Byta topplockspackning -- Svara och rädda en Renault!
Moderator: Forumpolisen
Byta topplockspackning -- Svara och rädda en Renault!
Har fått erbjudande att ta över en Renault Megané 98. Den är fin i plåten ingen rost och fina däck. 20 000 mil. Problemet är att topplockspackningen måste bytas. Och likaså kamrem och vattenpump. Hos verkstad kostar det runt 14 000. Antingen blir det skroten, eller så fixar jag själv.
Men innan jag lägger ner tid och pengar (på en Haynes) har jag lite frågor som jag tänkte att någon här kanske har koll på:
Behövs specialverktyg?
Måste toppen alltid planas?
Måste motorn lyftas ur?
Vad tror ni delarna kan kosta?
Men innan jag lägger ner tid och pengar (på en Haynes) har jag lite frågor som jag tänkte att någon här kanske har koll på:
Behövs specialverktyg?
Måste toppen alltid planas?
Måste motorn lyftas ur?
Vad tror ni delarna kan kosta?
... Och mina råd är alltid gratis.
Re: Byta topplockspackning -- Svara och rädda en Renault!
Det är nästan så jag skulle överväga att leta upp en begagnad motor.
Daniel S
Renault Laguna -98
Renault Laguna -98
-
- Forumpolis
- Firstname: John
- Surname: Ignell
Så var det namn och ort på inläggen som fattas annars kan inläggen raderas enligt forumsreglerna som går att läsa på sidan med.
John Ignell Enviken
-
snudd på enklare att fixa en bättre begagnad motor ,annars så får man räkna med ett antal timmar jobb innan man får bort toppen plus vad delarna går på.torx skruvar o bultar . sotningssats kamrem vattenpump går på ett par tusen det oxo.toppen kan man mäta med en stållinjal,då ser man om den är skev.kostar några spänn beroende på vem som kan åta sig jobbet(om det behövs)
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
Solex däcknötare.
underlättar om man vet vad det sitter för motor i bilen..fixade ett kamremsras på en 16v motor bytte inte vattenpump men sotningssats och kamrem (hade nya löphjulhemma) kostnad 1000kr så runt 2000-2500kr kostar väl dina delar på rätt ställe.... och snälla fixa namn och ort enl reglerna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Då så! Som ni ser har jag ordnat med namnuppgifterna enligt regler.
Edit: En ny motor (1,6 l) kostar runt 8000 kr på blocket, exklusive jobbet att montera (2 arbetsdagar såg jag här på forumet) och ställa in. Borde det inte bli billigare att fixa själv om det nu stämmer att delarna går på ca: 2 500 kr.
Ska nu ta och inhandla en Haynes och titta lite närmare på det här. Om du själv bytt topplockspackningen och kamrem så är jag mycket tacksam om du svarar på frågorna i mitt första inlägg.
Edit: En ny motor (1,6 l) kostar runt 8000 kr på blocket, exklusive jobbet att montera (2 arbetsdagar såg jag här på forumet) och ställa in. Borde det inte bli billigare att fixa själv om det nu stämmer att delarna går på ca: 2 500 kr.
Ska nu ta och inhandla en Haynes och titta lite närmare på det här. Om du själv bytt topplockspackningen och kamrem så är jag mycket tacksam om du svarar på frågorna i mitt första inlägg.
-
kolla på bildelsbasen.se . kostar fan inte 8 tusen .mkt bättre priser där lovar.men visst blir det billigare om du kan göra allt själv.
Tomas Tådèn Kolbäck
Solex däcknötare.
Solex däcknötare.
Mycket riktigt. Hittade en motor för 3300 kr. 11ooo mil. Får ringa runt till verkstäderna och kolla vad de tar för jobbet. Antar att man måste kunna en massa data och grejer för att få rätt insprutning osv. Tack för tipse!
Om det är en likadan motor så kopplar du bara in den till befintlig el i bilen och använder din gamla styrbox, då får du inga problem med larm immobilizer etc..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm