Startspärrsproblem Megane -00 **Löst**
Moderator: Forumpolisen
Startspärrsproblem Megane -00 **Löst**
Hej,
Jag har en Megane -00 där startspärren krånglar.
När man sätter nyckeln i låset så kan man få slå tändningen av/på från 1 till 25 ggr innan lampan slocknar och bilen går att starta. Jag har haft bilen inne hos Volvo och där kunde de läsa ut felkoden och att det var fel på startspärrmottagaren (spolen som sitter runt tåndningslåset) Den är nu utbytt... men felet kvarstår.
Är det någon som råkat ut för samma problem och vet hur man kan fixa detta?
Håkan
Jag har en Megane -00 där startspärren krånglar.
När man sätter nyckeln i låset så kan man få slå tändningen av/på från 1 till 25 ggr innan lampan slocknar och bilen går att starta. Jag har haft bilen inne hos Volvo och där kunde de läsa ut felkoden och att det var fel på startspärrmottagaren (spolen som sitter runt tåndningslåset) Den är nu utbytt... men felet kvarstår.
Är det någon som råkat ut för samma problem och vet hur man kan fixa detta?
Håkan
Last edited by Fretec on 14 Jan 2010, 22:30, edited 2 times in total.
Håkan Fredriksson
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Re: Startspärrsproblem Megane -00
Hej! Jag har råkat ut för det mångagånger har du provat den andra nyckeln?
Jag kan nog säga dig att du får byta sändare.
Jag kan nog säga dig att du får byta sändare.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Har samma problem med båda nycklarna och har även bytt batteri utan förbättring.
Kan det vara något kontakt/jordfel? Det verkar som att när jag lossar kontakten till mottagarringen och sätter tillbaks den så kopplas startspärren ur som den ska och den startar direkt. Tar man sen ur nyckeln och låter spärren gå i så är det samma problem igen.
/Håkan
Kan det vara något kontakt/jordfel? Det verkar som att när jag lossar kontakten till mottagarringen och sätter tillbaks den så kopplas startspärren ur som den ska och den startar direkt. Tar man sen ur nyckeln och låter spärren gå i så är det samma problem igen.
/Håkan
Håkan Fredriksson
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Hej,
Är det någon som har eller kan tipsa om vart man får tag i ett elchema där man kan se var startspärrens (mottagarringen) kablage ansluts. Har en Haynes verkstadshandbok men där hittar jag inte detta kablage.
mvh
Håkan
Är det någon som har eller kan tipsa om vart man får tag i ett elchema där man kan se var startspärrens (mottagarringen) kablage ansluts. Har en Haynes verkstadshandbok men där hittar jag inte detta kablage.
mvh
Håkan
Håkan Fredriksson
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Re: Startspärrsproblem Megane -00 **Löst**
Hej,
mvh
Håkan
Det var någon oxiderad anslutningspunkt i reläboxen i motorrummet.
Startspärren fungerar som den ska efter att ha rengjort/smörjt alla kontakter/relän och jordanslutningar.
Mvh håkan
mvh
Håkan
Det var någon oxiderad anslutningspunkt i reläboxen i motorrummet.
Startspärren fungerar som den ska efter att ha rengjort/smörjt alla kontakter/relän och jordanslutningar.
Mvh håkan
Håkan Fredriksson
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00
Renault Clio RT -92
Renault Megane 1.4 -00