Glödningsproblem Renault Kangoo -99

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Smedhult
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2010, 16:03
Location: Årjäng

Glödningsproblem Renault Kangoo -99

Post by Smedhult »

Hej, har en Kangoo med lite problem.

De är som så att ibland när man vrider på tändningen så slockarna glödtrådvakten efter en halv sekund. Och då får man vrida av och på tändningen ett flertal gånger innan det funkar.


Vi har bytt "glödboxen" som sitter vid batteriet vid vänster framskärm (från förarplatsen sett).

Den hade 2 snabbkontaker, en stor rektangulär och en mindre som va nästan rund.

Jag undrar nu om ett kan finnas nåt mer relä typ nere vid de andra säkringarna och reläna som styr strömmen till boxen?

Väldigt tacksam för svar pga att bilen brukas varje dag.

Den har gått 16.000 mil, så tycker inte tändningslåset borde vara glappt?
Glenn Smedhult
T.Ström
Posts: 16
Joined: 23 May 2009, 13:40
Location: Hanaskog
Contact:

Re: Glödningsproblem Renault Kangoo -99

Post by T.Ström »

Hej
Hade ett liknande fel på min mercedes,
Avbröt glödningen för tidigt,
bytte flera glödningsrelä.
Felet i mitt fall var kabel mellan glödningrelä
och glödstift hade legat mot startmotorn och
skavt isoleringen på kabeln.
Till slut blev kortslutningen total och
det tog eld i kabelhärvan.
Då gick det lätt att se felet, när elden var släkt
Torbjörn
Torbjörn Ström
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Smedhult
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2010, 16:03
Location: Årjäng

Re: Glödningsproblem Renault Kangoo -99

Post by Smedhult »

Okej, tackar för svar. Får ut imorrn o kolla om de kan va något sådant fel.

Vet du om något kan hända me tex databoxar mm om man kopplar direktström via en tryckkontakt till glödstiften? eller är de eftervärmning på stiften efter start måntro?
Glenn Smedhult
T.Ström
Posts: 16
Joined: 23 May 2009, 13:40
Location: Hanaskog
Contact:

Re: Glödningsproblem Renault Kangoo -99

Post by T.Ström »

En del har väl eftervärmning av glödstift,
för att få låga avgasvärden,
bättre förbränning när motor är kall
Torbjörn
Torbjörn Ström
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Post Reply