Ny ägare av en scenic Imponerad! men undrar?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jblund

Ny ägare av en scenic Imponerad! men undrar?

Post by jblund »

Hej alla renault fans detta blir min första franska bil jag någonsin ägt!

det är en renault scenic 00 rdz606 ja 76kw

den har gått 18.000 mil med senaste stora kamremsbytet gjort 1 år sedan.

dock är det en automat? jag har aldrig haft en automat men älskar det men jag undar hur högt en automat ska låta.

den skrammlar inte och inga makaniska missljud men den sjunger på höga varv just innan den växlar lite som en stadsbuss men inte lika högt.

hur mycket ska man höra lådan?

kan det bli bättre av att byta olja/filter i lådan ?

den växlar som den ska mjuk i övergångarna men låter som sagt som en stads buss hehe.

sen hittar jag inte vilken av alla elf oljorna som den ska ha till både motorn och lådan, läste att det kommit nån ny variant av elf som var bättre? tips?

de finns två fel på bilen
1. bakluke rutan öppnar inte
2. spolarvätskan läcker nånstans (man fyller och sen tar det en dag tills service lampan spolarvätska lyser igen)

tips på åtgärder?

hittade även en iphone adapter till org stereon i england men nån som vet vad en sån kostar i sverige?

är mäkta imponerad med bränsle förbrukning och ytrymme försäkringskostnader samt skatt bara den håller ihop kan det lätt bli en av de bästa bilarna jag ägt (av ca 32 bilar)

mvh/Jocke
t80196
Forumpolis
Firstname: Mats
Surname: Grimme

Re: Ny ägare av en scenic Imponerad! men undrar?

Post by t80196 »

Jag har oxå automat i min Scenic. Jag gillar automat och köper aldrig mer en vardagsbil med manuell låda. Däremot känns det som Renaults automater inte är någon höjdare jämfört med andra märken jag kört. Lådan beter sig lite skumt, men den funkar och den LÅTER definitivt inte.

Enligt Renault skall man inte byta olja i lådan, vilket jag tycker verkar skumt oxå. Jag har låtit göra det i alla fall, men den beter sig likadant ändå.

Beträffande dina andra fel vet jag inget tips direkt, du får nog felsöka läckaget. Bakrutan har någon elektriskt öppning och det kan ha ärgat eller kommit in smuts i kontakten.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
miwu

Re: Ny ägare av en scenic Imponerad! men undrar?

Post by miwu »

Jag kan tipsa angående spolarvattnet, jag antar att det är en av backventilerna (för spolarvätskan) som inte fungerar. Om du lyckas se vad allt vatten tar vägen under bilen så vet du vilken av backventilerna som är fel, sitter framtill bakom stötfångaren. Antar att det är strålkastarspolning som blir tom?
Michael Wu

Renault Megane 1.4e 1999B (Facelift + paket)
Post Reply