Bytt 3 kupéfläktar på Scenic
Moderator: Forumpolisen
Bytt 3 kupéfläktar på Scenic
Har en Scenic -00 som jag nu fått lämna in 3ggr under vintern för byte av trasig kupéfläkt (motstånd helt) Fläktarna verkar inte tåla kallare än -10???. Då dör dom eller startar o stannar hela tiden. Någon som känner igen problemet? Vill inte bli stående med barnen på E4:an fler ggr med igenisad insida pga en kupéfläkt som stannar för att det råkar vara vinter... Plånboken är snart tom o verkstan kliar sig i huvudet!!!
Melt Rock
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Bytt 3 kupéfläktar på Scenic
Verkstaden måste väl ändå lämna någon garanti på sitt jobb? Inte ska du väl betala för varje besök?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
I förrgår stannade den helt igen(-15grader) o gick inte igång efter omstart så jag beställde ny tid igen o lämnade in den igår men då hade det töat o var bara 0 grader o då funkade fläkten som vanligt så dom kunde inte felsöka utan jag fick hämta hem den igen med orden " Du får komma hit när den stannar igen !".
(Förutsatt att det sker under arbetstid 07-17 må -fre...)
Fattar att dom inte kan felsöka på en fläkt som för tillfället funkar men när det blir under -10 så lär den stanna igen. Snacka om risktagande o köra den bilen i vinter! Kommer man inte på problemet så får jag ju lov o sälja den i vår när det e varmt o skönt o garanterat inga fläktproblem. Men känns inge kul o sälja en bil som man vet inte funkar under -10...
(Förutsatt att det sker under arbetstid 07-17 må -fre...)
Fattar att dom inte kan felsöka på en fläkt som för tillfället funkar men när det blir under -10 så lär den stanna igen. Snacka om risktagande o köra den bilen i vinter! Kommer man inte på problemet så får jag ju lov o sälja den i vår när det e varmt o skönt o garanterat inga fläktproblem. Men känns inge kul o sälja en bil som man vet inte funkar under -10...
Melt Rock
- Stymie
Nu vet jag inte hur det är med din Scenic, men vissa modeller har väl lite lätt för sig att ta in vatten genom luftinsläppet till fläkten? Kan det vara så att du har haft översvämning i baljan under ventilationsgallret nedanför vindrutan? Kolla att det inte ligger en massa gegga som täppt igen dräneringen i baljan (allt är visserligen fruset där nu, men det kan vara ursprungsorsaken till att fläkten tycks frysa fast när det blir kallt.
Det kan även vara fruset kondensvatten (från varm fuktig kupéluft) som gör att fläkten fastnat. Enligt några andra Scenic-ägare går ju återcirkulationen igång automatiskt när man kör ECC/ACCn i defrosterläge.
En ordentlig upptorkning kan kanske räcka för att lösa problemet.
Det kan även vara fruset kondensvatten (från varm fuktig kupéluft) som gör att fläkten fastnat. Enligt några andra Scenic-ägare går ju återcirkulationen igång automatiskt när man kör ECC/ACCn i defrosterläge.
En ordentlig upptorkning kan kanske räcka för att lösa problemet.
___
Syftar du bl.a på mig då? För isf så går återcirkulationen igång oavsett defrosterläge en stund efter start.Stymie wrote:Enligt några andra Scenic-ägare går ju återcirkulationen igång automatiskt när man kör ECC/ACCn i defrosterläge.
För övrigt så fick jag också byta kupéfläkt i höstas på min. Den brann upp. Numera har den en inte fullt så obehaglig egenskap som "meltrocks" på så vis att ibland när jag startar bilen så går inte fläkten igång direkt, det bara tickar lite liksom. Först efter ett antal sekunder så startar den. Sen går den iofs bra.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
Tack Baggis! Så var det! Återcirkulation i alla lägen (vilket är märkligt). Man undrar om det finns en mjukvaruuppdatering för det. Har du kollat med Renault?
___
Härlig positivism här! Nej, har inte kollat med dem ännu, dygnet har så få timmar, veckorna så få dagar, etc, så bara de mest akuta grejer blir gjordaStymie wrote:Tack Baggis! Så var det! Återcirkulation i alla lägen (vilket är märkligt). Man undrar om det finns en mjukvaruuppdatering för det. Har du kollat med Renault?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12