tempgivaren?? Är den svår/dyr att byta? Och kan man kolla felkoder även om den startar, alltså finns de lagrade i minnnet?
/Robert
Nä motorvärmaren tror jag inte att de är, för ju kallare de är destå svårare är de att starta den, utan mv så startar den typ inte alls. Vart sitter tempgivaren?? Är den svår/dyr att byta? Och kan man kolla felkoder även om den startar, alltså finns de lagrade i minnnet?
/Robert
Kondition på tändstift?
Kolla felminnet i styrboxen om det är något knas på givarna.
Och,, -Ja, motorvärmare kan ställa till det för styrenheten. Finns vissa modeller som man måste ha en elektrisk cirkulationspump till också, annars så blir det bara varmt i en ficka av kylsystemet.
Kolla felminnet i styrboxen om det är något knas på givarna.
Och,, -Ja, motorvärmare kan ställa till det för styrenheten. Finns vissa modeller som man måste ha en elektrisk cirkulationspump till också, annars så blir det bara varmt i en ficka av kylsystemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tändstiften är väl inte direkt nya, men när den väl startar så går den igång direkt, ingen misständning alls. Motorvärmaren har jag haft på i flera år och de har aldrig varit några problem tidigare, så de är nått som inte fungerar längre.
Men vart sitter denna tempgivare? Någon som har nån bild eller info om detta?
/Robert
Men vart sitter denna tempgivare? Någon som har nån bild eller info om detta?
/Robert
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
tänkte bolla lite frågeställningar / idéer ...
Fakta?
- Bilen går bra när den väl startat
- Startar inte om den stått mer än 10-12 timmar?
- Har det varit lika kallt på dagen och kvällen när du åker iväg?
Jag får en känsla av att det är problem med bränsletrycket. Har bilen stått länge verkar den inte få bränsle? Det kanske kan ge något uppslag?
Hade det varit tempgivaren borde den väl gå halvtaskigt när den väl startar eller när den blivit varm? Hinner bilen bli ordentligt varm när du kör till och från jobbet?
Fakta?
Jag får en känsla av att det är problem med bränsletrycket. Har bilen stått länge verkar den inte få bränsle? Det kanske kan ge något uppslag?
Hade det varit tempgivaren borde den väl gå halvtaskigt när den väl startar eller när den blivit varm? Hinner bilen bli ordentligt varm när du kör till och från jobbet?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Hade en bil som var extremt svårstartad vid -10. Vi alla andra temperaturer startade den ua. Men vid just -10 fick man gnugga flera minuter och helt plötsligt startade den som den aldrig haft en tanke på nåt annat, gick finfint också när den väl startat. Det visade sig vara bränslepumpsrelät på den... Surrar bränslepumpen när du försöker starta?
Håller med tidigare talare om att den borde gå dåligt ett tag om det vore tempgivaren, dessutom borde den liksom småtända sig igång och inte starta obehindrat direkt när den väl startar...
Håller med tidigare talare om att den borde gå dåligt ett tag om det vore tempgivaren, dessutom borde den liksom småtända sig igång och inte starta obehindrat direkt när den väl startar...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Stymie wrote:tänkte bolla lite frågeställningar / idéer ...
Fakta?
Hej!
Japp allt ovan stämmer. Tror också att de är nåt med bensinen efter som de inte lukar bensin alls när man får stå och gnugga. MEN vad skulle kunna oraka detta? Bensinpumpen måste väl fungera (den fungerar ju alltid när den väl startat på morgonen) ?
Kanske kan de vara som "matjo900" säger nåt fel på bränslepunrelät, men skulle de kunna göra att den tappar trycket på nått vis under natten? Vart sitter detta relä på lagunan??
/Robert