Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

ok , då tänkte jag fel där men provade du att skifta nåt relä . Ingen gnista från spolen ?.startspärr som spökar ?
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Jag har inte kunnat kolla gnistan än, har inte skiftat plats på reläna, startspärrens lampa lyser när jag vrider på nyckeln sedan slocknar den efter ca 3-5sek, enligt vad jag har läst på forumet så ska då startspärren vara ur, det jag har funderat på är vad detta styr, är det något relä som påverkas eller är startspärren helt elektronisk.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

lite det jag var inne på att prova skifta relä.startspärren styr väl bla bränlsetillförseln o nåt mer , men jag kan ha fel här .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Tänkte höra med er experter, eftersom tändkabeln från tändspolen har samma anslutning som till tändstiften kan man sätta tändstiftet på den tändkabeln o kolla gnistan för att se om det finns gnista från tändspolen, jag tänkte att då kan man se om det är lock,rotor,stift eller kablar som felar eller om det felar fram till tändspolen.
Går detta eller finns det risk att man knäcker något, styrbox tex.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by Tony »

örnen wrote:Hej
Tänkte höra med er experter, eftersom tändkabeln från tändspolen har samma anslutning som till tändstiften kan man sätta tändstiftet på den tändkabeln o kolla gnistan för att se om det finns gnista från tändspolen, jag tänkte att då kan man se om det är lock,rotor,stift eller kablar som felar eller om det felar fram till tändspolen.
Går detta eller finns det risk att man knäcker något, styrbox tex.
om du håller kabeln från tändspolen en bit från jord så hoppar gnistan dit utan att sätta dit ett tändstift..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

Precis det skrev jag ju tidigare att du skulle testa Örnen .gnista mot gods :D
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Jodå Tomas jag förstod det, men vad jag menar är om det finns risk att tändspole alternativt styrbox eller annan elektronisk utrustning tar skada av att prova på detta sätt.
Jag hoppas att jag i morgon kan kolla om jag har någon gnista från tändspolen, återkommer med resultatet.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by Tony »

örnen wrote:Hej
Jodå Tomas jag förstod det, men vad jag menar är om det finns risk att tändspole alternativt styrbox eller annan elektronisk utrustning tar skada av att prova på detta sätt.
Jag hoppas att jag i morgon kan kolla om jag har någon gnista från tändspolen, återkommer med resultatet.
då skulle ju styrboxen gå sönder varje gång tändstiftet ger en gnista, tändstiftet är bara en slitagedel som på kontrollerat sätt ger gnista, dvs en förlängning av tändkabeln
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

va int rädd 8) de e bar o prov :P
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by bo johansson »

Efter att ha läst den här alla inläggen drar jag slutsatsen att det kommer att bli betydligt billigare att lämna in bilen på en renault verktstad när man som som du är lekman. Vad jag förstår har du lagt ner minst 10 timmars arbete lågt räknat 1000 kr om du istället jobbat över eller extra inom ett område som du behärskar. Min erfarenhet som lekman inom elområdet är att det är lätt att klanta till det så att man själv orsakar dyrbara skador. brända kablage/säkringar reläer etc. I slutändan får man utnyttja fackfolk! Jag har varit med om att fackfolk hittar elfel på fem minuter som jag själv förgäves letat efter under 10-tals timmar.
Bo J
Bo Johansson
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Har nu kollat att det finns gnista vid spolen, satte tillbaka tändkabeln på fördelaren, tog loss tändkabeln från stift 3 o satte dit kontrollstiftet för att se om jag har gnista genom fördelare,rotor,tändkablar.
Vad tror ni händer! bilen startar på 3 burkar, min medhjälpare stänger av, jag sätter tillbaka tändkabeln, startar sedan bilen som om inget har hänt.
Jag låter bilen gå på tomgång nån minut, tänkte ta en liten sväng, gasar lite men bilen vill inte varva upp utan dör av o sedan går det inte att starta, provar några gånger utan att den startar, känner en lukt i bilen, inte bränd kabel utan mera åt "sk*t" hållet, är det katalysatorn som luktar?

Bo: Att hitta o laga ett fel på tex, bilen är för mig ett sätt att koppla av, visst kan man bli lite uppjagad i bland men för det mesta är det kul.
Vad jag har kunnat läsa mig till på detta forum så löser inte alltid verkstaden problemet o jag anser att på ett forum som tex. detta brukar man kunna få bra tips o lösa det mesta.
Jag är inne på flera forum bla. saab o audi, saab är mitt stora intresse o då 2takt saabar
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

det var det nog .fråga Dennis om strulet ,inte tändningsfel iaf . kommer det fram soppa som det ska ? kollat bränslefilter, eller nåt som styr bränslet i insprutet ,mapkrångel?.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by örnen »

Hej
Har varit ute ikväll o startat clion, termometern visar -10, den startade direkt o går bra med gas strax över tomgång, tempmätaren går upp till första strecket då börjar den att gå orent o stannar det hela tar ca 2-3min.
Vad kan jag lära av detta, jo! den startar direkt o det är kallt ute(ingen motorvärmare) så choken funkar, när motortempen börjar att röra på sig går den sämre, kan det vara så att när choken minskar o mapsensorn ska ta över styrningen av bränslet så funkar det inte= mapsensor trasig( ja jag har kollat slangen)
Kan någon vänlig själ tala om vad de 3 reläna vid vänster fjädertorn fram styr?
Soppafiltret och pumpen borde vara ok eftersom bilen startar.
Är det något mera som skickar signaler till styrboxen.
är det någon som har haft glapp i boxen eller varit ut för spruckna lödningar(tänkte att när boxen är kall är det kontakt, när den blir varm är det avbrott)

Jag har fortfarande ingen förklaring till varför den inte har startat förut!
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by Tony »

så på 2-3min är motorn varm och bilen går dåligt ??? :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Clio 1,4 55kw startar inte hjälp!

Post by mattisbig45 »

hmm ,kolla kontakten för mappen på torpedväggen om den kanske är ärgig eller nåt sånt.följ slangen från insuget så kommer du dit .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Post Reply