Kangoo diesel -98 rycker när den är varm!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JonR
Posts: 29
Joined: 09 Jun 2009, 22:31
Location: Köping

Kangoo diesel -98 rycker när den är varm!

Post by JonR »

Hej! kompisen har en Renault kangoo diesel -98 som rycker när den blivit varm, när den är kall så går den hur fint som helst, men när den blivit helt genomvarm så börjar den rycka! Nån som har tips på vad det kan vara?

MVH/Jon
Jon Room
JonR
Posts: 29
Joined: 09 Jun 2009, 22:31
Location: Köping

Re: Kangoo diesel -98 rycker när den är varm!

Post by JonR »

Finns det inte en enda renault mekaniker här inne?
Jon Room
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kangoo diesel -98 rycker när den är varm!

Post by Stymie »

Dieselmotorer är komplicerade skapelser numera. Orsaken till ryckningarna kan vara flera, kanske motortempgivaren ger fel signaler till ECUn eller glödstiften blir dåligt jordade när motorn blir varm. Tänk dock på att byte/kontroll av glödstiften måste utföras enligt speciell instruktion. Som sagt det kan vara många orsaker till ryckningarna.

Och nej, jag är ingen renaultmekaniker ... (dumt att utmana de som ska hjälpa en) :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kangoo diesel -98 rycker när den är varm!

Post by Dennis »

För länge sedan 2000-2002 :roll: kan det varit, var jag på en så'n rackare. Löste problemet med urkoppling av EGR ventilen. Jag gjorde vägprov med XR-25 och så fort som EGR'n öppnade så började den rycka :evil: Tolkar det som att våran diesel som INTE är samma som Europadiesel är totalt urbränd när den kommer ur förbränningsrummet.
Europadieseln som är "fetare" och ger lite fetare avgaser funkar nog att späda in en extra gång i förbränningen.
Rätt sätt men mycket mera tidsödande hade varit att mäta upp pumpinställning och tryck. Ev byte av spridare. Men det är aldrig någon som sagt något om det sedan och bilen gått som ett skott. Man kan dock inte bara koppla ur magnetventilen då blir det larm i styrenheten, man får plugga slangen.

Stymie,,, -Det där är en gammal okomplicerad sugdiesel. -98
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kangoo diesel -98 rycker när den är varm!

Post by Stymie »

Tack för infon om sugdieseln ... skönt när det finns de som har örnkoll på motorvarianterna. 8)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply