Fråga RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lassekula

Fråga RX4

Post by lassekula »

köpte mig en rx4a
dock viner den bakifrån men båda hjullagerna är bytt och den låter även när man frikopplar, kan det vara bakaxeln?

sen så har den en tendens att dra åt vänster ibland?

någon som har nå tips?
Lars Lång
Joakim16v

Re: Fråga RX4

Post by Joakim16v »

Bakifrån eller underifrån? Det finns ett kardanlager som kan låta alternativt diffklumpen i bakaxeln.

Drar den bara när du bromsar eller konstant? Drar den olika efter kraftig acceleration/inbromsning?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
lassekula

Post by lassekula »

Joakim16v wrote:Bakifrån eller underifrån? Det finns ett kardanlager som kan låta alternativt diffklumpen i bakaxeln.

Drar den bara när du bromsar eller konstant? Drar den olika efter kraftig acceleration/inbromsning?
svårt att höra just varifrån vinandet kommer ifrån, men ratten drar ibland åt vänster då jag bara ligger o puttrar..
Lars Lång
Baggis

Post by Baggis »

Har ju också en RX4 med oljud underifrån. Misstänker starkt lager i kardanaxeln. Klart mer ljud när det är kallt. I morse var det -34, då lät det mest hittills. Efter ett tag så låter det klart mindre.

Fick höra att från Renault kan man bara köpa hela kardanaxeln till det facila priset av c:a 13000 spänn!(Vet inte om det ingick arbete i det dock).

Hittade en firma i UK som säljer nya kompletta för c:a 5000 kr inkl frakt. På ett forum där i UK verkade de nöjda med den firman. Kommer nog att överväga det alternativet starkt om inte annat dyker upp i Sverige. Mailade några företag här i Sverige som renoverar kardanaxlar, men har inte fått svar.

Förresten mycket märkligt att konstruktionen är sådan att man måste byta hela axeln. En kusin fick trasigt lager på sin Golf Country(en 4wd-modell som jag tror inte sålts i Sverige. Den liknar RX4:an på så vis att det är liksom en vanlig 2wd som är upphöjd med egen ram under och ditsatt 4wd). Han kunde byta lagret liggande under bilen på gården. På samma vis kunde jag göra med en Merca jag hade.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
lassekula

Post by lassekula »

Baggis wrote:Har ju också en RX4 med oljud underifrån. Misstänker starkt lager i kardanaxeln. Klart mer ljud när det är kallt. I morse var det -34, då lät det mest hittills. Efter ett tag så låter det klart mindre.

Fick höra att från Renault kan man bara köpa hela kardanaxeln till det facila priset av c:a 13000 spänn!(Vet inte om det ingick arbete i det dock).

Hittade en firma i UK som säljer nya kompletta för c:a 5000 kr inkl frakt. På ett forum där i UK verkade de nöjda med den firman. Kommer nog att överväga det alternativet starkt om inte annat dyker upp i Sverige. Mailade några företag här i Sverige som renoverar kardanaxlar, men har inte fått svar.

Förresten mycket märkligt att konstruktionen är sådan att man måste byta hela axeln. En kusin fick trasigt lager på sin Golf Country(en 4wd-modell som jag tror inte sålts i Sverige. Den liknar RX4:an på så vis att det är liksom en vanlig 2wd som är upphöjd med egen ram under och ditsatt 4wd). Han kunde byta lagret liggande under bilen på gården. På samma vis kunde jag göra med en Merca jag hade.

hoppsan, du får gärna säga till om du hör nå mera eller om du beställer.
Lars Lång
Baggis

Post by Baggis »

Jo, för den som undrar så finns UK-firman på http://www.davemacprops.com/. Jag mailade före jul och fick ett pris på c:a 440 GBP inkl frakt. De hade på lager för omedelbar leverans. Han trodde att det skulle ta två dagar, jag misstänker starkt att han inte kollat var i Sverige Kalix ligger, haha!

Finns även http://www.kardanaxelservice.se/ här i Sverige, har dock inte kontaktat dem (än).
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis

Post by Baggis »

Ringde www.kardanaxelservice.se De har inget till vanliga personbilar.
Baggis

Post by Baggis »

Tillika "lustigt" ändå hur starkt temperaturberoende missljudet är! -35 = rejält oljud första km, -15 lite småylande först och "schhh"-ljud sen, 0 och man kan t.o.m glömma bort det.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

lassekula wrote:
Joakim16v wrote:Bakifrån eller underifrån? Det finns ett kardanlager som kan låta alternativt diffklumpen i bakaxeln.

svårt att höra just varifrån vinandet kommer ifrån, men ratten drar ibland åt vänster då jag bara ligger o puttrar..
Drar höger och vänster. -Fjäderbenslagringar.
Oljud vid kall. -Börja med att byta alla oljor i transmision som förebyggande.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply