clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 97
- Joined: 08 Nov 2009, 21:11
- Location: kolbäck
Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.
Nej jag har inte gjort bytet ännu ,ja kallt är det så det räcker ,tänkte att jag skulle hinna med det denna helg lr om 2 .
Visst är det trång men det är inga större problem att nolla den, är bra märkning på kam/vevaxel drev och tändlägesgivaren man ser när man vevar runt plocka bort stiftet så ser man när ettans kolv är på g i tdc.
men en del kör med egen märkning funkar det oxo men eftersom jag ska byta packning så gör jag det på beprövat vis.
Och så får det ta den tid det tar, tack o lov har jag tillgång till garage där den kan stå ett tag. återkommer med resultat .
Visst är det trång men det är inga större problem att nolla den, är bra märkning på kam/vevaxel drev och tändlägesgivaren man ser när man vevar runt plocka bort stiftet så ser man när ettans kolv är på g i tdc.
men en del kör med egen märkning funkar det oxo men eftersom jag ska byta packning så gör jag det på beprövat vis.
Och så får det ta den tid det tar, tack o lov har jag tillgång till garage där den kan stå ett tag. återkommer med resultat .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
-
- Posts: 97
- Joined: 08 Nov 2009, 21:11
- Location: kolbäck
Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.
Äntligen så har jag bytt topplockspackning med nya dragbultar,kamrem, generator.
tog 11 timmar sammanlagt.
toppen hade klarat sig bra o var rak,lite trångt på sina håll men det flöt på bra ,lite lustig procedur vid moment dragningen men det va ok, lite nervöst när man tappade i vatten/glykol o gick igenom i huvet alla moment som gjorts .men hon hoppade igång direkt o spann så fint.
kamremmen var relativt enkel att byta i det stora hela med bra märkning när jag nollat motorn, jag fick tillverka ett verktyg för spännrullen vilket fungerade,generatorn hade bränt dioder och en bättre beg monterades dit o funkade som den skulle .
Hoppas att den går ett tag nu.
tog 11 timmar sammanlagt.
toppen hade klarat sig bra o var rak,lite trångt på sina håll men det flöt på bra ,lite lustig procedur vid moment dragningen men det va ok, lite nervöst när man tappade i vatten/glykol o gick igenom i huvet alla moment som gjorts .men hon hoppade igång direkt o spann så fint.
kamremmen var relativt enkel att byta i det stora hela med bra märkning när jag nollat motorn, jag fick tillverka ett verktyg för spännrullen vilket fungerade,generatorn hade bränt dioder och en bättre beg monterades dit o funkade som den skulle .
Hoppas att den går ett tag nu.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.
Hej Tomas
Vad kul att det gick bra med bytet, vad fick du tillverka för verktyg? något du kan förklara så jag kan tillverka ett för att vara förberedd vid bytet som jag ska göra i sommar.
Vad kul att det gick bra med bytet, vad fick du tillverka för verktyg? något du kan förklara så jag kan tillverka ett för att vara förberedd vid bytet som jag ska göra i sommar.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
-
- Posts: 97
- Joined: 08 Nov 2009, 21:11
- Location: kolbäck
Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.
spännrullen sitter fast exentriskt och och har 2 st hål under muttern . jag svetsade på 2 st m6 skruvar ca 50 mm långa på en m10 ca 150 mm
lång bult längst ut där de två bildar en klyka och så böjde jag ändarna på dom 90 grader så att de passade i hålen.
sen så var det bara att spänna rullen o dra åt låsmuttern o voila fixerad.dock är det noga med att det blir spänt,jag utgick från hur spänd den var genom att mäta med en stållinjal och en fixpunkt på topplocket o kollade hur den flexade.
vet inte om du studerat hur det ser ut där kamremmen sitter man måste palla upp bilen och sen höja motorn med domkraft för att få loss fästet. motorns ena motorfäste sitter just där ovanför där remmen löper.det är lite pill ,under fästet sitter den tvådelade kåpan som sitter fast med 4 st grova bultar varav 2 är torx och så en lite tunnare bult, sen sitter plast kåpan under den o är oxo torx jävligt pilligt där (trångt ) men det går .
passa på att byta vattenpumpen o drivremmar när du ändå är där,min pump var bytt för 500 mil sedan
lång bult längst ut där de två bildar en klyka och så böjde jag ändarna på dom 90 grader så att de passade i hålen.
sen så var det bara att spänna rullen o dra åt låsmuttern o voila fixerad.dock är det noga med att det blir spänt,jag utgick från hur spänd den var genom att mäta med en stållinjal och en fixpunkt på topplocket o kollade hur den flexade.
vet inte om du studerat hur det ser ut där kamremmen sitter man måste palla upp bilen och sen höja motorn med domkraft för att få loss fästet. motorns ena motorfäste sitter just där ovanför där remmen löper.det är lite pill ,under fästet sitter den tvådelade kåpan som sitter fast med 4 st grova bultar varav 2 är torx och så en lite tunnare bult, sen sitter plast kåpan under den o är oxo torx jävligt pilligt där (trångt ) men det går .
passa på att byta vattenpumpen o drivremmar när du ändå är där,min pump var bytt för 500 mil sedan
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.
Hej Tomas
Tack för tipsen, ska tillverka detta specialverktyg så jag har det när det blir dags för bytet.
Som du ser i forumet så har jag andra problem att brottas med, bilen startar inte, fattar inte vad som är problemet, ska besikta på fredag men får nog avboka
Tack för tipsen, ska tillverka detta specialverktyg så jag har det när det blir dags för bytet.
Som du ser i forumet så har jag andra problem att brottas med, bilen startar inte, fattar inte vad som är problemet, ska besikta på fredag men får nog avboka
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50