Espace IV -04 service lampa och problem med handbroms -LÖST

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jaras
Posts: 29
Joined: 05 Jul 2007, 22:32
Location: Stockholm/Enskede

Espace IV -04 service lampa och problem med handbroms -LÖST

Post by jaras »

Jag har sedan länge haft problem med att servicelampan lyser och den tändes när jag drog i handbromsen en gång, elektrisk handbroms. Har haft den inne på lagning och dom sa att jag skulle byta handbromshandtaget för ett antal tusenlappar. Alldeles för dyrt med tanke på att allt fungerar som det ska. igår hade jag lite energi över och skruvade loss handtaget och lyfte på en täckplast. Ett enkelt kretskort med tre microswitchar. Jag mätte switcharna och en var lite suspekt, om jag släppte upp knappen riktigt långsamt så slöts inte kontakten. Den switch som används för att lossa handbromsen manuellt den var sjysst, kanske för att den inte används så mycke. Jag lödde loss switcharna och bytte plats på dom och monterade tillbaka. Första gången jag körde iväg bilen så var det ingen skillnad men andra gången så släcktes service-lampan och varningslampan för bromsen, hurra.

Snabbmeck som sparade ett par tusen kr.


/M
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Espace IV -04 service lampa och problem med handbroms -LÖST

Post by örnen »

Hej Jaras
Vad kul att du löste problemet!!!!!

Det som är ännu bättre är att du beskriver problemet,talar om hur du reparerade felet och ger oxå värdefulla tips typ "bytte plats på microswitcharna"

KANON!!!!
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
jaras
Posts: 29
Joined: 05 Jul 2007, 22:32
Location: Stockholm/Enskede

Re: Espace IV -04 service lampa och problem med handbroms -LÖST

Post by jaras »

Tackar tackar, jag önskar jag hade tagit några bilder också men det får bli nästa gång..
Post Reply