Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by mange »

Jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på topplocken på 8 gordini.

vet någon vad det är för skillnad? mätte och jämförde nämligen på min 1300 topp och jämförde med min 1100 topp och såg ingen skillnad, har hört att det skall vara skillnad på någon oljekanal... stämmer det? jag blev lite nyfiken är min 1100 topp egentligen en 1300 topp?

någon som vet?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by Dennis »

Ring Bosse Martinsson. Han har 1100.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by mange »

får jag inget svar här så tänkte jag ringa runt och kolla :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by Bengt »

kolla med en topp packning så ser du , Annars så syns det på utsidan av toppen men svårt att skriva om det . Glöm inte det fanns en ersättnings topp att köpa till 1100 som ser ut som 13oo toppen.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by mange »

Ok jag får kolla. men menar du att en av skillnaderna ser man på utsidan av toppen ?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by Bengt »

mange wrote:Ok jag får kolla. men menar du att en av skillnaderna ser man på utsidan av toppen ?
Ja lite ändringar i gutformen de använde
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by Örjan »

En tanke bara, det borde skilja på storleken på förbränningsrummen mellan en topp för 1100cc motor och en topp för 1300cc motor.
För att få ett vettigt kompressionsförhållande så borde toppen till 1300cc motorn ha ett betydligt större förbränningsrum än toppen till 1100cc motorn, ett alternativ är förstås att det är skillnad på höjden på kolvarna mellan dessa motorer, då kan det vara likadana toppar trots skillnad i cylindrvolym.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by Tony »

vad gör skillnaden på cylvolymen, borr lr slag lr bägge ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Skillnad på 1100 och 1300 Gordini toppar

Post by mange »

Örjan wrote:En tanke bara, det borde skilja på storleken på förbränningsrummen mellan en topp för 1100cc motor och en topp för 1300cc motor.
För att få ett vettigt kompressionsförhållande så borde toppen till 1300cc motorn ha ett betydligt större förbränningsrum än toppen till 1100cc motorn, ett alternativ är förstås att det är skillnad på höjden på kolvarna mellan dessa motorer, då kan det vara likadana toppar trots skillnad i cylindrvolym.

Örjan. :)
Precis det är väl lite därför jag frågade. för när jag mätte på mina toppar så var förbränningsrummen lika stora samt att jag hört att man flyttade isär fodrena för att få plats med 1300 kubik (som svar på tonys fråga är att de ökade inget slag men borr, enligt de uppgifter som jag fått) men det var ingen skillnad på foderlägena i mina toppar därför börjar man ju undra om min 1100 topp verkligen är 1100.... men skall upp till dalarna (där topparna ligger) och kolla med toppockspackningar samt på de andra tips som jag fått här :D

Jag återkommer om jag blev nå klokare :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply