Olja ifrån avgasröret

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dellight

Olja ifrån avgasröret

Post by dellight »

Hej, idag märkte jag att bilen blåser ur lite svart rök och när jag gasar så rinner det olja ur avgasröret, och sen går den rätt dåligt i 50+ hastighet, är det toppen eller kan det möjligtvis vara något annat, har kollat kylaren och den är ren iallafall.
Hakim Gallas
Renault laguna -98
dellight

Re: Olja ifrån avgasröret

Post by dellight »

bump
Hakim Gallas
Renault laguna -98
mattisbig45

Post by mattisbig45 »

om den svartryker så får den för mycket bensin/för lite luft.är du säker på att olja rinner ur avgasröret.om topp-packningen gått brukar det ryka vitt och bubbla i expansionskärlet på tomgång eller strax däröver,eller olja i vattnet/kylaren/expansionskärl
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
dellight

Post by dellight »

jo är säker, när man sitter i och gasar på tomgång så sprutar det bokstavligt talat ut vad jag tror är olja iaf, och den svartröker som sagt, vad tror du det kan vara, soppa förbrukningen har även ökat lite
Hakim Gallas
Renault laguna -98
mattisbig45

Post by mattisbig45 »

jag tror inte att det är olja,snarare sotig kondens.kan vara dags att göra en service med oljebyte stift,kablar,olje/luftfilter,kan vara lambdan som spökar för den styr ju informationen till bränsleelektroniken så att rätt luft/bränsleförhållande hålls.
Tomas Tådèn Kolbäck
Solex däcknötare.
dellight

Post by dellight »

olja/oljefilter/luftfilter/tändstift är bytt, lämnade in bilen hos nån verkstad som har kontoret på fickan, frågan är vad han har haft i för olja om det nu skulle ha någon betydellse
Hakim Gallas
Renault laguna -98
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Att det skulle vara olja är uteslutet! Kommer det in olja i förbränningsrummet så lägger den vita dimridåer som man inte ser igenom :o
Kondens och sot i avgassystemet är vad jag tror på. Vid bara lugna korta körningar blåser inte kondensvattnet ur systemet och burkarna kan faktiskt vara fulla av vatten!
Ut och kör som en "tok" fullgas = fullt gasflöde och max värmebildning och ett varvtal på minst 5000r/pm och minst en mil. Troligen lämpligt med 4'n växel och ca:150 km/h. Du behöver nog blåsa ur den riktigt :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
dellight

Post by dellight »

det är ju omöjligt nu i vintertid, finns det ingen annan lösning
Hakim Gallas
Renault laguna -98
dellight

Post by dellight »

Bump!
Hakim Gallas
Renault laguna -98
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

dellight wrote:det är ju omöjligt nu i vintertid, finns det ingen annan lösning
vänta till våren :) kör på en låg växel då och högt varv hjälper lite iaf
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
dellight

Post by dellight »

är det en lösning som består eller bara något tillfälligt, kan man köra runt en sväng nu på vintern på högvarv och låg växel
Hakim Gallas
Renault laguna -98
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

dellight wrote:är det en lösning som består eller bara något tillfälligt, kan man köra runt en sväng nu på vintern på högvarv och låg växel
kör du bara kortkörningar?? avgassystemet hinner inte bli varmt inte motorn heller direkt, om man kör lite längre och hårdare ibland försvinner detta ,men man kan inte bara köra en gång och så försvinner det för alltid..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

dellight

Post by dellight »

okej, jo det körs mest kortkörningar, med hårdare menar du att köra på lite högre varv på lite lägre växel, det jag tänkte på var om det finns något liknande en verkstad kan göra, den svartröker bara när jag står still o gasar, hur långt tror ni jag måste köra innan det försvinner helt, lite kondens är väl normalt men det bokstavligt talat sprutar ut liksom.
Hakim Gallas
Renault laguna -98
mattisbig45

Post by mattisbig45 »

som dennis skrev tidigare så kan det bli väldigt mkt kondens i avgassystemet ,stick ut på E18 kör en stund .
Tomas Tådèn Kolbäck
Solex däcknötare.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

dellight wrote:okej, jo det körs mest kortkörningar, med hårdare menar du att köra på lite högre varv på lite lägre växel, det jag tänkte på var om det finns något liknande en verkstad kan göra, den svartröker bara när jag står still o gasar, hur långt tror ni jag måste köra innan det försvinner helt, lite kondens är väl normalt men det bokstavligt talat sprutar ut liksom.
när jag menar hårdkörning så är det fort och länge :) kortkörningar och ekodriving är döden för bilar.... eftersom man inte kan köra så fort ibland på vintern,kan man blåsa ur den med lite lägre växel för att farten inte skall bli så hög..
En kompis blev underkänd med sin dieselbil pga kärringkörning, verkstan lagade felet genom att köra plattan i mattan på motorvägen..

Post Reply