abs sensor - motstånd?
Moderator: Forumpolisen
abs sensor - motstånd?
Efter att ha funderat varför bromsen inte tog en morgon när jag kom till jobbet och bilen stannade ute på en gräsmatta istf i rutan så har jag nog kommit på vad det beror på:
Tänkte ge mig på att koppla ur abs:en på min clio när den här snön har försvunnit. Men tänkte däremot göra det seriöst med knapp osv enl. denna manual
http://www.rs-team.org/entretien/entretien.php?p=135
Tänkte sätta ett motstånd eller liknande parallelt med abs sensorn. Men vad är det för motstånd som en normal abs sensor sänder till "huvuddatorn"??
Och använder sig datorn av resistans för att mäta abs sensorer??
I mitt huvud ser det ut så här:
Omkopplare i kupen
ho-ha kabel med motstånd framför ena hjulet väl inslaget så man inte behöver bekymmra sig, och man slipper förhoppningsvis en ABS lampa lysandes.
Tack på förhand!
Mot sommaren
Tänkte ge mig på att koppla ur abs:en på min clio när den här snön har försvunnit. Men tänkte däremot göra det seriöst med knapp osv enl. denna manual
http://www.rs-team.org/entretien/entretien.php?p=135
Tänkte sätta ett motstånd eller liknande parallelt med abs sensorn. Men vad är det för motstånd som en normal abs sensor sänder till "huvuddatorn"??
Och använder sig datorn av resistans för att mäta abs sensorer??
I mitt huvud ser det ut så här:
Omkopplare i kupen
ho-ha kabel med motstånd framför ena hjulet väl inslaget så man inte behöver bekymmra sig, och man slipper förhoppningsvis en ABS lampa lysandes.
Tack på förhand!
Mot sommaren
Fredrik Goldheim #2708
Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003
Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003
Re: abs sensor - motstånd?
Är det bara så att du vill att lampan inte ska lysa??
Ja gjode som så att jag tog isär instrumentpanelen och kopplade om abslampan till en annan lampa som slocknade efter 2sek.Så klarade jag besiktningen .Fick ett år till på mig att få ordning på problemet.
Har du en krans till absen så räknar den tiden det tar mellan varje kugg kontra fart.Om ett kugg saknas eller skadas så kan den ta fel och tro att hjulet är låst.Absen har då redan gått i när du bromsar om du har otur.
har själv råkat ut för det på en annan bil.inte kul när man måste bromsa hårt o absen jobbbar från början.
Ja gjode som så att jag tog isär instrumentpanelen och kopplade om abslampan till en annan lampa som slocknade efter 2sek.Så klarade jag besiktningen .Fick ett år till på mig att få ordning på problemet.
Har du en krans till absen så räknar den tiden det tar mellan varje kugg kontra fart.Om ett kugg saknas eller skadas så kan den ta fel och tro att hjulet är låst.Absen har då redan gått i när du bromsar om du har otur.
har själv råkat ut för det på en annan bil.inte kul när man måste bromsa hårt o absen jobbbar från början.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Re: abs sensor - motstånd?
tror inte det är något fel på abs:en
Vill bara koppla bort den när jag ska köra lite bana eller ha roligt.
Ha det gött
Vill bara koppla bort den när jag ska köra lite bana eller ha roligt.
Ha det gött
Fredrik Goldheim #2708
Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003
Renault Clio Sport 2001
Renault Megane 1,6 2003