Inga Halvljus Renault 5 -86
Moderator: Forumpolisen
-
Inga Halvljus Renault 5 -86
Hej. Har ett litet problem med halvljusen.
För cirka en månad sen så började halvljusen bänga ut totalt.. Dom kunde ibland blinka och stänga av sig när jag körde. Sen när jag vred om blinkersspaken funkade dom och om jag vred tillbaka till startläget så va dom helt döda igen. Ljuset på panelen va helt dött också. Fick stänga av bilen o sätta på den igen för att få halvljus (eller vrida till sättapåheljusläget).
Så nu samma dag som jag va på besiktningen. Körde hem på natten och hade mina helljus på, mötte en bil o jag bländade av o så va det helt svart! fick panik o satte på heljusen igen. Halvljusen gick inte att få igång. Fick stanna intill och starta om bilen som jag brukade göra innan. Efter cirka 5 försök så kom dom igång o jag körde hem. Satte inte på helljusen nån gång ifall det skulle hända igen. allt gick bra o jag kom hem hel o fin![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dagen efter skulle jag köra igen o så märkte jag att det inte fanns halvljus längre. Testade att vrida på spaken, starta om bilen, ingenting hjälpte. Lite jobbigt nu utan halvljus med tanke på att det blir mörkt strax efter 16.00. Den gröna halvljus lampan på panelen e död också.
Läste runt här men hittade ingen med samma problem. Dom flesta har fel på sina helljus.
Idag va jag på Bilskroten och köpte en "ny" ljusomkopplare (blinkers/ljus spaken) och bytte ut den. Det va samma fel fortfarande.
Är det Ljusrelät det e fel på? Den som är brevid säkringarna?
Ringde Bilia och dom hade en sån för 329 kr om jag minns rätt. Men jag fick inte byta tillbaks den om jag har testat den. Vill inte köpa den i onödan.
Så e det nån som har en aning om vad det kan vara?
För cirka en månad sen så började halvljusen bänga ut totalt.. Dom kunde ibland blinka och stänga av sig när jag körde. Sen när jag vred om blinkersspaken funkade dom och om jag vred tillbaka till startläget så va dom helt döda igen. Ljuset på panelen va helt dött också. Fick stänga av bilen o sätta på den igen för att få halvljus (eller vrida till sättapåheljusläget).
Så nu samma dag som jag va på besiktningen. Körde hem på natten och hade mina helljus på, mötte en bil o jag bländade av o så va det helt svart! fick panik o satte på heljusen igen. Halvljusen gick inte att få igång. Fick stanna intill och starta om bilen som jag brukade göra innan. Efter cirka 5 försök så kom dom igång o jag körde hem. Satte inte på helljusen nån gång ifall det skulle hända igen. allt gick bra o jag kom hem hel o fin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dagen efter skulle jag köra igen o så märkte jag att det inte fanns halvljus längre. Testade att vrida på spaken, starta om bilen, ingenting hjälpte. Lite jobbigt nu utan halvljus med tanke på att det blir mörkt strax efter 16.00. Den gröna halvljus lampan på panelen e död också.
Läste runt här men hittade ingen med samma problem. Dom flesta har fel på sina helljus.
Idag va jag på Bilskroten och köpte en "ny" ljusomkopplare (blinkers/ljus spaken) och bytte ut den. Det va samma fel fortfarande.
Är det Ljusrelät det e fel på? Den som är brevid säkringarna?
Ringde Bilia och dom hade en sån för 329 kr om jag minns rätt. Men jag fick inte byta tillbaks den om jag har testat den. Vill inte köpa den i onödan.
Så e det nån som har en aning om vad det kan vara?
Adnan Velagic GBG
Renault 5 -86 Turkos![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Renault 5 -86 Turkos
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Inga Halvljus Renault 5 -86
Det luktar ljusrelä lång väg ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Den som är till höger om säkringarna menar du va? Finns bara en där.
Adnan Velagic GBG
Renault 5 -86 Turkos![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Renault 5 -86 Turkos
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Har ingen koll på placeringen. Jag har ett effektivt minne, glömmer det mesta oväsentliga omedelbart. ![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
___