stendött batteri

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

tyckte inte att den gick igång alls idag .har nog frusit fast brukar höra hur det tickar i relät när den är på(har ingen torkararm kvar ,nån bröt av den,har bara stumpen kvar vid axeln) får kolla lite mer ingående på den,tack Dennis
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: stendött batteri

Post by Tony »

mattisbig45 wrote:tyckte inte att den gick igång alls idag .har nog frusit fast brukar höra hur det tickar i relät när den är på(har ingen torkararm kvar ,nån bröt av den,har bara stumpen kvar vid axeln) får kolla lite mer ingående på den,tack Dennis
koppla ur den helt då..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

var 12 grader kallt när jag startade bilen i eftermiddags,hade ingen lust att kladda med elfel då.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: stendött batteri

Post by Tony »

mattisbig45 wrote:var 12 grader kallt när jag startade bilen i eftermiddags,hade ingen lust att kladda med elfel då.
nej men du kanske slipper elfelet om du kopplar bort torkaren eftersom du inte använder den iaf.. bort med klädslen och koppla bort den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

har kopplat bort torkarn nu,hoppas att det hjälper tror dock inte det,har funderingar på om det laddar i för mkt ström när jag kör. på tomgång laddar 14.25 ca med halvljus på men om jag ligger på ca 2000 varv så laddar den ca 15.80- 16 har bara halvljus på ,med fläkt sjunker till 15.4 . låter högt tycker jag .undrar det kan få batteriet att gå för varmt,kan generatorn vara paj i några dioder eller ? upptäckte oxo att lampan som visar oljemängden(inte oljetryckslampan)plötsligt visade upp sig,har inte lyst sen jag köpte den ,men den gör det bara på tändningsläge,slocknar o går ner på noll när man startar bilen?? ska den göra så ??? (har nyss bytt olja o filter så det är ok nivå,) kan jag ju aldrig tänka mig att den ska , har ju bara haft bilen ca2,5 månader.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Gezpo
Posts: 74
Joined: 10 Sep 2009, 23:11
Location: Mjölby

Re: stendött batteri

Post by Gezpo »

Du ska ha mellan 13,5 14,8 volt på batteriet i drift.Inte mer.Str risk att batteriet är bränt även om det är nytt.
A/86 v/13,5 RPM 3000

troligt att reguleringen till laddningen är gången
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

laddningsregulatorn byttes innan jag bytte till nytt batteri
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: stendött batteri

Post by matjo690 »

mattisbig45 wrote:laddningsregulatorn byttes innan jag bytte till nytt batteri
Men den eller något annat i kedjan felar fortfarande om du har de volt-talen du säger...
Skulle nog kolla på regulatorn igen primärt. Batteriet är som det sades tidigare här förmodligen bränt eller på god väg...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

hm,är regulatorn paj ändå alltså fast den är ny
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Gezpo
Posts: 74
Joined: 10 Sep 2009, 23:11
Location: Mjölby

Re: stendött batteri

Post by Gezpo »

Problemet är ju att det primära felet inte är fixat.Då kan det bli så att allt du har bytt får du byta igen om du har otur.
börja om felsökningen förutsättningslöst.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: stendött batteri

Post by Tony »

mattisbig45 wrote:har kopplat bort torkarn nu,hoppas att det hjälper tror dock inte det,har funderingar på om det laddar i för mkt ström när jag kör. på tomgång laddar 14.25 ca med halvljus på men om jag ligger på ca 2000 varv så laddar den ca 15.80- 16 har bara halvljus på ,med fläkt sjunker till 15.4 . låter högt tycker jag .undrar det kan få batteriet att gå för varmt,kan generatorn vara paj i några dioder eller ? upptäckte oxo att lampan som visar oljemängden(inte oljetryckslampan)plötsligt visade upp sig,har inte lyst sen jag köpte den ,men den gör det bara på tändningsläge,slocknar o går ner på noll när man startar bilen?? ska den göra så ??? (har nyss bytt olja o filter så det är ok nivå,) kan jag ju aldrig tänka mig att den ska , har ju bara haft bilen ca2,5 månader.
ja den givaren skall göra så, dom med oljetrycksvisning går över till att visa oljetrycket efter start annars visar den bara oljenivå på tändning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

perkele,hatar elfel.ja jag får börja om o felsöka, kan tänkas att generatorns dioder har pajat enligt nån kunnig på garaget.org . Tack Tony om info om oljemätaren.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

Gezpo wrote:Problemet är ju att det primära felet inte är fixat.Då kan det bli så att allt du har bytt får du byta igen om du har otur.
börja om felsökningen förutsättningslöst.
Det primära felet måste ju vara laddningsregulatorn som kanske var ett måndags ex eftersom den ser till att reglera strömstyrkan efter behovet o varv , men inte gör det i detta fallet utan pumpar på för mycket så fort man varvar upp den ex 2500 ,eller att nåt annat fel i generatorn som gör att den levererar för hög laddspänning.
är det nån som kan ha en åsikt om det .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: stendött batteri

Post by mattisbig45 »

nu är generatorn utbytt med ny regulator och den levererar rätt voltstyrka nu,men nåt tar ström iaf .
Jag fick använda starthjälp i morse och kopplade bort minuspolen när jag kom till jobbet,fick igång bilen när jag skulle åka hem vid 4 så nåt tjall är det ju(batteriet lär ju vara ok då) men vad,tänkte rycka säkring för säkring o se när det slutar att dra ström, eller finns det nåt annat sätt att kolla efter felet .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: stendött batteri

Post by Tony »

hör du något som drar när du lägger på plus,brukar bli en liten gnista när man lägger på + om något drar tjuvström..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply