Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by bo johansson »

Vad den sitter på din motor vet jag inte men utgå ifån att den måste sitta på en plats där den kan mäta kylvattentemperaturen i motorn. På min motor siiter den på motorns ovansida och den synliga delen sticker upp ca 3 cm. I toppen finns det en kabel som går vidare till luftmassemätaren som sitter efter luftfiltret och innan röret för luftinsprutningen. Hur det ser ut i verkligheten på din motor vet jag inte.
När tempregleringen inte funkade på min Audi hände detr under vintern och då var det nästan omöjligt att starta, men när motorn väl blivit varm gick den som vanligt. På min Laguna V6 fick jag problemet på sommaren. Den gick lätt att starta men motorn började gå ojämnt när den blivit varm och extra ojämnt när man tryckte till på gasen. På min laguna är det ett kombinerat styrsystem för insprutning och tändning vilket du näppeligen inte har varför felindikationerna kan skilja sig mycket åt mellan våra motorer.
Bo J
Bo Johansson
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Då jag har funderat lite så borde det vara så att den givare närmast kylaren är oljetrycket då den har 1 kabel, dom som sitter till vänster om fördelaren har 2 trådar o borde då ge variabel signal, så det borde vara någon av dessa.

Någon som vet?

Jag tycker själv att om det är givarproblem borde motorn ändå starta men kanske gå illa.

Tillägg: har skruvat loss luftburken o kollat att den sprutar in bensin när man försöker starta bilen, det puffar till i "förgasaren" efter några varv.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

den har ju en tomgångsmotor på monopointinsprutningen, vad händer om den strular,vad blir symptomen då .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Den borde starta men inte hålla tomgången.
Är ganska trött på bilen.

Det är något lurt med felet, jag måste börja om från början.

1. tändlägesgivare bytt, kan det bli gnista om kablaget är trasigt eller glappt? varför finns det ett kablage att köpa, brukar själva kablarna till kontakten vara kass?
2. den får soppa.
3. startmotorn drar runt motorn.
4. startspärren lyser o slocknar efter ca 3sek= nyckel godkänd.
5. det blir gnista.
6. bensinpumpen startar när man vrider på tändningen.
7. har bytt tändspole utan resultat.
8. varför startar bilen då det är -10 eller mer?
9. jag fattar ingenting, bilen borde starta, om någon givare typ map,lamda,vattentemp är trasig borde bilen starta ändå o gå dåligt men inte denna inte
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

Jag tycker synd om dig örnen :( .men du måste vinna över den nu .
är den helt stendöd nu ,alltså bara går runt på starten men tänder inte.
har du testat med startgas direkt i insprutet.
konstigt att den startar ibland(glappt nånstans,men var ?).
svårt oxo när man inte är på plats(vi bor ju inte direkt nästgårds heller,2 mil utanför västerås)
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Jag har tagit beslutet att kapa kablaget till vevaxelgivaren o öppna kontakten för att löda fast nya kablar på 20-30 cm o skarva i kablaget.

kommer även att beställa rotor, fördelarlock o kabel mellan lock/tändspole o så får vi se vad det blir därefter.

Nu jädrar ska bilen igång!

Jag uppskattar all hjälp jag får här på forumet.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

bra. återkom med svar.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by bo johansson »

Du talar om puffar i (förgasaren) insuget. Detta symptom framkom i min laguan då det var fel på temperaturgivaren i motorns kylsystem. Temperaturgivaren är en billig pryl 296 kr för 2 år sedan.
Jag såg att renault-verstaden samtidigt tog 300 kr för att ta fram felkoderna via clip. Vore det inte bra att ta fram felkoderna så att du vet vad du ska fokusera på!!??
Bo J
Bo Johansson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by Baggis »

Tycker också att det indikerar trassel med tempgivare då den går bra/igång när det är nog kallt.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Tack för stöd o tips, då är bara frågan vilken av de tre givarna som är motortempgivare till boxen?
Tempmätaren verkar fungera o visar att motorn går upp till normal temp dvs. till "rakt upp"

Jag har lokaliserat 3 st, 2st till vänster om fördelaren med 2st kablar till varje o 1st under tändstiften med 1st kabel vilket jag tror är oljetrycket, kan någon vänlig förklara vilken det är o vad den heter, gärna reservdelsnr.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej,Dags för en uppdatering

Jag har provat med att försöka starta bilen med givaren för motortemp urkopplad/ikopplad, tändspolen från skroten/den jag hade, ny tändkabel mellan fördelarlock o tändspole utan att bilen startat över -10.

I går fick jag rotor o fördelarlock från autofrance, när jag skulle montera bort de gamla grejjerna så gick rotorn i 2 halvor! monterade dom nya grejjerna o bilen startade o termometern visade -9,5 ett fall framåt, väntar nu på att temperaturen ska stiga o det lär dröja.

Återkommer när kvicksilvret har stigit.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

provade du att åka en sväng(framgick inte)svarade den på gas ? eller bara puttrade den på tomgången men gick rent eller ?
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Jag har kört 2 svängar o den svarar bra på gasen, den har bara vid ett av tillfällena varit uppe i normal arbetstemp och det är något för kallt ute för att jag ska vara säker på att allt är ok.

Efter att jag granskat rotorn under lupp på jobbet såg jag att rotorn varit sprucken men inte helt igenom, det jag också kunde konstatera genom att titta på rotorn är att den kan ha flexat för den har tänt för sent, det kan förklara att motorn bara har startat när den är kall o sedan börjat att gå sämre när den blivit varm.

Det jag inte kan förklara/förstå är att den bara har startat vid -10 o kallare.

Jag ska nu börja felsöka airbagen för att släcka lampan, har kollat under framsätena men inte hittat något egentligt fel där så jag vet inte i nuläget hur jag ska fortsätta felsökningen, tar tacksamt emot tips.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

Kanske fuktrelaterat,torrare luft när det är kallare ,skönt att den är igång , du skulle ha bytt prylarna tidigare :wink: min airbaglampa lyste när jag hade problem med batteriet o generatorn ,men sen när jag satte dit nya prylar o startade upp den så fortsatte den lysa.
Jag kopplade bort batteriet en stund och återslöt det sen slocknade lampan,men kunde tändas när man körde runt 90 - 100. Det där avtog och nu så är det som det ska .fråga mig inte varför det försvann .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Ja det är lätt att vara efterklok men det faktum att bilen har fått bensin, gnista så har jag tyckt att bilen borde "tända" i alla fall, så fel man kan ha!!!

Vad gäller airbagen så har jag har vid flera tillfällen haft batteriet frånkopplat under minst ett dygn, har även kollat kontakterna under framsätena, får ta nya tag med detta ev åka till en verkstad som kan läsa felkoder, problemet är att verkstaden med volvoservice har konkat.

Jag återkommer när jag vet mera!
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Post Reply