Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
Moderator: Forumpolisen
Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
Jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på topplocken på 8 gordini.
vet någon vad det är för skillnad? mätte och jämförde nämligen på min 1300 topp och jämförde med min 1100 topp och såg ingen skillnad, har hört att det skall vara skillnad på någon oljekanal... stämmer det? jag blev lite nyfiken är min 1100 topp egentligen en 1300 topp?
någon som vet?
vet någon vad det är för skillnad? mätte och jämförde nämligen på min 1300 topp och jämförde med min 1100 topp och såg ingen skillnad, har hört att det skall vara skillnad på någon oljekanal... stämmer det? jag blev lite nyfiken är min 1100 topp egentligen en 1300 topp?
någon som vet?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
Ring Bosse Martinsson. Han har 1100.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
får jag inget svar här så tänkte jag ringa runt och kolla
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
kolla med en topp packning så ser du , Annars så syns det på utsidan av toppen men svårt att skriva om det . Glöm inte det fanns en ersättnings topp att köpa till 1100 som ser ut som 13oo toppen.
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
Ok jag får kolla. men menar du att en av skillnaderna ser man på utsidan av toppen ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
Ja lite ändringar i gutformen de användemange wrote:Ok jag får kolla. men menar du att en av skillnaderna ser man på utsidan av toppen ?
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
En tanke bara, det borde skilja på storleken på förbränningsrummen mellan en topp för 1100cc motor och en topp för 1300cc motor.
För att få ett vettigt kompressionsförhållande så borde toppen till 1300cc motorn ha ett betydligt större förbränningsrum än toppen till 1100cc motorn, ett alternativ är förstås att det är skillnad på höjden på kolvarna mellan dessa motorer, då kan det vara likadana toppar trots skillnad i cylindrvolym.
Örjan.
För att få ett vettigt kompressionsförhållande så borde toppen till 1300cc motorn ha ett betydligt större förbränningsrum än toppen till 1100cc motorn, ett alternativ är förstås att det är skillnad på höjden på kolvarna mellan dessa motorer, då kan det vara likadana toppar trots skillnad i cylindrvolym.
Örjan.
Örjan Sjögren
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
vad gör skillnaden på cylvolymen, borr lr slag lr bägge ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar
Precis det är väl lite därför jag frågade. för när jag mätte på mina toppar så var förbränningsrummen lika stora samt att jag hört att man flyttade isär fodrena för att få plats med 1300 kubik (som svar på tonys fråga är att de ökade inget slag men borr, enligt de uppgifter som jag fått) men det var ingen skillnad på foderlägena i mina toppar därför börjar man ju undra om min 1100 topp verkligen är 1100.... men skall upp till dalarna (där topparna ligger) och kolla med toppockspackningar samt på de andra tips som jag fått härÖrjan wrote:En tanke bara, det borde skilja på storleken på förbränningsrummen mellan en topp för 1100cc motor och en topp för 1300cc motor.
För att få ett vettigt kompressionsförhållande så borde toppen till 1300cc motorn ha ett betydligt större förbränningsrum än toppen till 1100cc motorn, ett alternativ är förstås att det är skillnad på höjden på kolvarna mellan dessa motorer, då kan det vara likadana toppar trots skillnad i cylindrvolym.
Örjan.
Jag återkommer om jag blev nå klokare
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.