clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

jag har bara haft den i 2veckor ,när man startar den så går den på 2 burkar men hoppar igång på alla succesivt efter ca 15 sekunder,går hur fint som helst ,går inte upp i temp o blir kokhet, men jag tycker att det bolmar lite bakom bilen kanske inte vitt men grått även när den är varm.
Ska ta komp-prov ikväll , nån som har en bra teori .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

kollade kompet och det låg på 12,2-12-12- 11,85. vilket är bra och vattnet verkar ligga på samma nivå i expansionskärlet,blir inte riktigt klok på det här, tändstiften var nya men diffade rätt mkt i elektrod-avstånd justerades till rätt avstånd,men den går bara på 2 burkar först sen så kommer den igång på alla fyra.
Problemet kanske ligger på bränsle-sidan ?
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by matjo690 »

Bubblar det i expansionkärlet om du varvar upp?
Tändkablar? Likadan gnista på alla kablar om du provar med ett löst jordat stift?
Är det multijet-insprut eller monojet på en sån motor?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

ska kolla vad det är för insprut efter jobbet, o kolla om det bubblar när jag gasar.återkommer med svar
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by Joakim16v »

Har du fördelare eller separata tändspolar?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

fördelare, kanske dags att byta locket
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by Joakim16v »

Prova att byta fördelarlock, rotor och tändkablar om du inte har gjort det redan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

ska byta lock o rotor,kablar o stift var bytta av förra ägaren,fattar inte varför man inte byter allt på en gång när man ändå håller på.
Om det nu skulle bubbla i expansionskärlet ang ev blåst topplockspackning/sprucken topp är det ett helt stensäkert tecken på att nåt är knas där då?
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

har nu fått konstaterat att topplockspackningen gett sig :( (bubblar rätt mkt i expansionskärlet och vatten försvinner,får inte riktigt varmt i bilen ).Jag tänker byta packning i mellandagarna.Nya bultar behövs ,är det nån som vet om man måste köpa sotningssats eller om det räcker med topplocks packning o grenrörspackning(tänkte låta insuget sitta kvar om det går)
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by Dennis »

Grenrör och insug kan sitta kvar om du inte behöver riktplana toppen.
Däremot så behöver du en ny kamrem. Kamrem som gått mer än 5 mil får ej återanvändas då den är inkörd och får ej spännas om.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

jo kamrem ska oxo bytas ,missade att skriva det :oops: .ska även kolla om toppen är skev. tackar för info dennis. :D
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

fan va trångt det är runt motorn,får lov att komplettera med insugspackning o grenrörsdito,åker på att plocka bort dom , ska på den vid senare tillfälle ,det var mkt mer att plocka bort än jag trodde ,men skam den som ger sig
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by Tony »

mattisbig45 wrote:fan va trångt det är runt motorn,får lov att komplettera med insugspackning o grenrörsdito,åker på att plocka bort dom , ska på den vid senare tillfälle ,det var mkt mer att plocka bort än jag trodde ,men skam den som ger sig
själv tycker jag det brukar vara lättare att inte lossa på grenrören, det är ju egentligen bara topplocksbultarna som håller toppen på plats, lossa downpipen ta bort kamrem och lite kablar typ.. gjorde så på en R1916v sist fast det var jävligt tungt att lyfta en 16v topp med insugsrör och gjutet extraktorgrenrör
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by mattisbig45 »

jag kommer att låta grenröret sitta kvar men lossar på insuget,det var så mkt slangar hit o dit.
måste palla upp motorn underifrån ena motorfästet sitter ovanför kamremmen vid toppen sen är det ganska tajt mellan kamkåpan o innerskärmen ,men det går att få till. 8)
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: clio 1,4 97:a har börjat ta lite vatten.

Post by örnen »

Hej Tomas
Hur går det med packningsbytet? har en clio -97:a själv o jag har kollat lite för jag tänkte byta kamrem i sommar (jag har bara naturgarage) det ser trångt ut!!!!

Tänkte höra med dig om det var svårt o kom åt att sätta dit remmen o kolla så motorn är i "noll" läget.

Hoppas jobbet flyter på så du kan köra din bil igen, behövs i denna kyla -26 i kramfors.

MVH Micke/kramfors
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Post Reply