Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Moderator: Forumpolisen
Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Hejsan!
Jag skulle byta glödstift på min
renault scenic dci
04
10800mil
jag skruvade bort det och tänkte inte på att det gick trögt, när jag väl hade fått bort det så ser jag att gängorna på stiftet är rätt så sletna, dom är lixom lite trubbiga.
HÅL 1:
Jag tog ett nytt stift och skruvade försiktigt försiktigt ner det, men efter halva gick det trögt så jag slutade och skruvade tillbaks det gamla då någon tidigare tvingat ner det stiftet så gick det lite lättare, precis när stiftet börja närma sig botten small det till och nu kan man skruva stiftet nästan med handkraft åt båda hållen hur länge som helst utan att nåt händer... jag tog verkligen inte i för hårt, konstigt.
HÅL 2:
Skruvade upp stiftet försiktigt, märker att gängorna är slitna här också, försöker dock med nytt stift men går inte alls, så skruvar ner gamla stiftet igen och det går ganska lätt till jag skruvat ner ca 3/4 då tar det TVÄRSTOPP, jag låter det sitta 3/4 nere.
HÅL 3 & 4:
Stiften sitter väldigt hårt, har inte tagit i spec mycket men dom borde lossna, jag är rädd att dra sönder nåt viktigt om jag tar i mer.
Jag antar någon annan har varit med om detta, och jag undrar vad tusan jag ska göra?
Hur ofta byts stiften? Det konstiga är att bilen är fullservad hos BILIA i skaraborg, är dom verkligen såna amatörer så dom förstör gängorna för stiften?
Kan man gnälla på dom eller är det helt kört?
Vad kan jag göra för att fixxa detta? måste topplocket bort?
mvh: Andreas
Jag skulle byta glödstift på min
renault scenic dci
04
10800mil
jag skruvade bort det och tänkte inte på att det gick trögt, när jag väl hade fått bort det så ser jag att gängorna på stiftet är rätt så sletna, dom är lixom lite trubbiga.
HÅL 1:
Jag tog ett nytt stift och skruvade försiktigt försiktigt ner det, men efter halva gick det trögt så jag slutade och skruvade tillbaks det gamla då någon tidigare tvingat ner det stiftet så gick det lite lättare, precis när stiftet börja närma sig botten small det till och nu kan man skruva stiftet nästan med handkraft åt båda hållen hur länge som helst utan att nåt händer... jag tog verkligen inte i för hårt, konstigt.
HÅL 2:
Skruvade upp stiftet försiktigt, märker att gängorna är slitna här också, försöker dock med nytt stift men går inte alls, så skruvar ner gamla stiftet igen och det går ganska lätt till jag skruvat ner ca 3/4 då tar det TVÄRSTOPP, jag låter det sitta 3/4 nere.
HÅL 3 & 4:
Stiften sitter väldigt hårt, har inte tagit i spec mycket men dom borde lossna, jag är rädd att dra sönder nåt viktigt om jag tar i mer.
Jag antar någon annan har varit med om detta, och jag undrar vad tusan jag ska göra?
Hur ofta byts stiften? Det konstiga är att bilen är fullservad hos BILIA i skaraborg, är dom verkligen såna amatörer så dom förstör gängorna för stiften?
Kan man gnälla på dom eller är det helt kört?
Vad kan jag göra för att fixxa detta? måste topplocket bort?
mvh: Andreas
Andreas Hammarbäck
Re: Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Hej
Mercedes har rekommendation att motor är varm
vid byte av glödstift, för att förhindra skador
Det samma borde gälla alla diesel motorer
Mercedes har rekommendation att motor är varm
vid byte av glödstift, för att förhindra skador
Det samma borde gälla alla diesel motorer
Torbjörn Ström
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Re: Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Det kan säkert stämma, min motor va inte kall, men inte direkt varm heller när jag höll på.T.Ström wrote:Hej
Mercedes har rekommendation att motor är varm
vid byte av glödstift, för att förhindra skador
Det samma borde gälla alla diesel motorer
Kanske kan köra den varm och sen prova på dom 2 stiften som satt så hårt.
Hål nr 2 finns det fortfarande lite hopp om men hål 1 känns trasigt och helt kört.
Måste jag bort med toppen för att fixxa hålen eller finns det nåt knep att fixxa detta med motorn intakt?
Andreas Hammarbäck
Re: Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Är det ingen som har nån ide hur man ska lyckas fixxa detta?
Andreas Hammarbäck
Re: Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Hej
Både tändstift och glödstift är bäst om man
skruvar inför hand, ev. förlänga dom med en slangbit om
det är mycket trångt, för att förhindra snedgänga,
Får man bara in dom en liten bit och börjar spänna
med nyckel om man tycker det går trögt, kan skadan
redan vara skedd
Har inte skruvat på någon Renault diesel.
Bara bytt på min Mercedes, och där satt dom illa till,
gick inte ens se dom som satt längst in
Torbjörn
Både tändstift och glödstift är bäst om man
skruvar inför hand, ev. förlänga dom med en slangbit om
det är mycket trångt, för att förhindra snedgänga,
Får man bara in dom en liten bit och börjar spänna
med nyckel om man tycker det går trögt, kan skadan
redan vara skedd
Har inte skruvat på någon Renault diesel.
Bara bytt på min Mercedes, och där satt dom illa till,
gick inte ens se dom som satt längst in
Torbjörn
Torbjörn Ström
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Re: Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Hej igen
När det gäller sneddragna tändstift som har varit
spända hårt.
Har jag använt rensverktyg avsedda för tändstiftsgänga
viktigt att man har koll så man börjar rakt, och
inte börjar i felgängan, vet inte om det finns
motsvarande för glödstiftsgänga.
Kanske någon renault diesel ägare har något
att bidra med ?
TS
När det gäller sneddragna tändstift som har varit
spända hårt.
Har jag använt rensverktyg avsedda för tändstiftsgänga
viktigt att man har koll så man börjar rakt, och
inte börjar i felgängan, vet inte om det finns
motsvarande för glödstiftsgänga.
Kanske någon renault diesel ägare har något
att bidra med ?
TS
Torbjörn Ström
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Renault R17 1312 och 1327
Renault Megane Scenic
Volvo 440 ,Mercedes sprinter och militärjawa
Renault Can Clip och Renault ECU Decoder
Re: Byta glödstift, men det va gängpaj?????
Jag ringde renault verkstad idag och dom visste inte alls hur man skulle göra, han tyckte jag skulle köra med bilen så länge det gick... känns ju jävligt fel att åka runt med felkod i rutan, det står CHECK INJECTION varje gång man kallstartar bilen...
Men lite tur kanske jag kan försöka byta stift 3 och 4 och hoppas check injection felkoden försvinner, men hur fan ska jag lyckas utan att förstöra gängen, jag tror dom redan är trasiga iofs.
T:Ström: Stiften sitter bra till som tusan och jag har inte snedragit dom, felet fanns redan där.
Men lite tur kanske jag kan försöka byta stift 3 och 4 och hoppas check injection felkoden försvinner, men hur fan ska jag lyckas utan att förstöra gängen, jag tror dom redan är trasiga iofs.
T:Ström: Stiften sitter bra till som tusan och jag har inte snedragit dom, felet fanns redan där.
Andreas Hammarbäck