Vilken ELF-olja?
Moderator: Forumpolisen
Vilken ELF-olja?
Vilken ELF-olja skall jag ha i min Laguna 1,8 -02? Återförsäljare i Luleå?
MVH Mattias
MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Om du menar i motor, så är det Exellium NF.
Vad återförsäljaren i Luleå heter har jag ingen aning om
Vad återförsäljaren i Luleå heter har jag ingen aning om
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Autofrance. Och vad jag hört men aldrig kollat är att Autoexperten skall ha Elf-sortiment.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ELF på Autoexperten
Hej!Dennis wrote:Autofrance. Och vad jag hört men aldrig kollat är att Autoexperten skall ha Elf-sortiment.
Kollade deras hemsida men hittar ingen sådan olja. Skickar Autofrance olja på postorder också?
Mvh Thomas
Thomas Sunesson
Re: ELF på Autoexperten
Han har aldrig tid med sin hemsida. RING istället, och JA han skickar varor kors och tvärs i sverige.Thomas S wrote:Hej!Dennis wrote:Autofrance. Och vad jag hört men aldrig kollat är att Autoexperten skall ha Elf-sortiment.
Kollade deras hemsida men hittar ingen sådan olja. Skickar Autofrance olja på postorder också?
Mvh Thomas
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Vilken ELF-olja?
Autoexperten har butik i Luleå enligt deras hemsida:matjo690 wrote:Vilken ELF-olja skall jag ha i min Laguna 1,8 -02? Återförsäljare i Luleå?
MVH Mattias
http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/start.do
I Göteborg finns det ELF produkter, säkert i Luleå också.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Evolution SXR 5w30 är en olja med extremt låg friktion, bränslebesparande
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Tänkte här dela med mig av mina upplevelser i oljedjungeln. Då jag åker två dieselbilar (F9Q utan FAP respektive med FAP) så är det viktigt att välja rätt olja. I samband med service av gammelbilen utan FAP så konstaterar jag att Renault har nya spelregler för motoroljan:
http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... eaflet.pdf
Enligt ett Renaultforum i England är det bara två oljor som uppfyller och motsvarar kravet på RN0710. Elf Evolution SXR 5W40 samt Shell Helix Ultra 5W40.
"Your engine F9Q needs RN0710 oil. There are just 2 oils with this stamp: Shell Helix Ultra 5w-40 and Elf Evolution SXR 5w-40"
http://www.shell.com/home/content/gbr/p ... ultra.html
http://www.lubricants.elf.com/lub/lubro ... enDocument
Därmed satte jag mig i bilen för att handla lite på "Volvo". Där säger jag naturligtvis att jag vill handla RN0710 till min F9Q utan FAP. Killen i butiken ser ut som ett frågetecken. Sedan säger jag, har ni ELF Evolution SXR 5W40 då? Nix, blir svaret... då frågar jag vad servar ni min bil med för olja då? Castrol blir svaret, varpå jag säger att det gillar väl inte Renault eftersom det varit lite trubbel med F9Q-motorerna troligen pga oljan och de långa serviceintervallen (3000mil)? Det är samma olja som vi har i våra Volvobilar, Castrol 0W30, säger killen och pekar på en dunk på hyllan.
Efter oförrättat ärende drar jag runt i Uppsala för att hitta lämplig olja. På Mekonomen så vet de mest tydligen. De andra som jag besökte hade mindre koll och än mindre ELF-produkter på hyllan. Mekonomensnubben berättar då att Volvo kör Castrol eftersom oljan är "helbilsgodkänd". Vad det betyder undrar jag fortfarande, för inte får jag något om motorn rasar... (ok viss garanti har man om man lämnar in bilen på Volvoverkstadens Renaulthörna).
I deras databas så finns både Shell Helix Ultra 5W40 samt Castrols motsvarighet kopplade till F9Q, dvs godkända.
Det hela slutar med ett inköp av Shell Helix Ultra 5W40...
Hur som helst vore det intressant att höra vad ni anser om uttrycket "helbilsgodkänd".
http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... eaflet.pdf
Enligt ett Renaultforum i England är det bara två oljor som uppfyller och motsvarar kravet på RN0710. Elf Evolution SXR 5W40 samt Shell Helix Ultra 5W40.
"Your engine F9Q needs RN0710 oil. There are just 2 oils with this stamp: Shell Helix Ultra 5w-40 and Elf Evolution SXR 5w-40"
http://www.shell.com/home/content/gbr/p ... ultra.html
http://www.lubricants.elf.com/lub/lubro ... enDocument
Därmed satte jag mig i bilen för att handla lite på "Volvo". Där säger jag naturligtvis att jag vill handla RN0710 till min F9Q utan FAP. Killen i butiken ser ut som ett frågetecken. Sedan säger jag, har ni ELF Evolution SXR 5W40 då? Nix, blir svaret... då frågar jag vad servar ni min bil med för olja då? Castrol blir svaret, varpå jag säger att det gillar väl inte Renault eftersom det varit lite trubbel med F9Q-motorerna troligen pga oljan och de långa serviceintervallen (3000mil)? Det är samma olja som vi har i våra Volvobilar, Castrol 0W30, säger killen och pekar på en dunk på hyllan.
Efter oförrättat ärende drar jag runt i Uppsala för att hitta lämplig olja. På Mekonomen så vet de mest tydligen. De andra som jag besökte hade mindre koll och än mindre ELF-produkter på hyllan. Mekonomensnubben berättar då att Volvo kör Castrol eftersom oljan är "helbilsgodkänd". Vad det betyder undrar jag fortfarande, för inte får jag något om motorn rasar... (ok viss garanti har man om man lämnar in bilen på Volvoverkstadens Renaulthörna).
I deras databas så finns både Shell Helix Ultra 5W40 samt Castrols motsvarighet kopplade till F9Q, dvs godkända.
Det hela slutar med ett inköp av Shell Helix Ultra 5W40...
Hur som helst vore det intressant att höra vad ni anser om uttrycket "helbilsgodkänd".
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Vilken ELF-olja?
Om detta med oljor så hittade jag: http://www.opieoils.co.uk/c-946-rn0700-oil.aspx. Där menar man alltså att även Fuchs Titan och Motul 8100 är godkända enligt Renaults spec RN0700 för F4R-motorn.
Noterar också att enligt http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... eaflet.pdf så krävs inte A5/B5 som sådan, utan "Renault "0" level tests + ACEA A3/B4 or A5/B5 (0 – 5W30 0 – 5W40 10W40)". Hmm...
Tillägg: Motul tycks även ha http://www.motul-oil.co.uk/pdfs/specifi ... 8GB%29.pdf
Noterar också att enligt http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... eaflet.pdf så krävs inte A5/B5 som sådan, utan "Renault "0" level tests + ACEA A3/B4 or A5/B5 (0 – 5W30 0 – 5W40 10W40)". Hmm...
Tillägg: Motul tycks även ha http://www.motul-oil.co.uk/pdfs/specifi ... 8GB%29.pdf
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Posts: 96
- Joined: 19 Mar 2008, 21:17
- Location: karlskrona
Re: Vilken ELF-olja?
Krångla inte till det!
Renault säger att alla motorer kan köras på kvaliten ACEA A3/B4. Alla oljefabrikanter har olja som uppfyller detta krav. I Sverige ska man dessutom ha viskositeten inom intervallet 0/5W-30/40. Sedan har också flertalet bilfabrikanter egna tilläggsnormer som tillhandahålles av det oljebolag som fabrikanten samarbetar med tex elf renault, total citr/peug och castrol volvo. Dessa krav är något högre än ACEA-kraven vilka är grundkrav/skallkrav. Kanske man kan säga att bilfabrikanternas tilläggskrav kan betraktas som "grädde på moset". Grädden kan man ta extra bra betalt för. Detta är ett vanligt sätt att segmentera marknaden på allt för att kunna få ut högre priser (allt enlgt min dotter som läser på Handelshögskolan i STHL)
Bensinmotorer som inte har turbo kan dessutom köras p ACEA A5/B5. Denna olja är extremt bräslebesparande. To m Biltema har oljor som uppnår dessa kvalitetskrav.
Sedan är det säkert så att många dyra oljor uppnår kvalitetskraven med råge . Tex klarar ännu längre bytesinterval, klarar kyla eller värme ännu bättre än grundkraven uttryckt enligt ACEA kraven.
Detta har jag kommit fram till efter att ha läst in mig på ämnet oljor.
Bosse
Renault säger att alla motorer kan köras på kvaliten ACEA A3/B4. Alla oljefabrikanter har olja som uppfyller detta krav. I Sverige ska man dessutom ha viskositeten inom intervallet 0/5W-30/40. Sedan har också flertalet bilfabrikanter egna tilläggsnormer som tillhandahålles av det oljebolag som fabrikanten samarbetar med tex elf renault, total citr/peug och castrol volvo. Dessa krav är något högre än ACEA-kraven vilka är grundkrav/skallkrav. Kanske man kan säga att bilfabrikanternas tilläggskrav kan betraktas som "grädde på moset". Grädden kan man ta extra bra betalt för. Detta är ett vanligt sätt att segmentera marknaden på allt för att kunna få ut högre priser (allt enlgt min dotter som läser på Handelshögskolan i STHL)
Bensinmotorer som inte har turbo kan dessutom köras p ACEA A5/B5. Denna olja är extremt bräslebesparande. To m Biltema har oljor som uppnår dessa kvalitetskrav.
Sedan är det säkert så att många dyra oljor uppnår kvalitetskraven med råge . Tex klarar ännu längre bytesinterval, klarar kyla eller värme ännu bättre än grundkraven uttryckt enligt ACEA kraven.
Detta har jag kommit fram till efter att ha läst in mig på ämnet oljor.
Bosse
Bo Johansson
Re: Vilken ELF-olja?
Tycker det är Renault som står för krånglet... Du menar alltså att http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... eaflet.pdf inte är nått att bry sig i?bo johansson wrote:Krångla inte till det!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Vilken ELF-olja?
Renault kan troligen avgöra vad som är bäst för respektive motor. Det kan de antagligen basera på antalet haverier och information om vilken olja som den fyllts med (dvs om den blivit servad på en märkesverkstad eller inte). Om antalet motorhaverier är stort pga oljan (se exempelvis F9Q-motorn på den engelska marknaden) så vidtar man som tillverkare åtgärder i form av direktiv till märkesverkstäderna samt ger ut rekommendationer (exempelvis http://www.renault.co.uk/Resources/PDF/ ... eaflet.pdf).
Att det skulle vara ett försök i att segmentera marknaden tror jag inte på. Renault har inte mycket att tjäna på att Elf, Shell, Fuchs, Motul och andra oljeproducenter tjänar några extra slantar på bättre klassade oljor.
Det hade varit stor skillnad ifall de såld sin "renaultolja" i butiken och därmed tjänat direkta pengar på det. Det är i så fall segmentering.
Bara för att klassningen är rätt så behöver den inte vara tillräckligt bra för motorn. Det vet jag som jobbar inom ett lite annat segment, men ser en liknande uppbyggnad av marknaden.
Att det skulle vara ett försök i att segmentera marknaden tror jag inte på. Renault har inte mycket att tjäna på att Elf, Shell, Fuchs, Motul och andra oljeproducenter tjänar några extra slantar på bättre klassade oljor.
Det hade varit stor skillnad ifall de såld sin "renaultolja" i butiken och därmed tjänat direkta pengar på det. Det är i så fall segmentering.
Bara för att klassningen är rätt så behöver den inte vara tillräckligt bra för motorn. Det vet jag som jobbar inom ett lite annat segment, men ser en liknande uppbyggnad av marknaden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 96
- Joined: 19 Mar 2008, 21:17
- Location: karlskrona
Re: Vilken ELF-olja?
Hej Jan!
Kul att fler vill tyda oljerekomendationerna. Om vi går till den rekommendation som finns i renault/Uk som du hänvisar till framgår att "quality level" är den klasificering som ACEA gör alltså A3/B4 och A5/B5 för besinmotorer hos renault utan turbo och endast ACEA A3/B4 för diesel motorer utan partikelfilter och bensinmotorer med turbo. Diesel med partikelfilter ACEA C4.
Att tro att Volvo som är Renaults viktigaste samarbetspartner i Sverige skulle rekommendera fel olja om de rekommenderar Castrol med rätt "quality level" enligt ACEA normen(som renault uttrycker den) måste betraktas som sensationellt. Låt vara att renaults/volvos verkstäder i något fall ev kan göra fel men att rekommendera fel - då skulle naturligtvis renault reagera. Underligt vore det annars!! (jag tror inte att det var du Jan som sa så)
Vad är då ACEA förslags organisation. Det är en europeisk organisation som består av alla biltillverkare i europa med ursprung från frankrike. Denna organisation har bl a kommit fram till hur man ska klassificera olika oljekvaliter. Utifrån desa bestämmer varje motortillverkare vilka krav en viss motortyp måste ha "Quality level". Denna "quality level" anänder sig alla europeiska biltillverkare av. Dessutom lägger man till lite extra krav som inte är nödvändiga men bra, alltså "gräddet på moset". Så funkar det!
Bo J
Kul att fler vill tyda oljerekomendationerna. Om vi går till den rekommendation som finns i renault/Uk som du hänvisar till framgår att "quality level" är den klasificering som ACEA gör alltså A3/B4 och A5/B5 för besinmotorer hos renault utan turbo och endast ACEA A3/B4 för diesel motorer utan partikelfilter och bensinmotorer med turbo. Diesel med partikelfilter ACEA C4.
Att tro att Volvo som är Renaults viktigaste samarbetspartner i Sverige skulle rekommendera fel olja om de rekommenderar Castrol med rätt "quality level" enligt ACEA normen(som renault uttrycker den) måste betraktas som sensationellt. Låt vara att renaults/volvos verkstäder i något fall ev kan göra fel men att rekommendera fel - då skulle naturligtvis renault reagera. Underligt vore det annars!! (jag tror inte att det var du Jan som sa så)
Vad är då ACEA förslags organisation. Det är en europeisk organisation som består av alla biltillverkare i europa med ursprung från frankrike. Denna organisation har bl a kommit fram till hur man ska klassificera olika oljekvaliter. Utifrån desa bestämmer varje motortillverkare vilka krav en viss motortyp måste ha "Quality level". Denna "quality level" anänder sig alla europeiska biltillverkare av. Dessutom lägger man till lite extra krav som inte är nödvändiga men bra, alltså "gräddet på moset". Så funkar det!
Bo J
Bo Johansson