Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 15
- Joined: 27 Jan 2010, 15:46
- Location: Västerås
Re: Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
Aha! det där låter ju precis så som felet är. Lampan tänds direkt även vid kallstart av motorn. Det föreligger väl ingen risk att förstöra motorn om man kör bilen så länge som motorn inte blir överhettad? Jag ska kolla vart termostaten sitter på motorn. Har du någon aning om vad en sådan givare ligger på prismässigt, Mekonomen, Biltema? Är väl inte så svårt att byta själv kanske?Stymie wrote:Nej, om lampan för motortemp tänds innan motorn blivit varm på riktigt har du fel på givaren som sitter innanför termostaten (dvs mäter kylvätskans temperatur i den inre kretsen till motorn). Exakt var denna givare är placerad på din motor vet jag inte.
Kylarfläkten ska INTE gå igång direkt. Den går igång då temperaturen i kylaren överstiger en given nivå (står ofta instansat i givaren som sitter i kylaren). Den fungerar antagligen. Fläkten går knappast igång när det är så här kallt ute, möjligen om du tomgångskör väldigt länge efter att motorn blivit varm. Fläkten gör desto mer nytta under sommarhalvåret.
Tack för förklaringen om kylarfläkten också.
Patrik Vintereld, Västerås
Kör Renault Mégane Scénic RT 2.0 - 98
Kör Renault Mégane Scénic RT 2.0 - 98
-
- Posts: 15
- Joined: 27 Jan 2010, 15:46
- Location: Västerås
Re: Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
Motorn till bilen har beteckningen:Stymie wrote:Nej, om lampan för motortemp tänds innan motorn blivit varm på riktigt har du fel på givaren som sitter innanför termostaten (dvs mäter kylvätskans temperatur i den inre kretsen till motorn). Exakt var denna givare är placerad på din motor vet jag inte.
Kylarfläkten ska INTE gå igång direkt. Den går igång då temperaturen i kylaren överstiger en given nivå (står ofta instansat i givaren som sitter i kylaren). Den fungerar antagligen. Fläkten går knappast igång när det är så här kallt ute, möjligen om du tomgångskör väldigt länge efter att motorn blivit varm. Fläkten gör desto mer nytta under sommarhalvåret.
F3R-750/F3R-751/F3R-796
KW: 80, 84
Finns det någon pdf på nätet som visar ritningen över denna motor tro?
Patrik Vintereld, Västerås
Kör Renault Mégane Scénic RT 2.0 - 98
Kör Renault Mégane Scénic RT 2.0 - 98
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
Ingen fara för motorn, den är inte varmare än vad tempmätaren visar. Lite värre på de modeller som inte hade tempmätare, utan bara har denna varningslampa vid hög temp (bland annat vissa R5).
Enligt denna site:
http://translate.google.se/translate?hl ... 26hs%3Dr9u
så är det en svart och rosa kabel till tempgivaren. Har aldrig mer en gluttat lite under huven på en sådan Renault som din så jag vet inte var den sitter.
Troligen passar Artikelnr: 14-101030 från Mekonomen
Benämning: Temperatursensor för kylvatten, gängad, rektangulär kontakt
Pris: 267.00
Finns bild i deras webkatalog så du kan jämföra.
Lycka till!
Enligt denna site:
http://translate.google.se/translate?hl ... 26hs%3Dr9u
så är det en svart och rosa kabel till tempgivaren. Har aldrig mer en gluttat lite under huven på en sådan Renault som din så jag vet inte var den sitter.
Troligen passar Artikelnr: 14-101030 från Mekonomen
Benämning: Temperatursensor för kylvatten, gängad, rektangulär kontakt
Pris: 267.00
Finns bild i deras webkatalog så du kan jämföra.
Lycka till!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 15
- Joined: 27 Jan 2010, 15:46
- Location: Västerås
Re: Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
Tack så mycket för hjälpen/tipsen och tack för länken. Jag ska försöka fixa detta själv nu.Stymie wrote:Ingen fara för motorn, den är inte varmare än vad tempmätaren visar. Lite värre på de modeller som inte hade tempmätare, utan bara har denna varningslampa vid hög temp (bland annat vissa R5).
Enligt denna site:
http://translate.google.se/translate?hl ... 26hs%3Dr9u
så är det en svart och rosa kabel till tempgivaren. Har aldrig mer en gluttat lite under huven på en sådan Renault som din så jag vet inte var den sitter.
Troligen passar Artikelnr: 14-101030 från Mekonomen
Benämning: Temperatursensor för kylvatten, gängad, rektangulär kontakt
Pris: 267.00
Finns bild i deras webkatalog så du kan jämföra.
Lycka till!
Patrik Vintereld, Västerås
Kör Renault Mégane Scénic RT 2.0 - 98
Kör Renault Mégane Scénic RT 2.0 - 98
Re: Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
För att kontrollera kylfläktens funktion kan man kortsluta kontakten till givaren som sitter i kylaren. Då ska fläkten gå igång oavsett om tändning är på eller inte.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Kylarvätska till Renault Mégane Scénic 2.0 RT -98
Jag skulle tömma kylvätskan igår på min Clio -97. Kunde inte hitta skruven på baksidan av motorblocket för att tömma systemet. Enligt vad jag beräknad fram via haynes manual har jag en E-type motor och då ska det finnas en skruv på baksidan. Men icke! Någon som vet om det ska finnas en sådan tömningsskruv?
hur som helst så spolade jag igenom hela systemet och det var mycket brunt vatten som rann ut ur både kylsystem och värmepaket. Bytte även termostat till en mekonomen reservdel. Sedan hävde jag i mekonomens blåa glykol utblandat med biltema batterivatten.
Första intrycket är att temperaturen i motorn har höjts något. Nu ligger indikatorn på strax över 70% strecket och värmen i bilen är även bättre
Blir spännande att se hur värmen blir i vinter.
/johan
hur som helst så spolade jag igenom hela systemet och det var mycket brunt vatten som rann ut ur både kylsystem och värmepaket. Bytte även termostat till en mekonomen reservdel. Sedan hävde jag i mekonomens blåa glykol utblandat med biltema batterivatten.
Första intrycket är att temperaturen i motorn har höjts något. Nu ligger indikatorn på strax över 70% strecket och värmen i bilen är även bättre
Blir spännande att se hur värmen blir i vinter.
/johan
***************
Johan Nilsson
Clio -97 6600 mil
***************
Johan Nilsson
Clio -97 6600 mil
***************