renault 5 GTE
Moderator: Forumpolisen
Re: renault 5 GTE
ja lådan pallar inget problem, jag har tagit ur min motor nu för jag skall stoppa i en större som skall få turbo ännu mindre plats....
Motorerna kan råka ut för vevlager ras, eftersom dom trivs bäst mellan 4500-7200 så sliter det lite.. brukar hålla om man ger dom bra olja och lite service samt kollar att det finns olja för dom tar lite, jag moddade mitt skvalpskydd för att det skulle hålla bättre
Se till att få tag på en motor med kabelhärva och styrbox gör allt mycket lättare..
Motorerna kan råka ut för vevlager ras, eftersom dom trivs bäst mellan 4500-7200 så sliter det lite.. brukar hålla om man ger dom bra olja och lite service samt kollar att det finns olja för dom tar lite, jag moddade mitt skvalpskydd för att det skulle hålla bättre
Se till att få tag på en motor med kabelhärva och styrbox gör allt mycket lättare..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
Tony wrote:ja lådan pallar inget problem, jag har tagit ur min motor nu för jag skall stoppa i en större som skall få turbo ännu mindre plats....
Motorerna kan råka ut för vevlager ras, eftersom dom trivs bäst mellan 4500-7200 så sliter det lite.. brukar hålla om man ger dom bra olja och lite service samt kollar att det finns olja för dom tar lite, jag moddade mitt skvalpskydd för att det skulle hålla bättre
Se till att få tag på en motor med kabelhärva och styrbox gör allt mycket lättare..
Jo det verkar va rätt så omöjligt att hitta en 16v motor... Hur funkar det förresten med varvräknaren, hastighetsmätarem och dyl, måste man ha det från 19 eller clio eller är de någorlunda kompatibla? Volvo 440 har ju samma motor inte sant? 440 har ju en motor med turbo... Är det samma motor fast med turbo eller är det ngt helt annat? Tänkte om män kunde sänka ner en sån motor? Blir det för trångt kanske? Läste din tråd förresten! Jäkla sjyst bygge! Imponerande! min ambition om ngt kommer gå som det ska,vilket det sällan brukar göra, så tänkte jag slänga på rdäck, lite sjystare bromsar och rensa all onödig inredning. Man får väl se! Tack för alla tips sålänge!
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
Finns folk som slängt ner Volvo 400-turbo och lyckats regga med det också..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: renault 5 GTE
man behåller allt orginal, bara kopplar in varvräknaren mot nya motorn, hastighetsmätaren sitter ju i orginallådan som man behåller så det är ju inget problem..radical_plus wrote:Tony wrote:ja lådan pallar inget problem, jag har tagit ur min motor nu för jag skall stoppa i en större som skall få turbo ännu mindre plats....
Motorerna kan råka ut för vevlager ras, eftersom dom trivs bäst mellan 4500-7200 så sliter det lite.. brukar hålla om man ger dom bra olja och lite service samt kollar att det finns olja för dom tar lite, jag moddade mitt skvalpskydd för att det skulle hålla bättre
Se till att få tag på en motor med kabelhärva och styrbox gör allt mycket lättare..
Jo det verkar va rätt så omöjligt att hitta en 16v motor... Hur funkar det förresten med varvräknaren, hastighetsmätarem och dyl, måste man ha det från 19 eller clio eller är de någorlunda kompatibla? Volvo 440 har ju samma motor inte sant? 440 har ju en motor med turbo... Är det samma motor fast med turbo eller är det ngt helt annat? Tänkte om män kunde sänka ner en sån motor? Blir det för trångt kanske? Läste din tråd förresten! Jäkla sjyst bygge! Imponerande! min ambition om ngt kommer gå som det ska,vilket det sällan brukar göra, så tänkte jag slänga på rdäck, lite sjystare bromsar och rensa all onödig inredning. Man får väl se! Tack för alla tips sålänge!
Skillnaden mellan din orginalmotor och 440turbo är lägre komp och en snigel på grenröret så i stortsett samma motor, fast den använder annat insprutningssystem.
Den är mycket mindre än 16vmotorn så det är inget problem att få den att passa..tänk dig din motor med en turbo bakom..
Om du skall ha större bromsar ta okhållare till R1916v lr clio fas1 16v, och skivorna från den bilen sedan kan du använda dina orginal ok och få 259mm skivor istället för 238mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: renault 5 GTE
Kan också gå i god för att den passar... byggdeen sån femma för ca 5år sedan. Enkelt ! och den går som ett jehu..
Ta bort servopumpen och kapa övre ramfästet mellan lykthusen så ramlar den ner utan några bekymmer.. =)
Ta bort servopumpen och kapa övre ramfästet mellan lykthusen så ramlar den ner utan några bekymmer.. =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: renault 5 GTE
ja dom går bra men mycket vill ha mer behöver inte kapa för att få ner motorn,om man gör som jag gjorde,(ställde ner bilen)men man behöver kapa om man skall få dit en kylare..Robin wrote:Kan också gå i god för att den passar... byggdeen sån femma för ca 5år sedan. Enkelt ! och den går som ett jehu..
Ta bort servopumpen och kapa övre ramfästet mellan lykthusen så ramlar den ner utan några bekymmer.. =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
Robin wrote:Kan också gå i god för att den passar... byggdeen sån femma för ca 5år sedan. Enkelt ! och den går som ett jehu..
Ta bort servopumpen och kapa övre ramfästet mellan lykthusen så ramlar den ner utan några bekymmer.. =)
Menade du 16v eller 440 turbo? 16v verkar ju klart roligast!
Så det är lite kapningsjobb trots allt...?
Roman Chvedov
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
Hmm... Har ev möjlighet att komma över en renault clio williams i tyskland. Bilen är krockskadad men motor enl uppgift ska ha klarat sig. Vad jag förstått så är det en annan låda rom sitte i den och att det är 2.0 liters spis med beteckning F7R... Frågan lyder: är den bolt on i en renault 5? Är det samma motor som F7P? Ngn som kan upplysa den okunnige?
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
Näe precis.. men har man ingen lyft så =)..rambalk och rambalk.. det är ett litet plåtbläck som sitter mellan lycktorna som man behöver ta bort tillfälligt. Satt tillbaka det sen med några punkter. Besiktningen märkte ingeting =)Tony wrote:ja dom går bra men mycket vill ha mer behöver inte kapa för att få ner motorn,om man gör som jag gjorde,(ställde ner bilen)men man behöver kapa om man skall få dit en kylare..Robin wrote:Kan också gå i god för att den passar... byggdeen sån femma för ca 5år sedan. Enkelt ! och den går som ett jehu..
Ta bort servopumpen och kapa övre ramfästet mellan lykthusen så ramlar den ner utan några bekymmer.. =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: renault 5 GTE
Nej F7R och F7P är inte samma motor, det skiljer i cylindervolym bland annat, men motortypen är samma och alla fästen passar mellan dem. Det är ju dessutom lite skillnad i motorstyrning, så se till att du får komplett motor med kabelstam och styrbox. Växellådan är lite starkare i Clio Williams har jag fått för mig.radical_plus wrote:Hmm... Har ev möjlighet att komma över en renault clio williams i tyskland. Bilen är krockskadad men motor enl uppgift ska ha klarat sig. Vad jag förstått så är det en annan låda rom sitte i den och att det är 2.0 liters spis med beteckning F7R... Frågan lyder: är den bolt on i en renault 5? Är det samma motor som F7P? Ngn som kan upplysa den okunnige?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: renault 5 GTE
Han menar 16v motornradical_plus wrote:Robin wrote:Kan också gå i god för att den passar... byggdeen sån femma för ca 5år sedan. Enkelt ! och den går som ett jehu..
Ta bort servopumpen och kapa övre ramfästet mellan lykthusen så ramlar den ner utan några bekymmer.. =)
Menade du 16v eller 440 turbo? 16v verkar ju klart roligast!
Så det är lite kapningsjobb trots allt...?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: renault 5 GTE
samma yttermått och motorfästen, bara lite mer slag och borr 150hkradical_plus wrote:Hmm... Har ev möjlighet att komma över en renault clio williams i tyskland. Bilen är krockskadad men motor enl uppgift ska ha klarat sig. Vad jag förstått så är det en annan låda rom sitte i den och att det är 2.0 liters spis med beteckning F7R... Frågan lyder: är den bolt on i en renault 5? Är det samma motor som F7P? Ngn som kan upplysa den okunnige?
och vad jag vet så har den ingen startspärr så då skall det gå att använda styrboxen.
ta hem hela bilen finns mycket roligt på den som man kan använda till en 5a annars kan man sälja..
lådan är en jc5 men det skall passa det åxå, bara att stoppa i.. lego
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
hej igen!
om mn ska byta motor så är väl lättast att ta ner hela framramen? men då är min fråga.. man måste väl koppla bort rattstången växellådslänkar till spaken (eller vajrar) vad är det mer man ska plocka bport för att kunna sänka ner hela framramen med motor på?
är det möjligt för en som inte är så kunnig men händig att fixa det hemma i garaget? ngt speciellt man ska tänka på? hur är det med tex packningar? ngt man bör tänka på/köpa innan man sätter igång med det här?
MVH
om mn ska byta motor så är väl lättast att ta ner hela framramen? men då är min fråga.. man måste väl koppla bort rattstången växellådslänkar till spaken (eller vajrar) vad är det mer man ska plocka bport för att kunna sänka ner hela framramen med motor på?
är det möjligt för en som inte är så kunnig men händig att fixa det hemma i garaget? ngt speciellt man ska tänka på? hur är det med tex packningar? ngt man bör tänka på/köpa innan man sätter igång med det här?
MVH
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
ja det är lättast, man tar bort allt som sitter fast för att kunna sänka ner den, det är bara kolla vad som är ivägen.radical_plus wrote:hej igen!
om mn ska byta motor så är väl lättast att ta ner hela framramen? men då är min fråga.. man måste väl koppla bort rattstången växellådslänkar till spaken (eller vajrar) vad är det mer man ska plocka bport för att kunna sänka ner hela framramen med motor på?
är det möjligt för en som inte är så kunnig men händig att fixa det hemma i garaget? ngt speciellt man ska tänka på? hur är det med tex packningar? ngt man bör tänka på/köpa innan man sätter igång med det här?
MVH
När jag gjorde mitt bygge hade jag ingen kunskap om hur man skulle göra och vad som passade,visste bara att det var gjort innan. Frågade ingen utan satte bara igång.
Som du säkert förstår finns inget avgassystem som passar som en orginaldel på en 440t motor i en Gte,det kräver lite jobb samt elkopplingen, jag har aldrig stoppat ner en 440t motor så jag kan inte hjälpa dig med den delen alls.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
det är eljobb jag är mest rädd för!Tony wrote:ja det är lättast, man tar bort allt som sitter fast för att kunna sänka ner den, det är bara kolla vad som är ivägen.radical_plus wrote:hej igen!
om mn ska byta motor så är väl lättast att ta ner hela framramen? men då är min fråga.. man måste väl koppla bort rattstången växellådslänkar till spaken (eller vajrar) vad är det mer man ska plocka bport för att kunna sänka ner hela framramen med motor på?
är det möjligt för en som inte är så kunnig men händig att fixa det hemma i garaget? ngt speciellt man ska tänka på? hur är det med tex packningar? ngt man bör tänka på/köpa innan man sätter igång med det här?
MVH
När jag gjorde mitt bygge hade jag ingen kunskap om hur man skulle göra och vad som passade,visste bara att det var gjort innan. Frågade ingen utan satte bara igång.
Som du säkert förstår finns inget avgassystem som passar som en orginaldel på en 440t motor i en Gte,det kräver lite jobb samt elkopplingen, jag har aldrig stoppat ner en 440t motor så jag kan inte hjälpa dig med den delen alls.
tack för alla dina tips ändå de har hjälpt mig att bestämma mig åt en riktning iaf! borde även införskaffa mig en annan bil att pendla med så länge för det här kommer nog garanterat att dröja!
Roman Chvedov