scenic 1.9 dci Check Injection. Nu startar inte bilen...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vedboden

scenic 1.9 dci Check Injection. Nu startar inte bilen...

Post by vedboden »

Hallojsan!

Har ägt min Renault Scenic 1.9 DCI sen 28 decemer och hunnit med en fjällen trip och kört ca 350 mil.

Enormt imponerad.

Väl hemkommen från fjällen så en morgon när jag startade bilen vart det att stå "check injection" i displayen, detta händer endast när bilen startas kall, när bilen startas varm finns ingen varnings meddelande.

Jag googlade och allt tyder på glödstift

Ca 2 dagar efter jag först sett varningen så startar inte bilen längre, har visserligen varit -29 grader här men igår när jag provade var det -23 och idag när jag provade var det -19, men bilen går runt fint men händer ingenting mer än det.

Tilläggas ska att efter han senast var igång så har jag lånat batteriet från renaulten, men satt tillbaks det, efter detta så startade inte bilen, KAN DET HA NÅT MED PROBLEMET ATT GÖRA?

Eller kan det vara så illa att glödstiften helt enkelt inte fungerar alls längre och därmed kan inte bilen starta?

tacksam för svar
Andreas Hammarbäck
vedboden

Re: scenic 1.9 dci Check Injection. Nu startar inte bilen...

Post by vedboden »

Passar nåt av dessa glödstift i min

Renault Scenic 1.9 DCI -2004
Biltema tar 99kr för alla deras stift
Mekonomen tar 249 kr st
Vad volvo/renault tar vill jag inte ens veta.

Modell Årsmodell

Clio II 1.9 d 99-
Laguna II 1.9 dci 10.01
Laguna II 1.9 dci 10.01
Safrane II 2.2 dt 7.96-12.00
Scénic 1.9 dti 9.99-

Ska man byta alla 4 glödstift eller kan det räcka med 1 elelr 2?
Andreas Hammarbäck
Baggis

Post by Baggis »

Du verkar har samma problem som http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=25&t=10567

Tillägg: Såg nu att du redan skrivet i den tråden!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

glöm inte att kolla pris hos Autofrance :!:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vedboden

Post by vedboden »

köpte 4 nya glödstift, men döm om min förvåning när jag märker att cepet som böt stift innan mig har lyckats dragit gängpaj på 3 av 4 hål.

Jag försökte skruva in dom nya stiften men det gick för trögt, riskerade att pajja allting så jag fick skruva tillbaks dom gamla som blivit nertvingade förut försiktigt som tusan.

Bilen har alltså gått 10800 mil och varit servad på BILIA varje gång.
Nån som vet på vilken intervall man byter glödstift?

Helt sjukt, jag vet inte hur jag ska göra för att fixxa detta, nån som har förslag?
Andreas Hammarbäck
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

vedboden wrote:köpte 4 nya glödstift, men döm om min förvåning när jag märker att cepet som böt stift innan mig har lyckats dragit gängpaj på 3 av 4 hål.

Jag försökte skruva in dom nya stiften men det gick för trögt, riskerade att pajja allting så jag fick skruva tillbaks dom gamla som blivit nertvingade förut försiktigt som tusan.

Bilen har alltså gått 10800 mil och varit servad på BILIA varje gång.
Nån som vet på vilken intervall man byter glödstift?

Helt sjukt, jag vet inte hur jag ska göra för att fixxa detta, nån som har förslag?
min laguna 1,9Dci har gått 18300 jag har kört 11300mil och inte bytt glödstift...tror inte det är gjort innan..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply