Elfel clio RT -98
Moderator: Forumpolisen
Elfel clio RT -98
Tjena!
Jag var och köpte en Clio 1.4rt rt -98 (gen 1) till min flickvän igår och stötte genast på problem. Den gula lampan på panelen som indikerar på fel i elsystemet eller i stöldskyddssystemet? blinkar febrilt när bilen står på tomgång. så fort man varvar upp den över 1500rpm så slocknar lampa för att sedan återkomma när man släpper gasen.
en annan skum grej är att tempmätaren fungerar om man slår på tändingen, men så fort man startar bilen så dör tempmätaren + belysningen för tempmätaren!.
bilen går hur fint som helst annars.
Personligen skulle jag tippa på ett ev jordfel eller eventuellt ärgande kontakter. Är det någon som har koll på var jordpunkterna sitter på denna bil?
Eller om någon har råkat ut för ett liknande problem?
stort tack på förhand!
//Emil
Jag var och köpte en Clio 1.4rt rt -98 (gen 1) till min flickvän igår och stötte genast på problem. Den gula lampan på panelen som indikerar på fel i elsystemet eller i stöldskyddssystemet? blinkar febrilt när bilen står på tomgång. så fort man varvar upp den över 1500rpm så slocknar lampa för att sedan återkomma när man släpper gasen.
en annan skum grej är att tempmätaren fungerar om man slår på tändingen, men så fort man startar bilen så dör tempmätaren + belysningen för tempmätaren!.
bilen går hur fint som helst annars.
Personligen skulle jag tippa på ett ev jordfel eller eventuellt ärgande kontakter. Är det någon som har koll på var jordpunkterna sitter på denna bil?
Eller om någon har råkat ut för ett liknande problem?
stort tack på förhand!
//Emil
Last edited by stmannen on 30 Jan 2010, 12:05, edited 1 time in total.
Re: Elfel clio RT -98
det är inte så att tankmätaren är oljenivågivaren som bara visar nivå på tändning för att sen inte visa något ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kan det vara så enkelt?
hehe, kollade inte så noga
konstigt dock att belysningen slocknar för just den mätaren.. men det kanske skall vara så?
//Emil
hehe, kollade inte så noga
konstigt dock att belysningen slocknar för just den mätaren.. men det kanske skall vara så?
//Emil
Emil Larsson
Ang. motorlampan så hade jag samma fel på min laguna. Precis samma fel, bilen funkade bra men dagen efter så startade den inte.
Jag bytte tändkablar, tändstift och tändspolar. Men det kanske räcker med stift och kablar.
Jag bytte tändkablar, tändstift och tändspolar. Men det kanske räcker med stift och kablar.
Per Ivarh - Linköping
-
prova att ta bort minuspolen och sätt tillbaka den och sen lås bilen och lås upp ,starta, om den fortfarande lyser så stäng av, lås o lås upp och starta,brukar funka för mig(har en 97:a).
När laddnings regulatorn krånglade hade jag det problemet stående,men du har kanske inte det problemet i dagsläget(laddlampan lyser eller blinkar till.)
Ang den lampan som visar oljetryck så ska den göra så.
När laddnings regulatorn krånglade hade jag det problemet stående,men du har kanske inte det problemet i dagsläget(laddlampan lyser eller blinkar till.)
Ang den lampan som visar oljetryck så ska den göra så.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Tack för hjälpen så här långt, jag skall börja med att plocka av minuspolen och kolla över tändsystemet.
Jag läste mig till i instr boken om oljemätaren, och den fungerar korrekt
lyser lampan fortfarande sen så får man väl uppsöka en renault verkstad som kan få ur den felkoder.
Eller är det någon som vet hur man plockar ur den felkoder?
Det är ju en -98 men jag hittar ej på något obd2 uttag, kom det först med clio gen2? (har en obd2 läsare)
//Emil
Jag läste mig till i instr boken om oljemätaren, och den fungerar korrekt
lyser lampan fortfarande sen så får man väl uppsöka en renault verkstad som kan få ur den felkoder.
Eller är det någon som vet hur man plockar ur den felkoder?
Det är ju en -98 men jag hittar ej på något obd2 uttag, kom det först med clio gen2? (har en obd2 läsare)
//Emil
Emil Larsson