Espace dörrlås

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
erik.a.stromberg

Espace dörrlås

Post by erik.a.stromberg »

Dörrslåsen i min Espace -94 var trasiga. Det visade sig att mekanismen är beroend av ett antal dragstänger och plasthävstänger. Dessa plasthävstänger hade gått av på båda bakdörrarna. Det enklaste var att tillverka nya i trä vilket verkar bli avsevärt starkare än de ursprungliga. Jag har sett många Espace med dörrlåsproblem så jag vill gärna förmedla denna enkla lösning istället för att försöka hitta dessa som reservdelar.
Erik Strömberg
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Espace dörrlås

Post by Stymie »

Vad använder man för trädslag för att göra detta? Vissa trädslag är sprickbenägna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
erik.a.stromberg

Orginaldelen är formsprutad termoplast eller PVC med flyktig mjukgörare. Trä är en organisk fiberkomposit. Delarna i dörren är hävstänger som utsätts för böjbelastning. Vilket torkat snickerivirke som helst blir starkare än orginaldelen.
Erik Strömberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

I min värld så är trä någolunda starkt längs med fiberna men tvärträ går ju av bara man tittar på det! handtagen har ju massa krumelurer åt alla håll så det måste bli tvärträ på någon sträcka. För min del sågar jag iden :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
erik.a.stromberg

Det här är inte en idee' utan en lösning som jag nu har använt efter att orginaldelen gått sönder ett flertal gånger.
Hävstängerna ifråga sitter inne i dörren (det är inte handtagen jag pratar om) och är spikraka. De nya hävstängerna håller förträffligt även för vilda barn framfart när de ska ut ur bilen.
Såga gärna idee'n om du vill. Verkligheten talar för sig själv.
Faktum kvarstår: De håller ;-)

(you can take a horse to water but you can't make them drink)
Erik Strömberg
Post Reply