Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Tony: läs mitt inlägg"tempmätaren går upp till FÖRSTA strecket"

Tomas: ska kolla kontakten på mappen.

Det konstiga med de kontakter jag kollat är att dom ser bra ut ingen ärja, inte ens kontakterna under sätena fram för bältessträckarna.

vad säger ni om mitt resonemang ang. choken, boxen?
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

går det att varva upp den innan den blir varm eller dör den då oxo .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Den är kinkig på gasen, det går inte att varva upp då vill den dö.
Har idag kollat reläna som sitter vid vänstra fjädertornet fram, dom är ok, jag vet fortfarande inte vad dessa relän styr?
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by Stymie »

En lite dum fråga kanske, men har du skruvat ur alla stift och kollat på dessa? Hur ser de ut? Elektrodavstånd?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

jag ställer ännu dummare fråga, prova utan luftburken ,vad händer då
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Jag har kollat stiften, ser nya ut med elektrodavstånd 0,8.
Jag har inte provat att starta utan luftburk.

Jag har i kväll provat att starta bilen men den ville inte, kan nämna att det är -1 ute, det har med kyla/värme att göra (om nu -1 är varmt)
tycker att gnistan är sämre nu när jag kollar.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

jag kör med 0,7 avstånd , va irriterande när vi inte får till det,prova att byta fördelare o rotor o kablar,utgifter men tyvärr så är det så man får göra ibland även om det visar sig att det är nåt annat.
är du helt hundra på att den får tillräckligt med soppa .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
ok, ska ändra elektrodavståndet i helgen, nej jag är inte hundra på bränslet, har inte kollat det men ska prova utan luftburk oxå.
Det som är lite skumt är att bilen plötsligt startat när det är kallt ute utan att jag har gjort något.
Jag är mycket tacksam att ni vill hjälpa mig o lösa detta problem.
Jag har pratat med Dennis i dag o han sa att det låter som tändspolen.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

värt att testa,tänkte på spolen i ett tidigare skede men eftersom den levererade gnista så släppte jag det ,jag är inte tillräckligt haj på el.Man kan bli knäpp för mindre,och när man är på allt och försöker få till det så till slut är man helt off o vet knappt vart man började. Allt som verkar logiskt blir ologiskt och tvärsom.Sen så vill man ju vinna över problemen,(Vår egen lilla krut-clio har peppar peppar gått sedan reparationen för 2 veckor sedan,törs inte säga annat :shock: ) :? tur att vi har tillgång till Dennis :D
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by Baggis »

På vilket vis går den "orent"? Är det som att den får för mycket soppa? Eller "bluddrar" den som om tändningen missar?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Jag vet inte om det är bensin eller tändningsrelaterat
Den vill dö när jag gasar, om jag har lite gas när jag har startat går den i ca 2-3min sedan vill den stanna,
När jag körde med bilen under 1 mån. ville den stupa när jag hade växlat från 1:an till 2:an o gav gas.
Jag har nu fått tips om att det kan vara tändspolen som strular nu när den inte går, troligen har jag två fel, ska byta/felsöka spolen i helgen.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by bo johansson »

Det brukar finnas en temperaturavkännare för kylvattnet som styr tändningen. Har denna slutat att fungera blir bilen svårstartad och när den väl går går den ojämnt. Min renaultverkstad hittade felet och byte temperaturreglerare på 15 min. Därefter har felet inte återkommit (8000 mil sedan). Jag hade också ett sådant fel på min tidigare Audi. Då tog det ett par timmar att hitta felet.Hade då tjänstebil som tur var!
Bo J
Bo Johansson
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
I dag har jag bytt tändspole utan resultat, bilen verkar få soppa.

Bo: Ok, var sitter den, det finns tre givare på motorn, en framtill under stiften o 2 st till vänster om tändlägesgivaren, kan tillägga att när bilen går så går den inte ojämt.

Jag har inte fixat stiften än men det verkar långsökt att stift, fördelarlock, rotor, kablar ena dagen vid kallt väder funkar o andra dagen inte funkar, det är något annat som strular när motorn helt plötsligt startar, om det är temeraturberoende eller en ren tillfällighet vet jag inte.

Jag är inne på att det är en eller flera lödningar eller kontaktproblem någonstans som ställer till det, ni kommer ihåg att ägaren före mig körde bilen då den bara dog, har själv kört bilen i ca 1månad i sträng kyla o utan motorvärmare utan att bilen stannat eller tvekat att starta, den har bara varit kinkig vid gaspådrag när jag växlade från 1:an till 2:an.

Nu behöver jag tips o stöd från er på forumet, någon måste ha varit med om något liknande.
Kan mapsensorn ge detta problem?
Last edited by örnen on 06 Feb 2010, 18:49, edited 1 time in total.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by bo johansson »

Gick igenom alla inlägg och fastnade för det första där det står att "förre ägaren hann inte fixa felet". När sådan information lämnas brukar det vara ett större och dyrbart fel. Är det inte det fixar man ju felet före försäljning.
Med tanke på att din bil är från slutet av 90-talet borde den ha en mekanisk luftmassemätare. Det hade de flesta bilar från denna tid. De är inte helt ovanligt att denna krånglar. Alternativt kan din bil ha en elektronisk luftmassemätare. Min Laguna V6 från 01 har en sådan. Denna lär vara mer driftsäker.
Enda problemet är att en luftmassemätare kan kosta upp till 5 till 10 tkr att byta om det vill sig illa. Har du kollat luftmassemätaren.
De fel du indikerat kan mycket väl bero på luftmassemätaren om nu temperaturmätaren för kylvattnet fungerar. Alternativt kan det bero på att impulserna fråm temtmätaren inte når fram till luftmassemätaren beroende på oxiderade anslutningar eller att anslutning lossnat . (Temperaturmätaren för kylvattnet styr/relerar ju lutmassemätaren)
Bo J
Bo Johansson
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Förra ägaren sålde bilen då han drabbats av flera dödsfall i familjen o inte orkade med bilen vid detta tillfälle, då jag konstaterade att kamremmen var hel, gnista fanns o bänslepumpen surrade köpte jag bilen.

Vet du var denna vattentemp sensor sitter exakt?
Vad säger du om det faktum att bilen startar vid kallt väder?
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Post Reply