Oljeläckage J7T R21
Moderator: Forumpolisen
Oljeläckage J7T R21
Hej!
Jag har precis tagit hem min farfars R21 Nevada GTX -92 med 10000 mil på mätaren. Bilen är alltid servad på verkstad i Schweiz, men nu får den nöja sig med den omvårdnad jag kan ge den (ganska stor).
På senare tid har den börjat läcka ganska ordentligt med olja från något som jag tror är oljetrycksgivaren. Givaren har två flatstift (vanliga) och sitter ganska högt upp på höger sida av motorn. Jag har tittat i Dialogys, men där finns tre olika givare. På Bilia är det inte speciellt trevliga och hjälpsamma så jag vet inte vad jag skall göra.
Vet någon var man kan få tag i en ny givare? Är det vanligt/troligt att det är just givaren det läcker ifrån? Jag har lite svårt att exakt lokalisera läckan då AC-kompressorn sitter ivägen.
Jag har precis tagit hem min farfars R21 Nevada GTX -92 med 10000 mil på mätaren. Bilen är alltid servad på verkstad i Schweiz, men nu får den nöja sig med den omvårdnad jag kan ge den (ganska stor).
På senare tid har den börjat läcka ganska ordentligt med olja från något som jag tror är oljetrycksgivaren. Givaren har två flatstift (vanliga) och sitter ganska högt upp på höger sida av motorn. Jag har tittat i Dialogys, men där finns tre olika givare. På Bilia är det inte speciellt trevliga och hjälpsamma så jag vet inte vad jag skall göra.
Vet någon var man kan få tag i en ny givare? Är det vanligt/troligt att det är just givaren det läcker ifrån? Jag har lite svårt att exakt lokalisera läckan då AC-kompressorn sitter ivägen.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
Det kanske räcker med att täta anslutningen och inte byta givaren
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Oljeläckage J7T R21
Ta lös den och kolla om du hittar renults reservdels nr , ring benny 042 - 20 16 20 på Autofrance. Han löser ditt problem .
Re: Oljeläckage J7T R21
Tack för tipsen! Meddelar resultat så fort jag fått ordning på det!
FYI: Bilia har nu tagit 4 veckor på sig, och har fortfarande ingen information om huruvida de kan leverera en oljetrycksgivare eller inte, trots att jag redan betalat den.
Mvh
FYI: Bilia har nu tagit 4 veckor på sig, och har fortfarande ingen information om huruvida de kan leverera en oljetrycksgivare eller inte, trots att jag redan betalat den.
Mvh
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
För några veckor sedan klarade jag upp detta.
Jag beställde delar från en tysk sida som fixade fram oljetrycksgivaren på en vecka. 350:- fick jag ge.
Bilia har fortfarande varken hört av sig eller skaffat fram givaren.
Jag bytte givaren och nu läcker den inte en droppe olja mer!
Nu är det bara AC-konvertering och ny kylare, sen är den i toppskick igen.
Jag beställde delar från en tysk sida som fixade fram oljetrycksgivaren på en vecka. 350:- fick jag ge.
Bilia har fortfarande varken hört av sig eller skaffat fram givaren.
Jag bytte givaren och nu läcker den inte en droppe olja mer!
Nu är det bara AC-konvertering och ny kylare, sen är den i toppskick igen.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
Så trevligt! Jag tror jag har sett din bil ett par gånger. Den är röd va?
Jag har också en R21, så berätta gärna hur det går med ACn.. Min behöver lite delar, men jag hoppas att det ska gå att få igång..
Jag har också en R21, så berätta gärna hur det går med ACn.. Min behöver lite delar, men jag hoppas att det ska gå att få igång..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
Javisst är den röd!
Kan inte tänka mig att det finns så många fler
Felsökning av AC:n blir troligtvis fall för en verkstad. Jag är 90% säker på att kondensorn har någon lite skada (eftersom kylaren har det), så nivån i systemet är säkert låg. Då kvarstår problemet att det är ett R12-system. Då behöver man byta minst kondensor, torkfilter, sätta adaptrar på slangarna och vakuumsuga.
Någon som vet om senare 21:or hade R134a-system?
Mvh
Kan inte tänka mig att det finns så många fler
Felsökning av AC:n blir troligtvis fall för en verkstad. Jag är 90% säker på att kondensorn har någon lite skada (eftersom kylaren har det), så nivån i systemet är säkert låg. Då kvarstår problemet att det är ett R12-system. Då behöver man byta minst kondensor, torkfilter, sätta adaptrar på slangarna och vakuumsuga.
Någon som vet om senare 21:or hade R134a-system?
Mvh
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
Det tror jag inte.. Men R134 kommer inte vara tillåtet i AC i bilar från 2011 så man kanske ska hoppa över det och direkt på nästa generations kylmedia?
(Källa wikipedia: R134)
Har du den automatiska eller den manuella ACn i din bil?
(Källa wikipedia: R134)
Har du den automatiska eller den manuella ACn i din bil?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
Det funkar alldeles utmärkt att bara fylla R134 direkt utan byten av komponenter, tilloch med så går det att blanda R12 med 134 utan någon märkbar förändring.
Har flera bilar på "mitt" distrikt som har samma "normala" läckage som vilken bil som helst och funktionen är ok! Ska man konvertera som tillverkaren säger så kostar det hur mycket som helst. En bra åtgärd är dock att demontera kompressorn och försöka få ur så mycket olja som möjligt och ersätta med ny esterbaserad kompressor olja, om inte annat så skadar det inte med ny olja iallafall.
Har flera bilar på "mitt" distrikt som har samma "normala" läckage som vilken bil som helst och funktionen är ok! Ska man konvertera som tillverkaren säger så kostar det hur mycket som helst. En bra åtgärd är dock att demontera kompressorn och försöka få ur så mycket olja som möjligt och ersätta med ny esterbaserad kompressor olja, om inte annat så skadar det inte med ny olja iallafall.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Oljeläckage J7T R21
Det kommer nog säkert gå att få tag på "svart" R134 många år till. Det går ju fortfarande att få tag på R12 (fast det är svårt nu)Joakim16v wrote:Det tror jag inte.. Men R134 kommer inte vara tillåtet i AC i bilar från 2011 så man kanske ska hoppa över det och direkt på nästa generations kylmedia?
(Källa wikipedia: R134)
Har du den automatiska eller den manuella ACn i din bil?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Oljeläckage J7T R21
Renault införde R134 på -94 års modell, så kanske sista årsmod. av Nevadan hade det? vet ej.DTanner wrote:
Någon som vet om senare 21:or hade R134a-system?
Mvh
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Oljeläckage J7T R21
Jag har den automatiska.Joakim16v wrote: Har du den automatiska eller den manuella ACn i din bil?
Vet någon vad det är tänkt att man skall byta till för kylmedie då?Joakim16v wrote:Det tror jag inte.. Men R134 kommer inte vara tillåtet i AC i bilar från 2011 så man kanske ska hoppa över det och direkt på nästa generations kylmedia?
Tyvärr måste det ju felsökas i alla fall, så då kan man lika gärna låta vakuumtömma systemet.Dennis wrote:Det funkar alldeles utmärkt att bara fylla R134 direkt utan byten av komponenter, tilloch med så går det att blanda R12 med 134 utan någon märkbar förändring.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Oljeläckage J7T R21
Jag har nu varit hos en liten AC-service i Mjölby (där jag nu arbetar) och han konstaterade att systemet var tomt men tätt. Därför beställde jag torkfilter från Tyskland för ca. 300:- (finns även Hella universal via Autoexperten, men det kostar trefaldigt) och när det kommer är det bara att vakuumsuga systemet och fylla med R134a så är det igång igen!Joakim16v wrote:Så trevligt! Jag tror jag har sett din bil ett par gånger. Den är röd va?
Jag har också en R21, så berätta gärna hur det går med ACn.. Min behöver lite delar, men jag hoppas att det ska gå att få igång..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm